Bettfråga

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Idi_oten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 1 593
I

Idi_oten

Har en 4-åring på foder nu och han har blivit väldigt irriterad i munnen.
Han är lite jobbig att tränsa och när jag rider så verkar han väldigt itrriterad över bettet..
Inga vargtänder (Kollades på besiktningen för va kan det va två ½ veckor sen?)
men han ska ju tappa ett par tänder nu så tror ni det kan va det som spökar?
Jag rider nu på vanligt tre delat tränsbett, kan ni rekomendera något annat?

Detta är ju så svårt, man vet inte om det är unghästfasoner eller om det är något lurt..

Kan tillägga att jag rider med en väldigt mjuk men stadig hand.
Och jag kräver inte jätte mycket av honom då han blev lite sent inriden och stått ett tag.

Tacksam för svar :bump: / Madde

Sv: Bettfråga

håller med cili :) annars kanske ett vanligt rakt bett skulle funka, det blir mindre att pilla med för hästen ;)

Tack för era svar. Jag har också tänkt på hackamore men eftersom han är ganska grön fotfarande så kan det väl bli svårt att rida i det? Men det är ju självklart värt att pröva både hackamore och rakt bett.. :banana:

om du är lite osäker på om han funkar på det, kan du ju prova att även ha honom betslad första gången, som nödbroms ;)

tror det ska gå, har ingen erfarenhet alls av hackamore, därför vet jag inte om hästen även kan gå beslad. kanske någon som kan svara på det? :)

jag har D ringst bett på min bebba =9 hon va jätte jobbig i munnen inna. hon bara gick å tugga å slängde med huvet.. inte nu längre =)

annars kan du ju lägga ner lite mer pengar och köpa ett sidepull, det är logiskt för hästen samtidigt som du inte behöver något bett.

eller ekonomivarianten: sätt fast tyglarna i t.ex. pistolhakar som du hakar fast i ringarna på en remontgrimma (som du sätter lite högre än vad dom brukar sitta). för att stabilisera upp mer kan du dessutom ta resten av tränset också, och sätta sidostyckena i nosgrimmans överdel.

Vad är det för skillnad på Hackemoret med långa skänklar och "Orginalet"?
Ett något starkare än det andra?
Ett bättre än det andra?

Jag är så dålig på det här :crazy:

korta skänklar = mindre hävstångseffekt, mildare och betydligt lättare att hantera
långa skänklar = kräver minimal rörelse för att ge tryck, bra om man vill ge osynliga hjälper, men kanske inte det rätta för en unghäst :)

Ekonomivarianter behövs större delen av året tycker jag :angel:
Det funkar så bra att jag inte kommit iväg för att köpa ett riktigt sidepull, trots att min häst varit ridbar i tre år och jag velat ha ett hela tiden.
Men nu har jag sytt ett eget, ska bli kul att testa sen

Nu har jag genast blivit en liten gnutta klokare. Tack så mycket!

Hoppas det blir bra med ditt egensydda sidepull!

Så lite så :)

Du får hålla utkik i "sy egna hästgrejer"-tråden, det lär dyka upp där

En liten tanke från mig som hade en något svårövertalad häst vid tränsning.

Min ganska nyinköpta häst har varit lite svår att tränsa. Han har försökt att undvika bettet genom att svänga på huvudet, inte velat gapa och så vidare. Bestämde mig en gång efter jag smort tränset att sänka sidostyckena ett hål på varje sida. Nu står hästtoken och gapar när jag kommer med tränset :) Har inte bytt bett eller något, utan han har fått ett bettläge som han tycker passar bättre. Kanske kan vara något om du uteslutit tandproblem och så vidare.

Du kanske ska testa att inte rida så mycket med tygeln?
Min fyraåring är också lite knepig i munnen. Har faktiskt ett tvådelat bett på henne :o, det funkar men jag tar nästan inget i tygeln. Varvar gärna med bettlöst.

Det hör ju lite till unghästutbildningen att träna in bettets inverkan men då ska man ju också vara helt säker på att inget annat är fel. Bettlöst är ett bra hjälpmedel samtidigt som man behöver använda bett också. Personligen har jag inga bra erfarenheter av det tredelade bettet, men gillar det raka. En stilla och konsekvent hand brukar hjälpa i de flesta situationer... men det är ju trots att lättare sagt än gjort..

Tack för era svar! Jag ska nu testa med hackamore på honom sen ska jag se om jag hittar nåt rakbett, kanske han trivs bättre med det.

:bow:

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av... 2
Svar
31
· Visningar
4 703
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 865
Senast: Vogue
·
Träning Min snart 5 åring rids på sidepull. Han är mycket känslig så det fungerar alldeles utmärkt. Nu är det bara det att ibland kan det vara... 2 3
Svar
51
· Visningar
5 200
Senast: mackan
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 562

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Scenföreställningar
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka