bettlöst!!!!!!!?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare sanni
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 185
S

sanni

Vad har ni för erfarenheter av bettlöst träns? Speciellt finns det någon som har erfarenhet av att rida in sin häst med bettlöst träns?
Mina träns är av en mild modell!
Tacksam för svar!!
/Anna :bump:

Sv: bettlöst!!!!!!!?

Hej!

Jag brukar rida min ponny i skogen på Hackamore, det gör at dom slipper ha något i munnen och dom blir väldigt känsliga och lyhörda.
Testade att hoppträna med hackamoret i torsdags och det gixk skit bra, men sen så valde jag att tävla på det igår, då igck det inte bra pga att man inte kan svänga lika bra med ett bettlöst träns.trycket blir juh på nosen..så tygel tagen blir inte lika starka. man måste vara mycket nogranare, men i skogen är det ett jätte bra förslag att rida på bettlöst träns, man behöver intevara rädd att hästen inte ska lyssna på det, för det gör om väldigt bra! :)

bytte till hackamore på min häst i somras efter att ha ridit henne 2 år på bett. dels tyckte jag att bettet gör för stor skada (precis som de mesta annat ,man packar på häster enligt min mening) o dessutom har hästen haft lite otur med hårdhänta ryttare så hon är väl inte jätteförtjust i bett även om man rider mjukt. fungerar jättebra på hackamore, är mycket mer avslappnad (vilket tidigare vart de största problemet) och tar de iallmänhet mkt coolare när de händer något. har blivit mer lyhörd och lyssnar mkt bättre :idea:

Testade min häst på sidepull, och han gick som en gud :love: , fick mycket mer framåtbjudning och han lyssnade så mycket mer. Aldrig mer bett på den hästen kan jag säga.
Däremot funkade inte hack på honom, han lyssnade inte ett dugg med det på.

Jag rider mitt vbl sto med side-pull och jag tycker att det funkar jättebra. Tidigare använde jag vanligt tränsbett men jag fick känslan av att hon inte riktigt trivdes med det i munnen så jag köpte ett side-pull och det blev en enorm skillnad :D Hon blev dessuton mycket lugnare. Innan kunde hon stressa upp sig väldigt lätt och blev svår att hålla in men med det bettlösa tränset är hon mycket lugnare och hon lyssnar på en gång när man ber henne sakta in lite eller bryta av :)
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av att rida in en häst bettlöst...

Vill helst aldrig rida med ett bett igen. Rider bara i ett milt, bettlöst träns på min häst. Någon enstaka gång har jag ridit ut i repgrimman (har tränat/lekt med honom från marken på ridbanan och varit "lat" och inte orkat tränsa om, så då har jag bara tagit på mig hjälm, hoppat upp och ridit ut.)

Efter att ha börjat med bettlöst så har min häst blivit minst sagt tydligare med vad han tycker om bett. Och desto tydligare blir det hur obekvämt bett måste vara enligt honom. Han fann sig något i bett förut, men nu när han har fått känna hur det är att arbeta utan bett i munnen så är han ovanligt missnöjd med bett (jag måste hålla efter tänderna även om jag inte rider med bett eftersom han nöter ojämnt, får vassa kanter och därav skav på kinderna - så betthatandet är inte tandrelaterat.) Det är som att han VET hur bekvämt det kan vara och absolut inte kan förstå/acceptera att han ska behöva ha ett bett i munnen om han kan slippa det.

Jag tycker bettlöst är ypperligt vid inridning. Det är mjukt/milt (en häst som känner att utrustningen inte kan göra illa den är oftast mycket lugnare och säkrare), hästen är van vid signalerna från den förberedande markträningen och den slipper vänja sig vid två moment samtidigt (annars ska den lära sig BÅDE att acceptera bett OCH ryttare på samma gång.)

Jag ride på ett sidepull som är extra milt pga det har två rep, bra men kan glida rundor ibland för att det fortfarande är liiite stelt.

Jag rider min häst på sidepull för det mesta, han tycker inte om bett. Har ett rakt happy-mouth som han funkar ok på men inte helt bra. Han blir stressad av bett, blir mycket lugnare och harmoniskare med bettlöst. Jag har ridit honom med hack också men jag tyckte det kändes onödigt skarpt på något vis.

Ang. Bettlösa alternativ; Vilka föredrar ni då, och varför? Ställer frågan framförallt till er som testat flera varianter (Repgrimma, Sidepull, Hackamore - men även ni som ridit på Kapson och Bitless Bridle). På vilket sätt inverkar dom egentligen?

På vilket sätt de inverkar? Kolla på sidor på nätet, se vart man fäster tygeln och räkna själv ut det kanske. Det är svårt att förklara hur det "fungerar". Alla fungerar ju genom att lägga tryck, bara mer eller mindre och på olika ställen och olika obehagligt.

Mina erfarenheter:
Repgrimma kan jämföras med bosal för det har ju för det mesta så att man fäster tyglarna under käken - kräver lite lydigare häst eller lite överdrivnare hjälper, går inte att rida som på ett vanligt tränsbett på det (hjälpgivningsmässigt alltså)

Sidepull eller lindell skiljer sig så mycket beroende på vad du har för material över nosen. Själv har jag en otroligt snäll häst och har en platt rem över nosen. Jag tycker allt utom repnos är bra (har sett med bomullsrep över nosen också i och för sig, denna nosdel kan jag helt klart tänka mig, otroligt mjukt, smidigt och mindre skavrisk.) Rundad lädernos som på Tärnsjös gör den lite skarpare än en med platt lädernos - så det är kanske att föredra för klenare ryttare eller de hästar som kanske testar sina ryttare lite mer än de flesta.
Sedan så känner jag att jag MÅSTE ha en extrarem under käken, för vips när du behövt ta ett ledande tygeltag åker motsatta sidans sidostycke läskigt nära ögat annars (och även om det inte går in i motsatta sidans öga så tror jag det kan vara ett stort störningsmoment för hästen.)
Jämför:
SIDE-PULL%20COLORADO%20SPRING'S%20REF%20802%20055%20PRIX%2080.00.JPG

Mot:
sidepull.jpg

Tärnsjös ser betydligt bekvämare ut för hästen att bära.

Bitless bridle har gett en ärligare ställning i min häst MEN det är så ostabilt jämfört med mitt lindell att jag inte alls gillar det. Precis som med ett "vanligt sidepull" riskerar nosdelen att glida så att sidostyckena hamnar irriterande nära ögonen. Som man kan se på dessa bilder (inte mig och inte min häst heller :D ):
Collected.jpg

Hackamore tycker jag inte alls fungerar vid skolridning - det är svårt att få till en ärlig böjning tack vare hävstångseffekten som mest får hästarna att "knäcka av i nacken" (gå "bakom hand/innanför lod/knyckla ihop sig.)

Sedan så har vi distansrittens "ridgrimma" som jag inte ens vill pröva om jag ska vara ärlig. Tyglarna fäster i en rem som drar åt runt nosen när du tar i tyglarna. Känns otroligt ologiskt och jag vill inte att hästen ska få tryck runt hela nosen. När jag tänker efter sitter detta huvudlag troligen stadigt däremot, tack vare att nosremmen dras åt enbart när du vill något (annars brukar jag anpassa hur hårt jag drar nosremmen efter vad jag ska göra - arbete på banan = relativt hårt för då sitter det stadigare - uteritt där man kanske planerar att låta hästen få beta lite som belöning = lös (men då kan det lättare glida runt OM man behöver ta tag i hästen ordentligt av någon anledning.))

Senast ändrad av en moderator:

Jag har alltid ridit min häst på hackamore till för ungefär ett år sedan. Det har fungerat bra med bettlöst, hon är lyhörd och känslig men väldigt het ute och det har fungerat tvärtom för mig: När jag bytte ned mig till rakt tränsbett går hon bättre än på hackamoret.

Vi varvar dock med hackamore, speciellt när vi är ute på lugna turer, då funkar hon bra på det. Men när hon blir allt för i gasen så krullar hon ihop nacken och går och nästan biter sig själv i bogen så fort jag tar i tyglarna. Lättar jag på handen händer antingen ingenting, dvs hon går kvar där, eller så kastar hon sig framåt med huvudet och hänger sig i handen. Det är väl en ganska vanlig risk med bettlöst, tror jag, att hästarna blir väldigt tunga i handen. Man får försöka rida på mkt eftergift, just hackamore kan ju vara väldigt skarpt om man inte är mjuk. nu rider jag dock mest på bett vilket fungerar bättre för oss, men bettlöst är ett trevligt alternativ. (Kan även rida henne i repgrimma men då måste vi ta det LUGNT, lugnt lugnt, annars blir hon i gasen och då har jag inte mkt att säga till om. Det brukar bli repgrimma på ridbanan., där är hon koncentrerad och duktig.)

I övrigt kan jag nämna det att hackamoret inte fungerar bra för dressyrridning, utan är mer för uteritt eller möjligtvis hoppning. Det går inte att ta ledande tygeltag och dessutom fungerar det genom tryck över nacken som gör att många hästar tar ned huvudet men utan rygg- och bakbensaktivitet.

Senast ändrad:

jag och min bror rider in i repgrimma och ett grimskaft, sedan övergår vi till vanlig grimma med två grimskaft och när hästen är ridbar (starta, stoppa, svänga) så byter vi till träns.

Sidepull ska väl vara ett vettigt bettlöst, men jag föredrar repgrimma...

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
610
Senast: Lavinia
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
461
Senast: Sryoqwe
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 487
Senast: skiesabove
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Dalmatiner