Bettips tack!

Evergreen

Trådstartare
Ska införskaffa 2 nya bett, ett till min häst och ett till foderponnyn.
Är inte så jättehemma på bett, och vill därför ha MÅNGA tips på möjliga och bra bett som är både skarpa, och halvskarpa :)
 
Jag har ett rakt globusbett i metall... Det rekommenderades av hästtandläkaren. Det är inte alls skarpt som jag förstod det, däremot sa han att han visste heta hästar som blir lugnare med ett sånt bett... Min kompis islänning är en riktig lite hetsporre, tuggade vilt på bettet å grejade å slängde med huvudet.. När han fick ett rakt globus blev han helt lugn i munnen (och i benen också då)
Jag kan verkligen rekommendera att du provar det! Kostar max 150:- så det är ju ingen storinvestering heller juh.. :cool:
 
Tycker oxå att du kan prova ett rakt bett, helst med fasta ringar. En häst som tjorvar mycket med bettet kan bli bättre med ett rakt eftersom det ligger mycket mer still i munnen. Behöver man lite mer broms så kan ett jaktkandar vara bra.

Annars tycker jag att smala tredelade med en liten rundad mittdel är det bästa. De allra flesta hästar trivs bra med ett sådant. Och tredelade finns ju i ungefär en miljon varianter; fasta ringar, lösa ringar, platt mittdel, rund mittdel, koppar, mässing, sweet iron, swett iron med mittdel i koppar, D-ringar, muffringar osv osv.

När det gäller tvådelade så tycker jag bäst om smala med fasta ringar. Till en häst med orolig mun är det bättre med fasta än lösa ringar. Det finns även tvådelade bett med böjda delar som förhindrar att bettet slår upp i gommen. Jag har ingen direkt erfarenhet av dem eftersom jag hittills inte fått tag i ett men jag tror på idén.

Hoppas att du fick några tips nu.
 
Har faktiskt funderat på ett rakt till ena pållen. :) Han är under igångridning nu, och väldigt pigg. :D

Jaktkandar har jag funderat lite på till den andra (vill ha ett bett främst då jag hoppar henne, för då blir hon jädrans pigg och stark. -men hon är väldigt välriden annars, det är just vid hoppning...-)
 
Rider henne på ett ganska smalt tredelat med platt mittenplatta för tillfället, hon går bra på det :) Hade tänkt ha det sen med, det är bara till hoppning jag vill ha något skarpare på henne. :)
 
Ett jaktkandar låter alldeles utmärkt att ha vid hoppning av heta hästar. Använder själv sådant på ponnyn vid hoppning. Till vardags går han på ett jättesmalt rakt bett.
 
Håller med helt och hållet!
Hade jaktkandar på ponnytoken, och det var bra mycket bättre än pessoat han hade när han kom.
I vanliga fall gick han på ett välvt, smalt gummibett. (Har aldrig sett det någon annanstans :confused:)
 

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 741
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 032
Senast: Fazeem
·
Utrustning Liten spinoff på tråden om att rida ut. En av mina mardrömmar när jag rider ut är att jag ska trilla av och hästen ska sticka så att...
Svar
5
· Visningar
699
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 576

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp