Bettlöst (igen)!

Ingela_S

Trådstartare
Hittade inget bra svar på min fråga så jag gjorde en ny tråd.. :angel:

Om man ska prova bettlöst för första gången på sin häst, vilken sort tycker ni verkar lämpligast att prova med då? Sidepull, bitless bridle, ridkapson..? (Har jag missat nåt så fyll gärna på!)

Jag vill inte ha ett hackamore, för jag vill kunna ta ledande tygeltag. Pållen är en travare som håller på att skolas om. Han funkar inte alls på tvådelat bett, går hyfsat på tredelat och bäst på odelat. Men han joxar rätt mycket med bettet. Är kollad i munnen och rider utan nosgrimma. Nåt mer ni vill veta, så fråga! :D

Sv: Bettlöst (igen)!

jag tycker att du ska testa på ett sånt där bettlöst träns..sägs vara det bästa man kan rida med..ett hackamore är ju lätt att "stoppa" hästen med men det är svårt att göra ledande tygeltag. på ett sidepull är det ju tvärtom, det är lätt att göra ledande tygeltag men svårt att "stoppa". men ett bettlöst träns ska visst vara lika lätt vilket som och är mycket bekvämare då det inte bara finns en tryckpunkt. är även godkänt att tävla hoppning med(har jag för mej)så det är ju inget fel på det..nu vet jag ju inte om du hoppar med din häst men ville bara nämna det:)

Hej!
Jag har också en fd travare. Rider henne både på sidepull och bitless bridle. Bitless bridle är det som mest påminner om vanligt träns i ledande tygeltag och så. Hon går bäst på det. Sidepull funkar också, men det använder jag mest om jag bara ska skritta ut med lång tygel, när jag lika gärna skulle kunna rida i grimma i princip. Man ska helst inte sitta med kort tygel för mycket på sidepull. Det kan du däremot göra på ett bitless bridle. Så är du van att rida "engelskt" skulle jag i första hand rekommendera ett bitless bridle.

Sidepull, absolut. Ger tydliga signaler, direkt eftergift, och det är hjälper hästen förstår sedan innan. Det ä'r onödigt att krångla till det med ett bitless bridle, då det ger mycket mer komplicerade signaler än ett sidepull, och dessutom blir eftergiften sämre på ett sådant.

första gången jag red bettlöst var med vanlig grimma. Nu använder jag en nosgrimma som ser ut att vara kombinerad achen/remont. Funkar jättebra.

Tigertofflan skrev:
Sidepull, absolut. Ger tydliga signaler, direkt eftergift, och det är hjälper hästen förstår sedan innan. Det ä'r onödigt att krångla till det med ett bitless bridle, då det ger mycket mer komplicerade signaler än ett sidepull, och dessutom blir eftergiften sämre på ett sådant.

På mitt bitless bridle som är i nylon är det inga problem med eftergiften! Så det beror på vilket bitless bridle du har! Jag har också hört att det "kärvar" lite på t ex H**ks och B****s billigare bitless bridles i läder, men inte på de dyrare i läder och som sagt, inte på mitt i nylon!

Man ska helst inte sitta med kort tygel för mycket på sidepull. Det kan du däremot göra på ett bitless bridle. Så är du van att rida "engelskt" skulle jag i första hand rekommendera ett bitless bridle.

Jag ser det så här:
Med sidepull kan man inte fuska med eftergiften och bli hängande i tygeln som många gör när de rider på "vanliga betslingar"...:angel:

Vaarför ska man ha ett konstant tryck mot hästen över huvud taget?

Det undrar jag också.
Jag är för lat för att bära omkring på min häst. Jag ser hellre att hon bär upp sej själv (och mej) :D

Oavsätt vad du har för material på ditt BB så blir eftergiften långsammare och otydligare än på ett sidepull. Det faktum att ringen är där gör att eftergiften blir fördröjd, och du kan aldrig få fullständig eftergift eftersom tyglarna "tynger emot".

har själv bara provat kapson och sidepull (läder över näsan) av dom som du nämner men tycker att det bettlösa tränset verkar bra oxå..

Vilket av dom du ska välja tror jag till stor del beror på hur du är van att rida... signalerna blir juh lite olika på dom...

om du bara ska testa först för att se hur det går (går säkert jättebra) så kan du nog prova i en vanlig grimma som sitter ganska tajt (så den inte glider så mycket) ellr om du är på inhägnat område.. varför inte bara ha en halsring på o ser hur det går? ;)

sen e det klart, testar du i grimma o det inte funkar så kan det mycketväl gå bättre med sidepull eller kapson så ge inte upp bara för att det inte funkar på det första du provar:) Lycka till!!

Jag tycker bitless bridle funkar jättebra på min häst, tygeltagen fungerar ungefär likadant som på vanligt träns och det ger inte så mkt tryck över nosryggen som de andra varianterna.

jag tycker sidepull är bäst det poåminner mest om ett vanligt träns...//KRizz

OJ, här hade det hänt saker sen igår! :o Svarar alla här på en gång då:

PÅllen är som sagt i omskolningsfasen, när vi "tränar" så är det mest i skritt men även lite i trav. Ute i skogen gör vi lite allt möjligt, skuttar och galopperar lite om det passar sig. Jag är mest van vid "engelsk" ridning, men min tränare är inspirerad både från western och akademiskt, så att sitta på korta tyglar och bära upp hästen är inget för oss. Han ska klara det på egen hand..! ;)

Jag testade rida med grimma igår, men jag har ingen som sitter så jättetajt, så den kasade runt lite. (Det märktes framförallt på pälsen på nosryggen...:p ) Jag tyckte det gick rätt bra, faktiskt. Han låg inte på så mycket i traven som han brukar göra, men det kan kanske lika gärna ha berott på värmen.

Jag tycker själv att det verkar "bäst" med ett sidepull, just för eftergiftens skull. Men så har jag inte så bra koll på de andra varianterna, så jag tyckte jag kunde fråga här först. Hade tänkt köpa nån hyfsat billig variant att testa med sen.

Men fler åsikter är fortfarande välkomna! Jag lär inte åka och handla nåt förrän jag fått lite mer klirr i kassan... ;) :D

Som första försök kan du ju testa med en remontgrimma, det funkar aldelles ypperligt, lika bra som ett sidepull och så vet du om hästen trivs på sidepull-varianter innan du köper något.

Ja, det hade varit jättebra... om jag hade haft en remontgrimma.. :angel: Jag känner ingen som rider bettlöst (mer än en med hackamore), men jag ska höra med tränaren nästa gång om hon har ett sidepull eller remontgrimma att låna ut.

Tänk bara på att en remontnosgrimma är inte gjord för att ha den belastningen på sig. Se till så att sömmar och annat håller.

Första gången jag red Loppan på bettlöst hade vi sidepull. Min tränare tyckte att jag var tokig som ens vågade prova, och särskilt när hon vilat i några dagar. men jag svingade mig upp och hon gick hur bra som helst. Helt lugn :love: .

Så sidepull skulle jag ta, man kan ju ta ledandetygeltag vilket nte går på hack.

Liknande trådar

Utrustning Har en ponny som tydligt visar att han inte trivs med bett. Kollad i munnen av erkänt duktig hästtandläkare men inget konstigt där. Vad...
Svar
4
· Visningar
1 180
Senast: Leeelot
·
Utrustning Hej! Jag har funderat väldigt länge nu på att testa bettlöst på min foderhäst. Jag tror att hon har lite ont i munnen för när jag ska...
Svar
18
· Visningar
1 654
Senast: Freazer
·
Utrustning Det slog mig precis att trots att jag haft hästen i drygt två år har jag aldrig provat rida bettlöst. Tidigare ponnyer har nästan...
Svar
7
· Visningar
1 451
Senast: Glimris
·
Utrustning Hej! Jag har lite undringar om era åsikter kring bettlösa träns, vilka varianter ni använder och varför? Jag har en mycket känslig...
Svar
2
· Visningar
1 801
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka