Blomskan

Trådstartare
Jag saknar någonstans där man kan hitta bra information om många olika bett.
Startar därför denna tråden och hoppas att det finns många bettkunniga människor här på bukefalos.
Jag skulle vilja veta vad olika bett har för funktion och verkan.
Skulle även vilja hur skarpa de är.
Vänligen berätta lite om nedanstående bett.
Fyll gärna på listan med fler modeller.

1. Tvådelat tränsbett

2. Tredelat tränsbett

3. Eggbett

4. D-rings bett

5. Rakt tränsbett

6. Gummibett, rakt, delat.

7. Sötmalmsbett

8. Kopparbett

9. Nova bett

10. Bridong (skillnad mot tränsbett?)

11. Bridong med två delar i munnen

12. Pessoabett, varför använda delta på pesoabett?

13. Pelhambett, rakt och delat, gummiklätt.

14. Kimbelwickbett

15. Postkandar, 2 eller 3 ringar

16. Fullcheck

17. Massivt bett

18. Pee Wee

19. Gagbett

20. Bett med kopparrulle

21. Kandarstång

22. Stigbett

23. Liverpool bett

24. Stångbett

Vill lära mig allt, så kom igen och lär mig!! :)

Sv: Bettguide

1. Tvådelat tränsbett
Vanligt tränsbett, är det i fel storlek slår länken upp i gomtaket vid en förhållning. Vid tygeltag berörs hela bettet.

2. Tredelat tränsbett
Vanligt tränsbett. Ligger generellt bättre i munnen än ett tredelat. Sidorna verkar oberoende från varann vid tygeltag tack vare mittendelen som alltid ger ett tungtryck.
Får inte vara för långt, kaan då nypa i lanerna.

Tränsbett kan alla hästar gå med, eller ska kunna gå med. Frågan är bara vilket den gillar bäst, rakt, tvådelat eller tvåledat.

3. Eggbett
Ger en mer stabil känsla. Kan vara rakt, tvådelat eller tvåledat. Fungerar precis som de, bara att ringarna är fasta.

4. D-rings bett
Många påstår att det upplevs skarpare än ett vanligt tränsbett. Ger en viss parerstängsverkan, annars som ett vanligt bett.

5. Rakt tränsbett
Oftast mycket snällt som många hästar gillar. Bör vara svagt böjt för anatomiska egenskaperna. Funkar bra på många hästar som är oroliga i munnen. Ett bra bett att byta med, men många hästar ska inte gå för mycket på det då de kan bli väldigt tunga i handen.

7. Sötmalmsbett
Ger en smak som gör att salivutsöndringen påverkas. Ska rosta.

8. Kopparbett
Samma som ovan, rostar dock inte.

9. Nova bett
Mjukt syntetbett många hästar som är rädda för att ta stöd gillar. Väldigt snällt.

10. Bridong (skillnad mot tränsbett?)
Mindre ringar än tränsbettet, oftast smalare.

12. Pessoabett, varför använda delta på pesoabett?
Skräpbett, hör inte hemma i någon hästmun alls.

13. Pelhambett, rakt och delat, gummiklätt.
Hävstångsbett. Bör ridas med två tyglar. SKA alltid vara en rak mundel. Beroende på häst om den kanske är lite känslig kan man ha ett gummiklätt.
Blir skarpare än ett vanligt tränsbett pga hävstången. Rider man med två tyglar rider man på den övre tygeln som gör så att man i princip rider på ett vanligt bett. När man behöver ha en 'extra broms' tar man i stångtygeln så hävstången kommer in.

14. Kimbelwickbett
Fungerar som pelhambettet, men är konstruerat att rida med en tygel. Oftast liiiite snällare än pelhambettet. Går att rida på tre olika nivåer av hävstång. Bör också ha rak mundel!

15. Postkandar, 2 eller 3 ringar
Körbett, fungerar ungefär som ett kimblewick och pelham, men man får ofta in mer hävstång.

16. Fullcheck
Vanligt tränsbett som ger parerstängsverkan, dvs. tydligare signaler vid ledande tygeltag.

19. Gagbett
Hissbett. Fungerar ungefär som ett pessoabett, men inte lika stor effekt.

20. Bett med kopparrulle
Något för hästen att leka med om den är sån i munnen. Kopparsmaken gillar många hästar så salivutsöndringen ökar.

21. Kandarstång
Ett rent hävstångsbett, ska bara användas tillsammans med ett bridongbett av rutinerad ryttare eller tillsammans med rutinerad tränare.

22. Stigbett
Ett ledbett som ger ett stort tryck på tungan om man drar. Funkar bra på hästar som stegrar.

23. Liverpool bett
Körbett. Fungerar ungefär samma som postkandar.

24. Stångbett
Samlingsnamn på bett som ger hävstång.

Lite snabbt förklarat, säkert fel någonstans. :p

Jättetack för de svaren!

Undrad bara angående pelham.
De flesta jag har sett som rider med pelham rider bara på en tygel och med ett delta.
Vad ger detta för verkan?

Skulle även vilja hur skarpa de är

Regel nummer ett är att ett bett aldrig är skarpare än handen som håller i tygeln.
Även det mest anatomiska tränsbett kan bli rena misshandeln i fel händer. Likaså kan bettet med högst port och längst stänger vara riktigt bekvämt i rätt händer.

Liknande trådar

Utrustning Hästen har tjock tunga, köttiga läppar och väldigt låg gom. Har provat lite olika tränsbett och hon föredrar ett tredelat eggbett, eller... 2 3
Svar
41
· Visningar
4 519
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Har ingen erfarenhet alls av nedanstående bett och undrar framför allt, vad de har för inverkan, varför och på vilken häst man använder...
Svar
6
· Visningar
5 029
Senast: mackan
·
Utrustning Jag tycker att det vore intressant att veta vad folk här har för bett i gömmorna. Alltså, hur ser er bettsamling ut? Jag har... 2
Svar
26
· Visningar
2 351

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka