Bettincident med konstig utgång...

Sv: Bettincident med konstig utgång...

Givetvis borde du kollat hur det gick för den som ev blivit biten. Både för din egen skull, och framförallt för den stackaren som ev blivit skadad

TS skrev ju
Jag hinner haspla ur mig ett "förlåt", samt ett "bet han dig?" men mannen har redan hunnit vända på klacken och gå där ifrån. Han stannar inte, och verkar inte ha någon tanke på att göra det heller fastän jag försöker prata med honom

Så hon försökte ju fråga. Skulle hon sprungit efter och gripit tag i honom?

Varken cykeln eller motorcykeln bits.

Alla VET att folk inte kan hålla sina fingrar för sig själva (annars skulle vi ju inte behöva larma och låsa), alltså ser man till att de olyckor som går att förebygga just förebyggs. Munkorg på osäker hund osv.

Det där händer mig typ dagligen, och jag är jättetacksam att det hittills inte hänt nåt de gångerna jag är ute med hundarna, men vet att vår ena hund innan velat hugga till om någon helt oväntat och utan att fråga velat klappa honom.. (inget allvarligt hänt hittills). Och bara för vi har en valp (whippet) som är så människoglad och vill hälsa på allt och alla så tror många förbigående att båda våra hundar är människoglada och tar sig friheten att sträcka fram händer eller böja sig över båda hundarna för att klappa dom :crazy:
Senast igår när jag och sambon satt med hundarna på spårvagnen med hundarna i korta spända koppel för att inte störa påstigande resenärer så går en kille förbi oss och i farten stryker handen över amstaffens huvud som som tur var reagerade för sent och morrade till men killen hörde inte då han gick förbi så snabbt.. Men jag blev helt galen där och sa högt "det borde han inte ha gjort" och hoppas att han hörde så han lär sig att man inte kan bete sig så:mad: Och då sa jag till sambon att det enda som kanske avskräcker folk är väl om man sätter på hunden en munkorg istället, så kanske vi slipper alla dessa människor som inte lärt sig att fråga först...:cool: för jag vill inte behöva ta sånna konsekvenser om något händer...fast jag vet att hunden är snäll egentligen men reagerar inte bra på "plötsliga främlingar"... Man önskar att alla kunde lära sig någonstans att man inte bara går fram och klappar andras hundar.. Men måste säga att barn än så himla mycket duktigare på att fråga om lov att klappa än vuxna.....

Folk på spårvagnar är idioter. I alla fall om man har hund med sig. Speciellt i modelll större. Det är bara att utgå ifrån det. Speciellt rottweilern var idiotmagnet. Och vi åkte MYCKET kollektivtrafik...
Han var ju så snäll så att trampa någon på honom så skrek han bara tills de klev av. Men jag skaffade till slut bil, inte för att rottweilern skulle ha tappat tålamodet på fyllon, vilda barn, vuxna som inte tar ett nej osv utan för att JAG hade riskerat att klappa till något pucko som ville tafsa på hundarna :o

Har du en hund som morrar bara någon främmande klappar den eller lutar sig över så ha korg på när ni åker spårvagn.

Om ett barn eller en lallande idiot knallar fram till en främmande hund och tar tag om jyckens skalle utan att först tagit kontakt med hunden då är det en sak men om en vuxen normalbegåvad (om man nu kan vara det med ett dylikt beteende) gör det..då är det i mina ögon den personens fel att han blir biten.
Jag vet att lagen säger ngt annat.
Men det är ju även billistens fel om en idiot knallar ut på ett övergångsställe utan att se sig för också.
Det jävliga är ju att om du har en hund i hemmet ellerbilen och en pundare bryter sig in och blir svårt biten så riskerar du skadeståndsanspråk för det med. Fastän hunden skulle ha både medalj och godis för bedriften.

Senast ändrad:

Kanske lite OT, och - ursäkta min okunskap om detta skulle vara helt tokigt. Men, går denna typ av bett alltid att härleda till osäkerhet?

I den bästa av världar fungerar väl en väl balanserad hund så att den anpassar sina "ta avstånd från mig"-signaler efter hotets art? Dvs. försvinner ej hotet efter exv. ett morr, utan kommer närmre, så kliver hunden upp ett steg på det som jag (i brist på mer passande ord) här väljer att kalla våldstrappan.

Hunden han inte ens dra igång "varningsblinkersen" igår förrän ovan nämnda man var över honom och tafsade :mad:

Usch, nu skyller jag ifrån mig... MEN, åter igen. Jag kunde ha gjort bättre. Valt bättre plats etc. I fortsättningen får det bli munkorg på när jag hanterar vovve i denna typ av situationer. Troligtvis kan jag bli mer avslappnad som förare då också. Sen att en munkorg fungerar preventivt i den aspekten att folk kanske tänker en extra gång innan de klappar är ju också ett plus.

Senast ändrad:

Kanske lite OT, och - ursäkta min okunskap om detta skulle vara helt tokigt. Men, går denna typ av bett alltid att härleda till osäkerhet?

I den bästa av världar fungerar väl en väl balanserad hund så att den anpassar sina "ta avstånd från mig"-signaler efter hotets art? Dvs. försvinner ej hotet efter exv. ett morr, utan kommer närmre, så kliver hunden upp ett steg på det som jag (i brist på mer passande ord) här väljer att kalla våldstrappan.

Hunden han inte ens dra igång "varningsblinkersen" igår förrän ovan nämnda man var över honom och tafsade :mad:

Usch, nu skyller jag ifrån mig... MEN, åter igen. Jag kunde ha gjort bättre. Valt bättre plats etc. I fortsättningen får det bli munkorg på när jag hanterar vovve i denna typ av situationer. Troligtvis kan jag bli mer avslappnad som förare då också. Sen att en munkorg fungerar preventivt i den aspekten att folk kanske tänker en extra gång innan de klappar är ju också ett plus.

Jag gillar inte ordet "osäker" när man pratar om hundar, det är så extremt flummigt och säger ingenting. Det finns hundar som absolut inte kan beskrivas som osäkra men som ändå har en mental profil som gör att de kan avvisa hantering av främmande. Speciellt överraskande och brysk hantering.

Det beror ju mkt på ras också om man ska säga att din hund är "osäker" eller har mentala brister, är det en labrador så är det ett oönskat beteende, är det en kaukasisk ovtjarka så är det högst rastypiskt...

Jag vet inte precis om du skulle behöva munkorg på din hund, såna där extrema idioter träffar man ju inte så ofta. Men du kanske kan bli mer uppmärksam och snabbare på att ta bort din hund från situationer som han inte kan hantera?

Om ett barn eller en lallande idiot knallar fram till en främmande hund och tar tag om jyckens skalle utan att först tagit kontakt med hunden då är det en sak men om en vuxen normalbegåvad (om man nu kan vara det med ett dylikt beteende) gör det..

Hur ser man om människan är normalbegåvad eller inte? De står ju inte direkt skrivet i pannan på folk:crazy:
Som hundägare har jag skyldighet att skydda min hund från att sånt här händer. Men jag har också skyldighet att skydda andra människor från att bli biten av min hund.

* Jenny *

Jag vet inte precis om du skulle behöva munkorg på din hund, såna där extrema idioter träffar man ju inte så ofta.

Allt för ofta i alla fall. I mitt bostadsområde finns en gubbe som alltid ska dra iväg med sin hund då han ser en annan hund "NÄMEN TITTA EN KOMPIS, NALLE!" Säger man till att hunden löper och helst ska lämnas ifred så lyssnar han inte. Han böjde sig ner mot min hund senast, trots att hela hundens kroppsspråk skrek "ta ett steg bakåt tack". Hunden reste ragg, och jag rekommenderade honom att kliva bakåt. Min hund har aldrig gjort utfall mot eller bitit människor, men jag varnade honom i alla fall "Hon biter dig snart" sa jag. "NEEEJDÅ! INTE BITS HON INTE!" Skrek gubben, och tog i med båda händerna och försökte pussa min hund på huvudet.

Då drog jag bort hunden och gick.:crazy:

Jag förstår att du är skärrad men jag tycker faktiskt inte att du har gjort något större fel. Att bara knalla fram till en vilt främmande hund och börja klappa den på huvudet, utan att ha frågat ägaren eller känt av hundens sinnesstämning och attityd till en sådan kontakt är ju ganska knasigt.

Hur ser man om människan är normalbegåvad eller inte? De står ju inte direkt skrivet i pannan på folk:crazy:
Som hundägare har jag skyldighet att skydda min hund från att sånt här händer. Men jag har också skyldighet att skydda andra människor från att bli biten av min hund.

* Jenny *

En normalbegåvad knallar inte fram till en hund och grabbar tag i dess huvud utan vidare. Ett sådant beteende kan nog beskrivas som obegåvat eller på ren svenska som "blåst"

För att vara säker så är nog munkorg det enda som hjälper.

Jag har haft hunden i bilen, i bur med öppen baklucka (kombi) och en stolle knallar fran till buren och kör in handen och klappar hunden.
Som tur var sov hunden, och blev så paff att hon bra glodde på honom.
Jag han avstryra det hela.

*kl*
Sätt munkorg på hunden när ni inte orkar med kladdande barn och vuxna, jag lovar att INGEN kommer klappa hunden, kliva på hunden eller kladda på matte/husse! Även om hunden står och viftar på kroppen så att den håller på att gå av! Storlek spelar ingen roll!
Jag har testat detta och man får oförskämt gott om plats på trånga ställen :p

När jag läste det där om munkorg började jag faktiskt fundera på det... Kanske skulle man börja ha munkorg på hundarna när man är ute :idea: undrar om någon skulle gå på att en supergullig pudelkorsning och en vit liten powder puff är bitska? :p

Synd bara att det känns som en så obehaglig sak för hunden att ha på sig. Är hunden verkligen en risk så får man ju ta det, men att som jag isf bara ha munkorg för att skrämmas blir väl tyvärr ogörligt...

Kanske ska sy såna där tröjor åt vovvarna där det står " Jag vill INTE bli klappad, jag bits!" :idea:

Jag har faktiskt noterad det på t-banan i rusningstid. Själv får man försöka stryka utmed väggen för att förhindra att hunden inte blir omkullsprungen. Men när det kommer en hund med munkorg, då ser det ut som när Moses delade på Röda havet.

Vi är faktiskt i detta nu påväg för att inhandla en "fritidsmunkorg" till vovve. Ska bli spännande att se hur vi blir bemötta med den på...

Vi är faktiskt i detta nu påväg för att inhandla en "fritidsmunkorg" till vovve. Ska bli spännande att se hur vi blir bemötta med den på...

En kompis berättade om en resa i USA,
Ett motel i texas hade en superfint stenarangemang med kaktusar framför bilparkeringen.
Framför det hela fans tre skyltar
Varning diamantskallerormar med ungar.

Kompisen frågade om det verkligen var klokt att hålla så farliga ormar i direkt anslutning till parkeringen.
Svaret, att hjärtligt garv och en förklaring att innan hade hundar o ungar förstört det hela flera ggr om året. sedan skyltarna kommit upp för 5 år sedan hade anlägningen fått vara ifred. Ormarna då? De hade naturligtvis inte funnits där alls.

Varken cykeln eller motorcykeln bits.

Alla VET att folk inte kan hålla sina fingrar för sig själva (annars skulle vi ju inte behöva larma och låsa), alltså ser man till att de olyckor som går att förebygga just förebyggs. Munkorg på osäker hund osv.

Visserligen är det som du säger, att folk är dåliga på att skilja på mitt och ditt.
Men om jag har en cykel utan fungerande bromsar, som jag låter stå olåst och någon stjäl den, för att sedan cykla och krocka eftersom det inte går att bromsa framme vid korsningen. Är det mitt fel som cykelägare då att idioten som stal min cykel blev skadad pga dom trasiga bromsarna?

Jag låser och larmar i alla fall varken bil eller cykel pga att någon kan bli skadad om dom stjäl det, det gör jag för att få behålla det.

Tycker inte det klassas som osäker hund när en främmande människa utan förvarning går fram och handgripligen tar tag i hunden. Hade han bara sträckt fram handen mot hunden och den suttit i handen hade det varit en helt annan sak. Eller om hunden fått någon varning vad som var på väg att ske och ändå bet utan att använda sig av andra varningssignaler i första hand för att avvärja.

/Camilla

Hoppas ni får vara ifred med korgen på, kanske ska skaffa ett par till mina pappisar så dom också slipper folk. :grin:

Jag tycker att gubben får skylla sig själv. Man GÖR inte så, klart slut. Sen får folk tycka vad dom vill. Hundar ska funka i vårat samhälle, självklart, men dom ska inte tåla hur mycket skit som helst. Jag blir rent förbannad få folk som lockar o pockar på mina hundar för "dom är ju såååå söta, kooomsikooomsi". Då åker bitterfittan i mig fram. Fråga först! Det har jag fått lära mig av mina icke hundägande föräldrar. Normalt :devil: folk(hund)vett!

hittills inte hänt nåt de gångerna jag är ute med hundarna, men vet att vår ena hund innan velat hugga till om någon helt oväntat och utan att fråga velat klappa honom..

Men va FAN alltså! Hur i hela friden är man funtad om man tar med en sådan hund där det finns folk och inte har munkorg på?! Det är ju inte någon liten dvärghund heller, utan en rastyp som orsakar stora skador om de får för sig att bita. Jag blir riktigt förbannad när jag läser det här :mad:. Agera NU, INNAN det händer någon allvarlig olycka!

Men va FAN alltså! Hur i hela friden är man funtad om man tar med en sådan hund där det finns folk och inte har munkorg på?! Det är ju inte någon liten dvärghund heller, utan en rastyp som orsakar stora skador om de får för sig att bita. Jag blir riktigt förbannad när jag läser det här :mad:. Agera NU, INNAN det händer någon allvarlig olycka!

Instämmer.

Nu menar jag inte främst TS här nedan.

Jag förstår mig inte alls på vissa av er i den här tråden. Har man en hund som han hugga och framförallt göra skada om en främling kommer fram, då ska den ha korg. Det är inte omgivningens problem om ni har strul med hundvakt, att hunden inte kan vara ensam, etc. Alla människor har inte hundvett. Dels kan det vara vanliga obetänksamma människor som inte "kan" hund, det kan vara de med störningar, det kan vara BARN. Jag har sett ett barnansikte där barnet fått ett hugg, det är inte roligt och ingen ska behöva vara med om det. Givetvis är det föräldrarnas sak att ha uppsikt, men lik förbannat är det hundägaren som ska se till att en hund som kan hugga har korg eller inte är bland folk.

Tar man kommunala färdmedel kan de bli fulla. Det kan kliva på en skolklass, vara strul på en annan förbindelse eller bara bli rusning av annan anledning. Eller så finns det en enda person där som inte vet bättre och sticker ner handen. Finns det en risk att hunden biter då har den inte bland allmänheten att göra, om den inte har korg då. Det är ingen mänsklig rättighet att gå omkring med en instabil hund (jag anser att hundar som hugger utan förvarning och direkt på vanlig kontakt knappast kan ses som allmän-stabil). Dessutom är det sådana händelser som gör att folk börjar snacka om rasförbud, hundförbud och annat tjafs som vi som sköter oss får lida av.

Resonemanget påminner mig lite om de som har hundar som de har noll pli på men som ändå släpps lösa bland folk där de jagar andra hundar, hoppar på människor etc, men ägaren tycker att "hunden är så snäll och de måste ju få vara lösa". Nej det måste de inte. Nej du måste inte ha din opålitliga hund utan korg bland folk. Inse vad du har i kopplet och räkna med det oväntade och bete dig därefter helt enkelt.

Håller med. Oavsett hur fel det är av en människa att utan förvarning komma och ta på din hund (uppifrån, från sidan eller bakifrån, spelar ingen roll) så ska en hund som har tendens att hugga inte vara bland folk, inte utan munkorg i alla fall. Förstår överhuvudtaget varför man vill ha en sådan hund bland folk utan korg, jag skulle inte vilja ha på mitt samvete att min hund bitit en människa, som kanske till och med är ett barn. Ett barn kan ju också utan förvarning komma fram och ta på hunden, vad gör du då? Nej, sätt korg på hunden eller håll er hemma, andra människor ska inte behöva lida för att ni inte har hundvakt.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 513
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 204
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 198
Senast: __sofia__
·
Hundträning Min mamma gick plötsligt bort i söndags och jag har därför hennes 4-åriga mittelspitz hos mig just nu. Han har i princip aldrig lämnats... 6 7 8
Svar
150
· Visningar
22 843
Senast: Vassi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Klippmaskin till tjock päls
  • Vilken hundras?