bettfråga

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare linnizen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 844
L

linnizen

jag håller på att rida in en travare.
han är rätt känslig i munnen så jag vill inte rida på ett för starkt bett..
jag skrittar och travar honom och han går i form och trampar under sig ganska så bra bitvis.
medan han ibland blir ganska "lång"
rider nu på ett ganska tjockt tvådelat tränsbett..
går bra men ibland "biter han fast bettet"
har funderat på att prova ett tredelat?!

nån som har nån bra ide på något bra bett att prova?
eller tycker ni att jag ska fortsätta rida på det bett jag har nu?

tacksam för svar :bow: :)

Sv: bettfråga

Jag rider min ena medryttarhäst som är ex-travare på ett rätt smalt tredelat. Hon är också under inridning och det bettet funkar jättebra. De flesta hästar brukar trivas på oledade också enligt min ridlärare. Om du ska skaffa ett rakt bett så håll ringarna i händerna som om det skulle sitta på tränset och liksom vibrera lite så du hör hur mkt bettet låter. Travhästen jag rider hade ett rakt bett i skåpet som rasslade som tusan.... Jättestörande

Senast ändrad:

ja det är inte lätt sånthär :)

men jag ska iaf försöka låna ett tredelat av nån å prova tror jag..
många säger att det brukar funka bra

Prova bettlöst! :) Rider mina hästar på hackamore, sidepull och med repgrimma nästan jämt :rofl: Rider endast med bett på de "riktiga" träningarna för att jag måste ha det på tävling.

Jag håller med föregående talare! Jag rider också ridtravare och hon funkar kanonbra bettlöst! Hon slappnar av på det! Nu, efter nästan ett års ridning kan jag använda bett igen utan att hon stressar upp sig. Så nu varvar jag sidepull, bitless bridle, vanlig tvådelat tränsbett och pelhamstång. Men ett bra sätt att få travarna att stressa ner är att testa bettlöst!

stress är absolut inget problem..
han är sååå lugn så, så länge man inte rider honom på rakbanan eller banan då blir han pigg.
men inte alls stressad.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 210
Senast: sweep
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 069
Senast: Sesca
·
Ridning Jag har börjat rida en fin kallblodstravare som jag inte vet så mycket bakgrund kring. Hon har gått på trav för snart tio år sedan men...
Svar
16
· Visningar
1 185
Senast: Pinus
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i... 2
Svar
27
· Visningar
2 804
Senast: villhöver
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Dalmatiner