Sv: Bettips till känslig mun på övertänd/spänd häst - gag?
Håller verkligen med där! Min häst rids alltid på tvådelat tränsbett i dressyren, och nu även i hoppningen när hon taggat ner sig lite. Innan testade jag en djungel av bett (säg det bett jag inte testat!)..och det enda som fungerade var ett gag på dubbla tyglar. Är en massa snack om pelham hit och pelham dit...funkade inte alls på min pålle som blev ännu starkare och bet sig fast i bettet.
När man rider på dubbla tyglar (vilket alltid ska göras på gag´s!) kan du mycket enkelt reglera bettets effekt. Om du bara tar i tyglen som är fastsatt som vanligt i bettringen får du samma effekt som ett vanligt tränsbett, men om du dock behöver få tillbaka hästen snabbt i en linje eller kombination kan du använda dig av "gag-tyglen". När man rider och hoppar på högre nivå är det vikitgt att få en reaktion snabbt, annars kan det gå rikitgt illa. Och JA min häst är välriden i dressyren men blir het och stark i hoppningen, så tycker det är ett dåligt argument som en del kommer med att "hästen ska lyssna på vanligt tränsbett, rid mer dressyr på backen så kommer hästen lyda bättre osv"
Många hästar blir heta och starka i hoppningen, särskilt när man hoppar lite högre hinder som kräver mer tryck i galoppen, det har inget att göra med att hästen är oriden på backen!