Bettfrågor!

minponny

Trådstartare
Nu är man återigen fast i den ändlösa bett-djungeln och som vanligt har jag ingen aning om vad jag ska köpa för något. Ska försöka hitta nya bett till båda mina pållar så att det blir lite variation samt. ökad trivsel i deras munnar.
Menmen, jag är inte särskilt kunnig inom det här med bett, så därför frågar jag er. Båda mina hästar är mycket pigga men inte särskilt svårridna. Den ena har en tendens att bita sig fast i bettet och bli helt stum för både skänkel och vikt när hon vill gå åt ett håll som inte jag vill. Hon rids just nu på vanligt tredelat. Den andra har en tendens att dra iväg när det blir för "jobbigt" i dressyren och kan även bli hård i munnen. Han rids på tredelat eller eggbett. Vi försöker att jobba med det här, men kanske kan ett bett hjälpa oss "på traven" .
Här är en "lista" med olika bett som jag funderar lite på och ni ska berätta om dem, helt enkelt! Berätta om de bett ni känner till och räkna upp fördelar, nackdelar och vad bettet helt enkelt "gör" med hästen, hur skarpt det är och vad ni själva har för erfarenheter av det. Jag vet ju lite om dem, men vill ändå ha lite mer info innan jag bestämmer mig för att köpa något och testa det.

1.Brandonbett
2. Rakt tränsbett
3. Waterford (Kulbett)
4. Jaktkandar (Kimblewick )
5. Pessoabett (min kompis sa att man kan ha en kindkedja och delta för att minska hävstångseffekten, vad tror ni om det? )
6. D-bett
7. Nova bett

Tack så jättemycket på förhand!
Jag tycker att det är fel att sätta skarpare bett på hästen såfort den inte gör som man vill. Men samtidigt tror jag att alla bett är bra sålänge man har en bra hand och att hästen trivs med dem. Kanske kan ett nytt bett göra underverk! Och om t.ex. ett pessoa skulle vara helt perfekt så är det kanske bättre att rida på ett sådant och kunna använda små tygeltag, än att behöva rida på ett tredelat och sitta och "nöta". Jag kanske är helt ute och cyklar, men så är min uppfattning.
 
Sv: Bettfrågor!

Ang. Pessoa -

http://www.sustainabledressage.com/tack/bridle.php#pessoa

pessoa_pop-eye2.gif
 
Sv: Bettfrågor!

1.Brandonbett: Ingen erfarenhet.
2. Rakt tränsbett: Kan funka bra på hästar som inte är rädda om tungan. Jag föredrar dock rakt med tungfrihet och det verkar mina hästar också göra.
3. Waterford (Kulbett): Skarpt. Tänk kedja i munnen. Inget jag frivilligt stoppar i munnen på en häst.
4. Jaktkandar (Kimblewick ): Mitt favoritbett, det raka med tungfrihet, (och hästens). Jag har det på minsta möjliga stångverkan. Det bett jag främst rekommenderar om man vill ha möjligheten att rida på lite skarpare vid behov.
5. Pessoabett (min kompis sa att man kan ha en kindkedja och delta för att minska hävstångseffekten, vad tror ni om det? ): Ett pessoabett är ett gagbett och inget hävstångsbett. Sätter man på en kedja så blir det hävstångsverkan. Pessoa är inget bra bett, vill du ha ngt skarpare så prova Kimblewick eller ett oledat Pelham (stångbett ska alltid vara oledade).
6. D-bett: Nu vet jag ju inte om du menar två, tredelat eller rakt, men D-ringarnas fördel är att bettet ligger mer still i munnen.
7. Nova bett: Mjukt bett som de flesta hästar gillar.

Om jag skulle rekommendera bett så skulle jag nog säga novabett och sedan ett Kimblewick där du sträövar efter så lite stångverkan som möjligt. (Givetvis är det jättesvårt att rekommendera bett till en häst man inte vet hur den ser ut i munnen, men dessa har iaf mina hästar uppskattat). Lycka till!
 
Sv: Bettfrågor!

Tack för svaren. Nej, pessoa är kanske ingen bra idé.
Kimblewick och Novabett samt. Brandonbett har jag alltid varit mer sugen på att testa än de andra betten. Får höra med en kompis (som turligt nog har samma bettstorlek på sin häst som jag har på min ena) som har en hel hög med olika bett och se om han har ett Kimblewick, vilket han borde ha.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 890
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 051
Senast: Cambrie
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 276
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 323
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp