Bettlöst träns?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare minnisjasmin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 743
M

minnisjasmin

Har funderat på att köpa ett bettlöst träns till pollen. Har märkt att då man travar elr galopperar och tar i tyglarna så ökar han tempot rejält och om man har lösa tyglar så går han ganska fint. Har varit travare förut, så undrar om han kan ha blivit "hård" i munnen elr hur man kan kalla det att då man tar i tyglarna börjar han springa fortare.

Men iaf tror ni det skulle lönas att skaffa bettlöst träns? :)

Sv: Bettlöst träns?

Hur hästen reagerar på signaler är alltid en fråga om inlärning. Det viktigaste för dig att göra är att gå tillbaka till grunden och lära in stopp och gå-signaler ordentligt. Kanske har det inte gjorts ordentligt på din häst, eller så har dessa signaler använts samtidigt vilket också kan göra att hästen reagerar på osäkerheten genom att försöka fly ifrån trycket. Det är inte ovanligt.
Detta är alltså den viktiga grunden som måste befästas oavsett om du fortsätter rida på bett, väljer att gå över till bettlöst eller bara leder hästen i grimma. Det är vi som lär hästen hur den ska bete sig, det kommer inte automatiskt genom hjälpmedel utan det handlar alltid om hur de används.
Det han behöver lära sig är att han kan komma undan trycket genom att sakta ner farten, och tvärtom med skänklarna. Lite belöning i form av godis när han stannar som han ska kan också hjälpa till, och att du tänker efter om du ger några andra signaler samtidigt som du tar i tyglarna.
Är det så att din häst är rädd för bettet kan du visst prova att byta till bettlöst, det kan bli trevligare för honom då. Men som sagt är det viktiga att han vet hur han ska göra, att detta är så befäst att det fungerar i alla situationer.

Sv: Bettlöst träns?

Jag tror att det kommer funka bra med ett bettlöst träns på din häst. Jag rider själv min häst på sidepull och han rusade mest när jag hade bett på honom och nu utan är han mer lungn och lyssnar mer :)

Liknande trådar

Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: Elo
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
672
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: Ceta
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 260
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka