Sv: bettlöst!!!!!!!?
På vilket sätt de inverkar? Kolla på sidor på nätet, se vart man fäster tygeln och räkna själv ut det kanske. Det är svårt att förklara hur det "fungerar". Alla fungerar ju genom att lägga tryck, bara mer eller mindre och på olika ställen och olika obehagligt.
Mina erfarenheter:
Repgrimma kan jämföras med bosal för det har ju för det mesta så att man fäster tyglarna under käken - kräver lite lydigare häst eller lite överdrivnare hjälper, går inte att rida som på ett vanligt tränsbett på det (hjälpgivningsmässigt alltså)
Sidepull eller lindell skiljer sig så mycket beroende på vad du har för material över nosen. Själv har jag en otroligt snäll häst och har en platt rem över nosen. Jag tycker allt utom repnos är bra (har sett med bomullsrep över nosen också i och för sig, denna nosdel kan jag helt klart tänka mig, otroligt mjukt, smidigt och mindre skavrisk.) Rundad lädernos som på Tärnsjös gör den lite skarpare än en med platt lädernos - så det är kanske att föredra för klenare ryttare eller de hästar som kanske testar sina ryttare lite mer än de flesta.
Sedan så känner jag att jag MÅSTE ha en extrarem under käken, för vips när du behövt ta ett ledande tygeltag åker motsatta sidans sidostycke läskigt nära ögat annars (och även om det inte går in i motsatta sidans öga så tror jag det kan vara ett stort störningsmoment för hästen.)
Jämför:
Mot:
Tärnsjös ser betydligt bekvämare ut för hästen att bära.
Bitless bridle har gett en ärligare ställning i min häst MEN det är så ostabilt jämfört med mitt lindell att jag inte alls gillar det. Precis som med ett "vanligt sidepull" riskerar nosdelen att glida så att sidostyckena hamnar irriterande nära ögonen. Som man kan se på dessa bilder (inte mig och inte min häst heller

):
Hackamore tycker jag inte alls fungerar vid skolridning - det är svårt att få till en ärlig böjning tack vare hävstångseffekten som mest får hästarna att "knäcka av i nacken" (gå "bakom hand/innanför lod/knyckla ihop sig.)
Sedan så har vi distansrittens "ridgrimma" som jag inte ens vill pröva om jag ska vara ärlig. Tyglarna fäster i en rem som drar åt runt nosen när du tar i tyglarna. Känns otroligt ologiskt och jag vill inte att hästen ska få tryck runt hela nosen. När jag tänker efter sitter detta huvudlag troligen stadigt däremot, tack vare att nosremmen dras åt enbart när du vill något (annars brukar jag anpassa hur hårt jag drar nosremmen efter vad jag ska göra - arbete på banan = relativt hårt för då sitter det stadigare - uteritt där man kanske planerar att låta hästen få beta lite som belöning = lös (men då kan det lättare glida runt OM man behöver ta tag i hästen ordentligt av någon anledning.))