Bettfråga

T

Tigerlilja

Jag har börjat rida mitt sto på vanligt tredelat bett.
Hon har tills nu ridits på hack då hon förmodligen var sönderdragen i munnen när hon kom (10mån sedan)
Det går jättebra men hon tuggar så otroligt på bettet att en vaker dag kommer det gå av :crazy:

Skulle vilja ha tips på bett för känsliga munnar. Nåt som är stabilt och kanske kan få henne lite lugnare med tuggandet.
Har provat ett rakt mullen mouth men det trivdes hon inte alls med.
 
Jag skulle nog tycka det var vettigt att först och främst kolla upp en här sån häst munnen så allt är som det ska. Just varmblod får ju stå ut med en hel del olika hemskheter i munnen, vilket kan ge väldigt fula skador som inte kan läka utan behandling, kan ju även finnas ärrbildningar och liknande efter kroniska gamla sår som kan göra att hon fortfarande har ont i sin mun..

Kan ju testa ett rakt metall bett? Många hästar brukar bli lugna på det.. Just syntet/gummi/mm. har en väldigt hög friktion och kan kännas "brännande" mot slemhinnan. Känsliga hästar brukar inte gilla det, utan då fungerar metall bättre.
 
När min häst hade dåligt förtroende för bettet och min hand så köpte jag ett rakt gummibett till honom vilket han trivdes alldeles utmärkt på! Om hästen tuggar så det blii lite skum så är den brännade effekten inte så stor!
 
Till att börja med är det bästa att kontrollera så hon inte har något fel på sin mun- hakar, vargtänder, felaktigt bett osv.

Ett vältillpassat tredelat tränsbett och en fin hand brukar vara en bra kombiantion. Kansk kan man variera med ett rakt bett, eller någon form av bettlöst alternativ.

Att rida men ridkapson+ träns kan ju också vara ett alternativ då man kan övergå till kapsonen om hon blir orolig i munnen.

Man kan också prova att sätta en löst spänd rem mellan bettringarna ovanför näsan för att avlasta tungan- vilket vissa hästar tycker om.

Val och tillpassning av nosgrimma, träns och bett har mkt. stor betydelse och framförallt- om du precis börjat rida henne på träns igen så får man ju ge henne ett tag att vänja sig vid det. Hon kanske helt enkelt bara behöver lite mer tid.

Många hästar blir oroliga i munnen pga. spänningar i resten av kroppen, har ofta upplevt att en häst med orolig mun blir helt lugn så fort den slappnar av i nacken. Så det är inte alltid bara i munnen felet sitter.

Lycka till! :)
 
Vill bara tillägga ang. remmen ovanför näsan- man bör fästa den genom en aschen nosgrimma eftersom den annars lätt hamnar ganska långt ner på nosen vilket kan blir väldigt farligt eftersom nosryggen där går ut i en ganska tunn spets.

Skulle hästen tex. slita sig och råka trampa på tygeln kan den bryta näsbenet- vilket kan innebära att den dör eftersom en häst enbart andas via näsan.
 
prova rakt bett i metall...det fungerade på min travarkille då han tidigare varit mkt strulig i munnen. då han väl accepterat det raka bettet var det nga provlem att rida honom på tvådelat bridong.

Ett tips är att ta bort nosgrimman, den kan ibland störa mer än vad den gör nytta! För min del tycker jag den är extremt onödig!
 
var in och kikade i ditt galleri! mkt fin häst, ser trevlig ut. Var noga med din sitts bara! du lutar dig frammåt när du rider vilket inte är bra. Dessutom går din häst inte i en ärlig form utan kröker endast på nacken! Tror att det löser sig om du kollar upp din sitts!
 
Hon är kollad i munnen av en hästtandläkare och han kunde inte hitta några större fel. Lite vassa kanter men inget annat.
Han, liksom jag trodde att hon helt enkelt förknippar bettet med stress och sånt som gör ont. Rakt bett trivs hon som sagt inte alls på, vare sej det är av metall eller gummi.
Men vi fortsätter jobba på i samma lugna takt. Mjuka händer och ett rätt tillpassat bett.

Beppo: Ang vår form på dessa bilder. Jag är fullt medveten om min sits. Hatade verkligen den sadeln då den varken passade mej eller henne. Nu har vi en ny och jag kan lova att jag sitter bättre än så :)
Sammies form har jag redan fått kommenterd på detta forum. Hon är på bilderna riden ca 4mån. Krullar gärna ihop sej och släpper bakkärran. Om du jämför bilderna med/utan bett så ser du nog skillnad. Hon är mer avslappnad på hacket och får då en bätre form.
Jag vill inte påstå att hon går i en bra form, det gör hon inte. Men det är ett steg i rätt riktining. Jag vill heller inte påstå att hon bara böjer nacken. Detta tycker jag är en trevlig bild. hon trampar på bra och man anar att magen jobbar med lite. jag har lite mycket handbroms tyvärr.
Denna och denna tycker jag oxå hon är på god väg att bli bra. Men även där är bromsen åtdragen lite för mycket. Skulle vilja att handen varit lite lättare så hon kunnat sträcka ut överlinjen mera.
Det är mina åsikter. Alla bilder är knäppta i slutet av ridpasset.
Kommentera gärna alla ni som känner att ni vill :)
 

Liknande trådar

Utrustning Har ni några tips till bett till känslig häst? Min häst har ett sprengerbett, dynamic med d-ringar, vilket fungerar bra men upplever att...
Svar
7
· Visningar
1 859
Senast: user19728
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 686
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Jag är inte så världsduktig på bett och skulle därför behöva hjälp. Det handlar om min 9-åriga D-ponny jag haft i snart två år...
Svar
6
· Visningar
871
Senast: caballus
·
Utrustning Hej! Nu är det så att jag behöver tips och erfarenhet av er eftersom jag har hamnat i bettdjungeln. Jag har en ponny jag tävlar...
Svar
0
· Visningar
738
Senast: tinjan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp