Sv: Bettlöst?
Jag misstänkte att du aldrig gjort det, ridit svårklasshästar/rörelser. För då hade du inte tänkt så som du gör. Därför frågade jag den frågan. Inte för att trycka ner dig.
För just vilka rörelser man utför har stor, stor betydelse i vad för utrustning man vill ha. Förutsatt att man nu vill ha kvalitet. Och det vill vi ju alla!
Jo då, jag har suttit på cuttinghäst utbildad så. Jag har dock inte ridit på kor - än.

Det ska jag få testa. Och jag ser fram emot det grymt mycket!
Jag är ju inte westernryttare. Men jag har en hel del bekanta som är. De följer lite olika skolor som jag inte riktigt har koll på namnen. Och förmodligen mixar av dessa med.
Min ena tränare har under många år sysslat med western. Och tränar än idag en del såna ekipage.
Jag har inte utbildat någon häst hela vägen i bettlöst. Iom att jag överger det bettlösa när jag tycker det blir en begränsning. Jag tycker inte det går att just utbilda hela vägen i det. Inte om man har de ideal som jag har. Inom andra inriktningar och med andra ideal anser jag det funka fint.
Den samling jag är ute efter är helt annorlunda än det "ni/du/vetintevadjagskakalladet" vill ha i en cuttinghorse. Jag har fört den här diskussionen mycket med min tränare iom att vi är nära vänner och ofta reser ihop och har mkt dötid. Vi har också ihop studerat cuttingfilmer vs tävlingsdressyrfilmer vs AR vs SRS etc. Och vi rider ju en del ihop. Så han ser ju min lilla hybrid-stil ridas också.
Han har iaf fått mig att inte bara mentalt gå i taket när man säger samling om det en cutting horse gör. För i min dressyrhjärna är det inte samling per say. Men jag har idag accepterat att ni/han/whoever tycker det. Om än som han säger en ANNAN typ av samling. För mig finns det bara korrekt och icke-korrekt samling enligt det jag ser vara biomekaniskt korrekt för det jag sysslar med. Men jag accepterar att andra tycker annorlunda.
Men även denna man, som är insatt i biomekanik och rider in mycket hästar(helst bettlöst), anser att till det finlir jag vill syssla med krävs bett.
Hur lösgör du tungan och käken på en häst?
Hur ser du till att man inte får för mycket uppåt/bakåt-tänk i piaffen?
På bettlöst menar jag då.
Har man minst piaff som mål i samlingsskalan, kanske tom levad och ännu vidare skolorna ovan mark(som min andra tränare sysslar med) så inser man vikten av lösgjordhet och vikten av formgivning för att underlätta det arbetet för hästen. Och det kräver att man ridit en del piaff för att förstå hur hästen rör sig i det. Och då menar jag verkligen piaff, inte bara en taktande häst eller ngt steg hit och dit i tramp. Utan att man verkligen kommit till att kunna jobba med kvaliteten i piaffen. Helst ska man här också ha jobbat med piaffen avsuttet i träns. Det ger enormt mycket för ens förståelse för hästens rörelser.
Få i sverige lär ju in hur man genom bettet verkligen kan få hästen att länga överlinjen och suga upp underlinjen. Tar man bettet till den nivån så förstår man ytterligare varför man måste ha just bett och inte bettlöst.
För hästen ska pivotera kring en punkt, munnen för att halsen ska ridas ut uptimalt och underhalsen sugas in och opp. Pannan måste tänka fraaaam och käken måste vara öppen för att föras bakåt. Med bettlöst får man inte till den pivoteringen och kan således inte precitionsrida underhalsen upp samtidigt som man rider ut halsen ur manken. Man kan rida fram det man kan ur resterande kropp och på så sätt påverka så att hästen gör ganska många procent av det där. Men det lilla, lilla extra får man endast med bett.
Att man valt beroende på vad man har att ta till är jag helt med på. Men för mig är det en del i det kulturella.

Dock formas man också av målet med ridningen, vad funkar.. Hade vi inte upptäckt att det funkar att styra hästar med saker kring huvudet hade vi ju skitit i det eller haft annat. Nu går det ju att styra utan med. Men simplast är ju runt huvud..