Bettfråga + sadelfråga unghäst

Alexandra_W

Trådstartare
Bettfrågan - Jag vill ha ett smalt men så MJUKT bett som möjligt. Har en åring som får stora flippen om man stoppar ett metallbett i munnen på henne (spelar ingen roll vad för metall), däremot går det bra att stoppa ett mjukt rep i munnen på henne (och nej jag tar såklart inte i det, det bara sitter där). Hon kommer ju få lära sig ha metallbett i sinom tid, men jag har en tanke om att göra övergången lite snällare genom att hitta ett 'mjukare' bett och ha i själva 'övergångsperioden'. Det som spontant kommer upp är ju gummibett, men de brukar vara så hysteriskt TJOCKA =/

Happy Mouthbett har jag ingen erfarenhet av alls, men känner man på dem i affären känns de ju lika hårda (stela eller kalla det vad man vill) som ett metallbett. Dessutom vill jag inte ha äppelsmaken, vill inte uppmuntra en unghäst att regelrätt gnaga på bettet.

Sadelfrågan - damen ska sadelvänjas nästa år. Då jag INTE varken vill eller tycker det är lämpligt att göra det i min dressyrsadel, så kommer jag ju behöva en annan sadel för det. jag kan ju köpa nån billig syntetsadel för en tusenlapp bara för ändamålet sas (dvs det gör inget om sadeln blir skadad, men samtidigt har jag ingen nytta av den när sadelinvänjningen är över). Men HELST skulle jag ju vilja köpa en 'mellanklass' syntetsadel, som jag förhoppningsvis kan använda under första perioden av inridningen med. Men hur stora är oddsen att hon kan ha samma sadel när hon är två som när hon är tre-fyra liksom? Någon som har något tips på syntetsadel som är såpass tällbar att det skulle kunna funka? Men som samtidigt är okej att sitta i, erbjuder stöd för skänklarna och så vidare. Dvs som jag förhoppningsvis kan ha vid både sadelinvänjning, vid ryttarinvänjning och under inridning? För att försvåra det hela måste den finnas i 16 - 16.5" och jag misstänker damen vill ha en vid bom, cutback och så önskar vi oss båda rundbossor (arab, kort rygg).

Sv: Bettfråga + sadelfråga unghäst

Har inte hittat någon syntetsadel faktiskt som har rundbossor, var själv ute efter en till min häst då han inte kan ha kilbossor (grov vbl travare) men det slutade med en Prestige silver Star VSD.

På Wintec tex kan man ändra bomvidden enkelt själv vartefter hästen musklar sig, du köper bara vidare koppjärn.

Det finns ju smalare gummibett med, alla är inte supertjocka!

Hm, detta var visst inte till så stor hjälp men jag hoppas du hittar passande utrustning!!

Senast ändrad:

Har ett smalt gummibett som jag hade till min gamla när vi hoppade för hon var så känslig i munnen. Köpte det för 100 års sen men det är rakt,alltså inte ledat och tunnare i mitten, gult men inte nutidens äppelbett. Märker att min dressyrhäst gillar det okså, men var köpte jag det?

Ang sadel skulle jag köpa eller låna en mycket billig syntetsadel för första tiden, och sen satsa på en allround sadel som du förhoppningsvis kan ha under hennes utbildning och sen byta med för att slippa använda dressyrsadel vid uteritt och ev hoppning.
Då slipper du chansa nu och köpa en sadel som du måste byta när hon är 3-4 år.

Kom på att det finns läderbett som är tunna, kolla där de säljer utrustning för galopphästar.
Själv har jag alltid använt tunna bett som är i b-ponnystorlek till mina åringar. De som tycker det är obehagligt brukar acceptera bettet bättre om det inte är så stort = långt.

Köp ett nathe bett! :rofl: Det är ett slags "plast" elr vad man ska kalla det. Det är ett tyskt bett och är väldigt lätt och mjukt i munnen. De flesta hästar accepterar bettet bra. Om du inte vet vad det är för bett är det ett sådant bett som Malin Baryard rider på. Sök på internet på Nathe bett så kan du veta mer om dom. Dom säljs endast i sverige i en hästbutik i skara(vad jag vet) annars så får man beställa från tyskland. Har nydligen köpt det till min känsliga polle och det fungerar jättebra! :banana:

Detta är ett PLATT bett, det är helt suveränt då det formar sig i munneb på hästen...
40521.jpg

mimus skrev:
Kom på att det finns läderbett som är tunna, kolla där de säljer utrustning för galopphästar.
Själv har jag alltid använt tunna bett som är i b-ponnystorlek till mina åringar. De som tycker det är obehagligt brukar acceptera bettet bättre om det inte är så stort = långt.

Hon är D-ponnysize nu, och bettet var ett 10.5 cm, så det var inget fel på längden. Tror mer hon (hon har sina ideer damen och ett humör som hon inte drar sig för att visa) tyckte det var obehagligt med att det var stelt och hårt.

LÄDERBETT har jag ju nte tänkt på, det blir ju perfekt! Men är det läder kring ett vanligt bett, eller är det bara läder? Och finns det SMALA SMALA sådana? (Ju smalare dessto bättre i princip). Rakt eller delat tycker jag inte spelar någon större roll just nu faktiskt, det handlar bara om att vänja sig med nåt i munnen, jag ska inte ta i det eller något.

Normalt bettinvänjer jag unghästar på ett smalt, tvådelat mullen mouthbett i Sweet Iron. Brukar alla gilla, utom Kele då..såklart. Vore väl olikt henne att vara som alla andra ;)

Ang sadlar (svarar flera i samma inlägg) så har jag heller inte sett någon med rundbossor, därför jag skrev 'önskar' :devil:

colorado skrev:
Köp ett nathe bett! :rofl: Det är ett slags "plast" elr vad man ska kalla det. Det är ett tyskt bett och är väldigt lätt och mjukt i munnen. De flesta hästar accepterar bettet bra. Om du inte vet vad det är för bett är det ett sådant bett som Malin Baryard rider på. Sök på internet på Nathe bett så kan du veta mer om dom. Dom säljs endast i sverige i en hästbutik i skara(vad jag vet) annars så får man beställa från tyskland. Har nydligen köpt det till min känsliga polle och det fungerar jättebra! :banana:

Det är säkert jättebra. Och jättedyrt. Och det finns gränser för vad jag lägger för pengar på någonting som sen bara kommer skräpa i sadelkammaren.

och damen skall (bland annat) gå dressyr, så det är bara för henne att acceptera ett metallbett i sinom tid, så jag skulle inte behålla henne på Nathebettet ändå. (jag är kinkig med att de ska fungera på ett tävlingstillåtet bett, därför fick valacken t ex inte sitt älskade raka bett som jag i många år misstänkt han skulle ÄLSKA, förrän han hade en triangel på rumpan..)

Köp Latex på rulle och linda bettet med. Blir mjukare för hästen och du behöver inte köpa ett nytt bett!

Sisse skrev:
Köp Latex på rulle och linda bettet med. Blir mjukare för hästen och du behöver inte köpa ett nytt bett!

Jag har funderat på det, men då blir ju bettet genast tjockare ju =/ Det jag gärna ville slippa (men finns det inte SMALA mjuka bett så får det ju bli så)

Om hon e extremt låg i gomen så är det ju inte säkert att du kan ha "vanligt" bett i munnen på henne, har du kollat med en tandläkare att det inte är ett bettfel på henne?
Bara en fundering, bett fel är vanligare än man tror,,,,och då är det bra att hitta det i tid.

giffan skrev:
Om hon e extremt låg i gomen så är det ju inte säkert att du kan ha "vanligt" bett i munnen på henne, har du kollat med en tandläkare att det inte är ett bettfel på henne?
Bara en fundering, bett fel är vanligare än man tror,,,,och då är det bra att hitta det i tid.

Inga bettfel, en aning låg gom (vanligt inom rasen) men inga som helst problem att få plats med ett bett, det är bara damen som har bestämda åsikter om nymodigheter.

Alexandra_W skrev:
Hon är D-ponnysize nu, och bettet var ett 10.5 cm, så det var inget fel på längden. Tror mer hon (hon har sina ideer damen och ett humör som hon inte drar sig för att visa) tyckte det var obehagligt med att det var stelt och hårt. :

Jo, jag fattade att hon var i d- ponnysize men var lite otydlig. Dem är ju bara barn och har jättesmå munnar.

Läderbettet jag tänker på är smalt, ungefär som ett finger och ingen metall under lädret.
Det är alltså väldigt mjukt och följsamt.
Jag håller med om att det ej får kosta för mycket eftersom det bara är en provisorisk lösning, det bästa är ju om man kan låna eller känner en väldigt billig sadelmakare som kan hjälpa till.
Jag älskar små hemma konstruktioner och vet att man kan få hjälp med det mesta om man bara är envis.

Ska kolla med min hovslagare som är galopptränare om han har nån ide.

mimus skrev:
Jo, jag fattade att hon var i d- ponnysize men var lite otydlig. Dem är ju bara barn och har jättesmå munnar.

Läderbettet jag tänker på är smalt, ungefär som ett finger och ingen metall under lädret.
Det är alltså väldigt mjukt och följsamt.
Jag håller med om att det ej får kosta för mycket eftersom det bara är en provisorisk lösning, det bästa är ju om man kan låna eller känner en väldigt billig sadelmakare som kan hjälpa till.
Jag älskar små hemma konstruktioner och vet att man kan få hjälp med det mesta om man bara är envis.

Ska kolla med min hovslagare som är galopptränare om han har nån ide.

Ah, då är vi överens då (det är ju därför jag vill bettet ska vara SMALT, för de är små I munnen även om de har bredden på utsidan).

Vet du var man får tag i de där läderbetten, nu tittar jag ju på mina egna små tjejfingrar, men det skulle ju vara alldeles lagom. Men var får man tag id em, och vad kostar det?

Jag KAN ju linda ett bett som sagt, men jag är rädd det blir för 'otympligt' då..

Är också en vän av hemmakonstruktioner, så fråga gärna =)

Du kan ju köpa en sadel som antagligen passar när hon är tre, dvs en som är för vid nu. Jag antar att du inte tänker sitta på henne än?? Kan ju lägga en fårskinnspad under så känns det mjukare och inte så "stelt" med det där på ryggen... Försök att få tag på en gammal Stubben eller Hubertus, dom brukar inte vara så dyra. :)

Om du letar så finns det läderbett som inte är så fasligt tjocka... Jag vet att jag sett såna, men kan tyvärr inte minnas vart....

Köp ett uppkäksbett (sånt där supertunt rakt bett, vad jag har sett på bilder så är de iaf mkt smalare än vanliga raka bett), och linda med latex?
De är ju väldigt billiga också

Senast ändrad:

Lydia skrev:
Köp ett uppkäksbett (sånt där supertunt rakt bett, vad jag har sett på bilder så är de iaf mkt smalare än vanliga raka bett), och linda med latex?
De är ju väldigt billiga också

Har du nånsin sett ett uppkäk i 10.5? Jag har det tyvärr inte..?

Centaur skrev:
Du kan ju köpa en sadel som antagligen passar när hon är tre, dvs en som är för vid nu. Jag antar att du inte tänker sitta på henne än?? Kan ju lägga en fårskinnspad under så känns det mjukare och inte så "stelt" med det där på ryggen... Försök att få tag på en gammal Stubben eller Hubertus, dom brukar inte vara så dyra. :)

JAG dör hellre än sitter i en gammal stubben. Och om jag inte dör frivilligt kommer mina sittben döda mig :devil:

Men lite det där jag klurade på, att köpa en sadel som BORDE passa när hon är tre. Men hur mkt kan man eg säga nu?

Jag har som jag ser det två alt:

1. Köpa en bra sadel nu och se till att den passar VALACKEN. Använda den på valacken, samt vid sadelvänjning och insittning på lilldamen. Sen hoppas att den passar när hon är tre och ska ridas in med. Padda upp är ju inga problem om det är inom rimliga gränser liksom.

Valacken är samma ras har kort (arab ju *s*) rygg, ganska platt och rak och kräver VID bom. Dock har han hög och lång manke med, så kräver mankfrihet men även bredd vid manken. Han har dock förändrats en hel del i sin rygg sen han var ung. Dels breddat såklart, men sen så dök den där manken upp från 'ingenstans', läänge hade han typisk unghästmanke (dvs trind och obefintlig). Så det är väl ev om det knasar sig där, att unghästen inte kan ha såpass hög manke i början. Men annars så tycker jag ju att en sadel som idag passar valacken BORDE passa lillsnuttan när hon blir större. Men man vet ju inte hur hon tänker ändras, och vore ju lite surt att stå där och köpt en sadel för typ 7000 kr med tanken att ha till henne och så kan hon inte ha den, varken då eller senare..

2. Köpa en billig (syntetny eller beg) sadel för invänjning och insittning, som passar hyfsat nu, och om den passar vid inrdining ha den då, annars köpa en annan billig som passar då och sen köpa en 'riktig' när hon är typ fyra.

Jag vill ju HELST lyckas med alt ett, men jag vet inte riktigt hur stora oddsen är att det funkar?

Ska ta kort på valacken idag av andra sadelorsaker, kan ju blixtra lite på lillsnuttan då med ;)

Inte tänkt sitta på henne nu. Hon är född april 03, och planen är att sadelvänja i början på nästa år, och sitta och skritta något lite på henne nästa höst, för att sedan påbörja inridning våren 06 (då hon är tre år). Dock är det bara en lös plan, det beror ju HELT på hur hon ser ut, växer och hur redo/inte redo både kroppsligt och mentalt hon är.

Det finns bra bett i cilicon. De är ganska tjocka vid mungipan men smala på mitten så att tungan får gott om plats. De här betten brukar de flesta hästar tycka om.

40521.jpg

Hallååå.....detta är PLATT...helt suveräna bett, skulle tippa på att det är ca 3-4 mm högt

Liknande trådar

Utrustning Kort bakgrund - damen fick bett första gången när hon var knappt ett år. Valde 'standardbettet' jag brukar ha vid invänjning, ett...
Svar
10
· Visningar
1 231

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka