Bettfråga

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare CeciliaHeikne
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 2 400
Sv: Bettfråga

*Tredelat muffbett med gigantisk mittdel -För att hon funkar bra på det, det är nog tyngden som gör det.

*Oledat muffbett -Hon funkar bra på det som omväxling.

*Pelhamstång -Hon gillar tyngden och hävstången.

*Sidepull -Varför inte rida utan bett ibland när det funkar på henne? ;)

Jag rider min häst (halvblodsvalack, 5 år, "normal" i munnen, ej spec. stark eller "tjafsig") på ett KK Conrad Ultra tredelat med normalstora bettringar. Det är i aurigan, 16 mm tjockt och 125 mm brett. Jag har prövat massor av olika typer av bett till honom och det här är det enda han trivs med.

okej.. Jag rider på tredelat för tillfället. happy mouth, Finns de nått bett som är gämförbart med tredelat? hmm svårt o förklara, hopas ni fattar vad ja menar..

har hört att koppar ska vara bra på bettet ska nog testa, nån som vet något bra? :p

Hästen är en nordsvensk, mjuk i munnen och hon har ganska stor tunga samt hög gom, normala tänder.
Har lätt för att gapa om något känns obehagligt i munnen.

Vi har valt att rida på ett tredelat fullcheck.
Varför? Vi har prövat massor av bett, för att hitta ett så nära perfekt som möjligt.
Det blev ett tredelat fullcheck (Globus) = mkt smalare än det förra samt mindre mittdel, fasta ringar som inte nyps och parerstänger som håller bettet stilla i munnen :)
Pållan trivs utmärkt med det!

Senast ändrad av en moderator:

Jag rider på tredelat vanligtvis, och pelham vid hoppning och fartfyllda uteritter. Han trivs bäst på dessa bett. Gillar tyngden i pelhamet.

*Tredelat tränsbet, för att hon fungerar hyffsat på det
*Hackamore, för att hon fungerar hyffsat på det med och för att variera lite..

Ska även testa ett svagt böjt fast rakt bett tänkte jag.

har även ridit henne på pessoa, men det var inte så bra..

Har precis bytt ner i strl på bett och nu rids han på dessa:
¤ tredelat med droppe, rörliga ringar
¤ tredelat i mässing med droppe och rörliga ringar
¤ Hackamore för variation och han trivs med det
Men ska även skaffa nya (hade sånna innan men har sålt dom):

¤ rakt med fasta ringar
¤ tredelat fullcheek med droppe (trivs han allra bäst på)
¤ tredelat muffbett med droppe

just nu rider jag på stångbett med spoon mouth; fick med det när vi köpte honom,

men ska byta till correction; behöver ett skarpare bett, så jag inte behöver ta så mkt i munnen på honom

(rider western, har en 7-årig quartervalack..)

Rider på tredelat 12,5cm, ibland växlar jag till ett rakt bett, bara för att det är trevligt för hästen.

Min andra ska jag nog köpa ett sidepull till när hon ska sättas igång. Verkar som hon haft en del problem relaterat till munnen med hårda drag m.m hos tidigare ägare. Hon svarade mycket bättre på hackamore i höstas, så jag ska nog inhandla ett sidepull, eller en ridkapson till henne. Samt rida på rakt bett, för det är mildast.

Tredelat tränsbett i dressyr och hoppning - för att han funkar bra på de + att man bara får tävla dressyr på tränsbett så därför måste man kunna rida på de
I terrängen samt ibland ute vid tex galoppträning - ngt skarpare bett, hissbett el gags el liknande - för att han blir lite väl stark ibland och de är trevligt att kunna svänga och bromsa. i terrängen kan de ju dessutom bli riktigt farligt om man inte har koll...

Jag rider på hack. Hästen är okänslig i munnen, och jag tycker han funkar mycket bättre på hack :)
Annars har han ett tredelat och ett rakt bett också, men de rider jag inte på.

Jag rider med Billy Allen bett. Ett rakt bett som med en rulle i mitten, Man kan alltså röra en sida utan att resten av bettet rör på sig. Fattar du? :D

Hästarna ääälskar det! :rofl:

Jag rider vanligvis bara på sidepullet, det tränset har två rep, vilket gör det så milt ett sidepull kan bli ;)
Ett fåtal gånger slänger jag på pullarträns med rakt bett och fasta ringar. Om jag ska använda bett blir det detta eftersom ett rakt bett med fasta ringar ligger på plats och gör inte så mkt skada som ex.ett tvådelat

* Rider för det mesta på pellham, då hon trivs väldigt bra med det + att hon är väldigt stark...

*Rider på vanligt tränsbett vid dressyr i paddock eller ridhus... För att hon ska kunna lyda fast än jag rider på ett mildare bett, hon är väldigt stark och tung i handen då jag rider med detta bett. och försöker hitta ett annat milt bett som hon trivs bättre med...

Tar bara upp ena pållen. Hade ett tredelat i svartmetall och koppar först. Men han är så pass stark ute att jag bytte till kandarstång med liten tungfrihet. Det funkar han bra på plus att han slutar flytta tungan över respektive under bettet.

vanligt tredelat, bra vardagsbett
rakt bett med lösa ringar jättebra som omväxling
tredelat med fasta ringar har vi när vi rider dressyr Mosi tycker den är skarp...
Jag ska också börja rida med hackamor, eftersom han är lite stressad av bett men ändå vara fräck mot det... Jag byter ofta bett varierar flera gånger i veckan... det funkar jättebra för oss!

Vala rids på.... 10,5 3-delat eggbett eller hackamore

Glampi rids på 10,5 3-delat mässingsbett eller ett Myler Kombibett 3-delat.
Lite beroende på om han är kontaktbar eller ej...

Tänkte införskaffa en ridgrimma med extra sidostycken att rida honom på så jag kan rida på dubbla tyglar och bara använda bettet när jag absolut måste. :)

Senast ändrad:

3 delat silikonbett för tillfället

Hon verkar trivas med det + order från hästtandläkare då hon annars sliter ner en tand med bett utan silikon.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 209
Senast: sweep
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 884
Senast: Görel
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
483
Utrustning Inspirerad av tränstråden 🙂 Har ni hästar som tydligt visar vilka bett som de uppskattar mer än andra?
Svar
9
· Visningar
360
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka