Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Jag rider min häst (halvblodsvalack, 5 år, "normal" i munnen, ej spec. stark eller "tjafsig") på ett KK Conrad Ultra tredelat med normalstora bettringar. Det är i aurigan, 16 mm tjockt och 125 mm brett. Jag har prövat massor av olika typer av bett till honom och det här är det enda han trivs med.
okej.. Jag rider på tredelat för tillfället. happy mouth, Finns de nått bett som är gämförbart med tredelat? hmm svårt o förklara, hopas ni fattar vad ja menar..
har hört att koppar ska vara bra på bettet ska nog testa, nån som vet något bra?
Hästen är en nordsvensk, mjuk i munnen och hon har ganska stor tunga samt hög gom, normala tänder.
Har lätt för att gapa om något känns obehagligt i munnen.
Vi har valt att rida på ett tredelat fullcheck.
Varför? Vi har prövat massor av bett, för att hitta ett så nära perfekt som möjligt.
Det blev ett tredelat fullcheck (Globus) = mkt smalare än det förra samt mindre mittdel, fasta ringar som inte nyps och parerstänger som håller bettet stilla i munnen
Pållan trivs utmärkt med det!
Har precis bytt ner i strl på bett och nu rids han på dessa:
¤ tredelat med droppe, rörliga ringar
¤ tredelat i mässing med droppe och rörliga ringar
¤ Hackamore för variation och han trivs med det
Men ska även skaffa nya (hade sånna innan men har sålt dom):
¤ rakt med fasta ringar
¤ tredelat fullcheek med droppe (trivs han allra bäst på)
¤ tredelat muffbett med droppe
Rider på tredelat 12,5cm, ibland växlar jag till ett rakt bett, bara för att det är trevligt för hästen.
Min andra ska jag nog köpa ett sidepull till när hon ska sättas igång. Verkar som hon haft en del problem relaterat till munnen med hårda drag m.m hos tidigare ägare. Hon svarade mycket bättre på hackamore i höstas, så jag ska nog inhandla ett sidepull, eller en ridkapson till henne. Samt rida på rakt bett, för det är mildast.
Tredelat tränsbett i dressyr och hoppning - för att han funkar bra på de + att man bara får tävla dressyr på tränsbett så därför måste man kunna rida på de
I terrängen samt ibland ute vid tex galoppträning - ngt skarpare bett, hissbett el gags el liknande - för att han blir lite väl stark ibland och de är trevligt att kunna svänga och bromsa. i terrängen kan de ju dessutom bli riktigt farligt om man inte har koll...
Jag rider på hack. Hästen är okänslig i munnen, och jag tycker han funkar mycket bättre på hack
Annars har han ett tredelat och ett rakt bett också, men de rider jag inte på.
Jag rider vanligvis bara på sidepullet, det tränset har två rep, vilket gör det så milt ett sidepull kan bli
Ett fåtal gånger slänger jag på pullarträns med rakt bett och fasta ringar. Om jag ska använda bett blir det detta eftersom ett rakt bett med fasta ringar ligger på plats och gör inte så mkt skada som ex.ett tvådelat
* Rider för det mesta på pellham, då hon trivs väldigt bra med det + att hon är väldigt stark...
*Rider på vanligt tränsbett vid dressyr i paddock eller ridhus... För att hon ska kunna lyda fast än jag rider på ett mildare bett, hon är väldigt stark och tung i handen då jag rider med detta bett. och försöker hitta ett annat milt bett som hon trivs bättre med...
Tar bara upp ena pållen. Hade ett tredelat i svartmetall och koppar först. Men han är så pass stark ute att jag bytte till kandarstång med liten tungfrihet. Det funkar han bra på plus att han slutar flytta tungan över respektive under bettet.
vanligt tredelat, bra vardagsbett
rakt bett med lösa ringar jättebra som omväxling
tredelat med fasta ringar har vi när vi rider dressyr Mosi tycker den är skarp...
Jag ska också börja rida med hackamor, eftersom han är lite stressad av bett men ändå vara fräck mot det... Jag byter ofta bett varierar flera gånger i veckan... det funkar jättebra för oss!
Vala rids på.... 10,5 3-delat eggbett eller hackamore
Glampi rids på 10,5 3-delat mässingsbett eller ett Myler Kombibett 3-delat.
Lite beroende på om han är kontaktbar eller ej...
Tänkte införskaffa en ridgrimma med extra sidostycken att rida honom på så jag kan rida på dubbla tyglar och bara använda bettet när jag absolut måste.
Hästnyheter Nu på sommaren är hästens parasiter som mest aktiva. Masklarverna vaknar upp på våren och vill med hjälp av hästarna föröka sig på betet...
Hundavel & Ras Jag tänker ta den här tråden i en annan riktning när det gäller renras kontra blandras, nämligen egenskaperna hos hunden. Är inte dom...