Sv: Bettips till känslig mun på övertänd/spänd häst - gag?
Skriv gärna om hur det går
Skriv gärna om hur det går
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tack för tipsen!
Hur stor är skillnaden på mullenmouth och happy tongue bett? Eller kanske rättare sagt, vari ligger skillnaden?
Ja om inte annat så är det ju billigt och enkelt att testa! En remontgrimma och ett par extra tyglar har man ju ofta redan hemmaDin lösning med tyglar till nosgrimma verkar ju faktiskt vara precis det jag är ute efter (så här i teorin iaf.) - jag kan fortsätta ha nova-bettet i munnen men har fått en hjälp att få tillbaka nosen på henne när hon taggar till lite för bra! Ska genast testa!
Så även om vissa kanske tycker gagen är "hemska bett" så tycker jag absolut att du ska prova ett, det förändrade verkligen min häst, och jag tror det mycket handlar om handen som håller i tyglen...
På heta känsliga hästar som gärna knäpper av brukar det väl inte vara så lyckat att betsla upp... de blir snarare mer stressade av det. Har du provat något som trycker över nosryggen?
Själv har jag använt en vanlig remontgrimma med tyglar i ringarna och kombinerat det med vanligt tränsbett. Funkar bra på min häst som verkar vara av samma sort och det är godkänt att hopptävla med (folk tittar lite konstigt bara). Jag sätter då nosgrimman ovanför bettet, som en engelsk nosgrimma. Martingalen går till "nosgrimmetyglarna". Syns väl hyfsat på den här bilden.
![]()
Blir lite trött på detta tjatande om att vissa bett är rena terror för hästarna och att de är på tok för skarpa. Man måste se till varje individ och många hästar trivs och funkar super på gags, precis som att många inte alls trivs på det. Många rekommenderar med glädje pelham,jaktstång och andra stångbett...min pålle funkar inte alls på det, verkligen hatar dessa bett!
Så se till individen och givetvis vem som håller i tygeln, dra inte alla över en kam. Det är ju inte för intet som många i världseliten rider på gags med dubbla tyglar.