Bettfråga

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare CeciliaHeikne
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 2 400
Sv: Bettfråga

Lite olika, ny häst = känner av vad han tycker om olika bett... tvådelat happy mouth tränsbett är bra mycket populärare än tredelat tränsbett och tredelat fullcheek...

Jag rider min 10 åriga fullblodsvalack på ett mkt smalt tredelat bett från globus, detta kombinerar jag med pullarnosgrimma i hoppningen och aachennosgrimma i dressyren. Fungerar utmärkt! :idea:

Vad är muffbett för nått?? :confused:

Är det bara jag som rider på vanligt tvådelat? ;)

Just nu har jag ett rakt mässingbett, aningen böjt. Det trivs han allra bäst på just nu!

Byter med dessa med jämna mellanrum:
tredelat bett med fasta ringar eller
tredelat mässingsbett med små rörliga ringar. (när jag tävlar dressyr)
Iofs går han lika bra på dessa tredelade men just nu funkar det raka bäst.
Rider även på sidepull för omväxling. (milt sidepull med läderrem istf rep över nosryggen)
Alla bett är 115 mm och ca 14-16 mm breda.

Varför?
Tycker det funkar bra så här. Hade tvådelat förut när jag köpte honom(fick med det i köpet) men behövde byta till en strlk mindre och då blev det ett tredelat.
Märkte ingen större skillnad och enl hästtandläkaren kvittar det vilket bett jag anv på honom då det mesta ska passa, så..

Jag anv tredelat smalt Globus sweet Iron mundel med kopparlänk i mitten funkar bäst på det eller rakt bett då hon är lite låg i gomen. Ska prova ett KK Ulta auriganbett tredelat då det är lite mer anatomiskt utformat.

Jag rider båda mina på tre-delat med kula i mitten, dom suger bäst på det, och trivs med det i munnen.

Rider på vanligt 3-delat för att både jag och hästen trivs med det. Han kan bli lite stark vid övningar med cavaletti och annat som inkluderar bommar, men det beror mest på att han blir väldigt ivrig och att markarbetet brister på den punkten, så jag ser ingen anledning att betsla upp.

Rider med vanligt tredelat vid dressyr och hoppning, stångbett vid uteridning då hon kan bli ganska stark!

Jag rider min Connemara ponny på tre-delat pessoa bett. Jag har på andra ringen. Vanligt bett fungerar inge bra på grun av att hon blir förstark. Om jag ska galoppera ute på åkrar eller liknande, stora öppna fält, långa galopp stigar så rider jag med delat Pelham. Fungerar jätte bra. Kan inte ha Pelham när jag hide vanligtvis för det blir för starkt på henne. :cool:

Rider med ett tredelat oftast. Hästen trivs med det.
Ibland rider jag med Sidepull, men han blir så stark med det och lägger hela sin tyngd i handen..

på min sköthäst rider jag oftast bettfritt pga att han verkar trivas bättre med det, växlar mellan sidepull, repgrimma och vanlig grimma fast med nosrep. han har ett ganska tunt d-bett men han verkar avsky det=P rider en annan häst också, har har nyss fått ett tjockt gummibett med d-ringar som passar honom utmärkt! :cool: han tuggar och slafsar på det och lyssnar jättefint. det är tvådelat.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 209
Senast: sweep
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 882
Senast: Görel
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
483
Utrustning Inspirerad av tränstråden 🙂 Har ni hästar som tydligt visar vilka bett som de uppskattar mer än andra?
Svar
9
· Visningar
360
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka