Bettfråga - hur stavas det?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Ingrid och Lukas
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 517
I

Ingrid och Lukas

Hej,

Har fått prova ett nytt bett på mitt kallblod i dag, men jag skulle vilja veta hur det stavas. Jag ska försöka mig på så kanske ni kan lista ut vad jag menar "Boschébett" eller något liknande...

Har sökt på nätet och förstår att jag stavat fel eftersom inget kommer upp, vet att det är ett rätt ovanligt bett men någon kanske har använt det och kan stava det som det ska stavas :angel:

~Ingrid

Sv: Bettfråga - hur stavas det?

Tigertofflan skrev:
Är det kanske ett baucherbett du menar?

Med säkerhet, ska söka på nätet och se om jag hittar en bild och jämföra. Tusen tack!!!!

~Ingrid

Baucher-bett, uppkallat efter den franske ridmästaren Baucher. Ett tränsbett med en extra ögla för sidstycket.

svea skrev:
Baucher-bett, uppkallat efter den franske ridmästaren Baucher. Ett tränsbett med en extra ögla för sidstycket.

Tack för den informationen...

Som jag förstått kan bettet inte trycka upp i gommen utan viker sig framåt stämmer det?

Nåt annat positivt eller negativt om dessa bett?

~Ingrid

Ingen som har nåt att säga om funktionen? Någon som rider på det och har synpunkter?

~Ingrid

Vad jag har förstått (har inte ridit på det själv) så ska det fungera som ett vanligt tränsbett. Skänklarna fungerar dels som någon sorts parerstänger, och dels så ökar de troligtvis nacktrycket vid ett tygeltag.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 209
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
481
Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
2
· Visningar
337
Senast: Shixle
·
Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka