Bettfråga

Pegija1

Trådstartare
Jag tänkte jag skulle prova ha ett tredelat gummibett på min ponny, dock har jag bara ett pessoabett med tredelat gummi hemma.
Funkar det att stoppa sidostyckena och tyglarna som vanligt i stora ringen på pessoat utan att de små ringarna stör o är i vägen?
Vill gärna se hur han är på bettet innan jag köper.

Sv: Bettfråga

Undrar samma sak till min medryttar ponny. Gillar inte pessoabett så mkt :/

Det blir inte samma sak. Finns det ingen i din närhet som har ett och är villig att låna ut det? Har du inget vanligt tredelat? Pessoa är aldrig ett bra alternativ.

Sofie: Tror det vore bra om du diskuterade detta med hästens ägare.

Jag hade satt sidostyckena i lilla ringen och tyglarna i stora, om jag inte är helt ute och cyklar bör det bli mer eller mindre samma inverkan som på ett vanligt tredelat men möjligtvis med lätt hävstångsverkan.

Tänk också på att gummibett har en otrevlig tendens att "bränna" hästen i munnen. Om det är äkta gummi alltså, syntet(typ apple mouth) brukar enligt mina erfarenheter inte bränna. :)

Man kan INTE få HÄVSTÅNGSVERKAN om man INTE HAR EN KEDJA eller något annat som tar emot.

Aa jag tänkte göra det, vet du/ni något bett som är rätt så skarpt men inte pessoa ? :confused:

Rid dressyr för en bra tränare istället för att sätta något skarpt bett i munnen på häststackarn.

aa kanske är bäst så..

vad har du för bett till din häst/ar? :)

Om du har problem att rida din medryttarhäst bör du diskutera detta problem med hästens ägare. Lösningen ska inte behöva vara att byta till ett annat bett eller att betsla upp eftersom att problemet inte sitter i munnen. Oavsett om ägaren nu också har svårigheter att rida hästen på vanligt tränsbett (därför pessoa?) bör ni ta hjälp av en duktig tränare som Sorbe redan sagt.

Problemet sitter ALDRIG i munnen, ta hjälp av en tränare, som tidigare också skrivit. Alla hästar ska kunna gå utan hävstångsbett/hissbett.

Min ponny går just nu på ett tredelat tränsbett med rörliga ringar. Har nosgrimma enbart för synens skull.

Varför hetsar alla upp sig för??
TS frågar ju om hon kan slippa undan den hemska pessoa effekten genom att bara fästa träns och tygel i den stora ringen.

Och ja, det funkar om du bara ska se om han gillar bettet men jag hade nog försökt byta ut det så fort som möjligt då det nog kan störa lite med alla extra ringar men det är inget som påverkar munnen på hästen.

Läs tråden igen och kolla till vem varje inlägg är till så kommer du nog på det själv. :idea:

Det är klart att jag ska prata med ägaren och så, men jag vill ju fortfarande inte ha pessoa och undrade om någon av er visste något annat bett till het ponny.

En bra tränare är som sagt den bästa lösningen. I annat fall skulle jag hellre rekommendera ett pelham med två tyglar, så att du kan reglera styrkan på bettet till en början, fö att senare gå över helt till tränsbett. Om du klarar av att rida på två tyglar så tror jag att det vore den bästa lösningen.

Till min heta ponny funkade ett vanligt tredelat bäst, skarpa bett bara stressade honom. Det tog lång till att lära mig rida honom på ett sätt som funkade, men då jag lyckades klura ut när o varför han blev het, samt till viss del köpa läget så var han helt under bar och fortfarnade lika pigg o glad. En het häst kan bero på väldigt mkt olika saker som smärta, stress, ovilja, glädje, för mkt foder, för lite foder, fel utrustning, tänder, rygg, okoncentrerad ryttare, vilja att vara till lags m.m m.m
Så innan man ändrar något måste man fundera på VAD som behöver ändras.

Till TS, jag hade testat pesoat o satt i stora ringen, inte för att rida med utan bara testa o känna på bettet- precis som du skrev.

Pommery: Vet inte ifall jag kan rida med 2 tyglar (ingen erfarenhet av det) :S

noble art: Hon verkar helt frisk, det är de att hon älskar att galoppera, och att springa FORT :p Hon har blivit mycket duktigare att lyssna på halvhalter, halter och att lyssna på mig.. förutom när man ska göra t.ex. skänkelvikning då hon tar det som att hon ska gå framåt. Det GÅR ju såklart att flytta typ bakdelen och så men då måste jag tyvärr dra i tyglarna och hålla på heeela tiden o då tyckte jag inte att hon skulle ha pessoa. :S vill testa med vanligt tredelat du hade till din ponny..

Jamen hon vill ju inte heller rida på pessoabett!
Det kvittar ju att skrika att pessoabett är fel och att man måste ha kedja för att få hävstångseffekt (vilket jag håller fullständigt med om) när båda två vill komma ifrån pessoabettet.

Det är ju alltid knepigare när det inte är ens egen häst det gäller men man bör ju lyfta frågan med hästens ägare. Kanske har hästen alltid gått på pessoa och ägaren har aldrig reflekterat över varför eller om det är så himla bra?!

Varför hetsar alla upp sig för??
TS frågar ju om hon kan slippa undan den hemska pessoa effekten genom att bara fästa träns och tygel i den stora ringen.

Och ja, det funkar om du bara ska se om han gillar bettet men jag hade nog försökt byta ut det så fort som möjligt då det nog kan störa lite med alla extra ringar men det är inget som påverkar munnen på hästen.

Tack du är den enda som förstod frågan.
Jag vill bara prova rida honom med gummitredelat, eller rakt gummi, för att se om jag ska köpa mig ett sådant. Rider idag på vanligt tredelat.

Vissa hetare hästar kan bli lugnare utav ett bettlöst alternativ. Går hästen bra bettlöst så är det oftast något problem med munnen -kolla tänderna.
Många hästar kan upplevas som heta men egentligen skjuter de bara på med bakdelen och "paddlar" sig fram utan att egentligen ta i. De är egentligen lata. Försök få hästen att arbeta mer under sig och ta i.

Angående bett tror jag inte att du bara kan fästa tygeln i bettringen..

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 209
Senast: sweep
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 531
Senast: Fazeem
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 195
Senast: Raderad medlem 147980
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 381
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka