Bettlöst träns???

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare sara_star
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 147
S

sara_star

Har ett 7-årigt korsnings sto. Som verkligen inte gillar att ha bett, hon tuggar och grejar med det fast hon skrittar på långa tyglar. :( Hon lyssnar väldigt bra på minsta tygeltag. Jag longerar henne utan bett, och det går bra. Jag har provat med olika bett nu med samma resultat... hon har inga fel på tänderna.

Så nu undrar jag om nån av er har ett bettlöst träns, hur det är att rida med och vart han ni köpt det??? :confused:

Hoppas på svar!! :D

Sv: Bettlöst träns???

Jag rider min häst till och från med ett sidepull (hööks billiga), hon gillar det och jag har samma kontroll på henne som med ett bett. Det är svårt att få henne att arbeta i form med det, men nu funkar det också :D Vi älskar vårt sidepull ^^

Har byggt om det lite... sidostyckena åkte in i ögonen på henne så jag satte en snokrem i ringarna så nu sitter det bättre.

sidepull.jpg

Jag har både hackamore, sidepull och bitless till mina häst, samtliga är bettlösa. Och föredrar osså bettlöst, inget fel på tänderna där heller.

Hackamore kan du köpa på i princip varenda ridsportbutik och även sidepull finns ju mest överallt i välsorterade ridsprotbutiker.
Bitless kan du tex köpa på www.stallvra.com

En del hästar kan ha något liknande nickelallergi... Testa ett gummibett å se om hon gör likadant.

Annars är det ju ett ypperligt alterantiv att rida bettlöst :)

Har Börjes bettlösa (finns bland westernsakerna) o det fungerar alldeles utmärkt. Har en valack med underbett o låg gom så ett bett kan han ha (tredelat el rakt) men trivs bäst med bettlöst. Dock fungerar ej hackamore på honom för det klämmer ihop munhålan så han biter sig själv (gombitning). Tärnsjös sidepull ligger på önskelistan!!

Börjes bettlösa går bra på ungvalacken oxå, han byter tänder nu. Fungerar bättre med bettlöst än med bett, får eftergift.

Min häst slog hela tidne med huvudet innan när jag red med bett. Vi hade tandläkare och veterinär ute som kollade tänder och kiroprqaktor som kollade ryggen men ingen hittade något. Mina tränare sa att jag skulle använda martingal på honom så att han skulle uppföra sig men det blev bara värre och att vi bråkade - inte riktigt det ridningen går ut på.
Men nu går han på hackamore och trivs alldeles utmärkt med det. Kommer inte att byta tillbaka öht på den hästen.

Precis som de andra rekomenderar jag sidepull! Ponnyn har problem med tänderna och vill bita fasst i bettet, så vi provade sidepull och hon gå hur bra som helst på det. Vi köpte ett billigt på Eko. Fick gör anågra nya hål och sådär, men det fungerar utmärkt. Kostade ca 300 kr.

sn.jpg

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 034
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
826
Senast: WildWilma
·
Utrustning Vilken sorts bettlöst skulle passa min häst? Jag vill rida bettlöst då hästen är obekväm med vanliga bett. Vill kunna ta ledande...
Svar
6
· Visningar
1 216
Senast: mily
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 705

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka