Diabolical_Kitten

Trådstartare
Jag funderar på att prova bettlöst, någon med förslag? Eller tips på vad jag ska tänka på vid val av bettlöst? Det finns ju ganska många i olika prisklasser.

Sv: Bettlöst

Det beror så mycket på. Sidepull är trevligt, verkar endast på nosryggen. Hackamore ger nacktryck. Bitless bridle ger tryck överallt. Kapsonen liknar sidepullet.

Sök så hittar du massor :)

om du normalt rider med vanligt tränsbett så borde ett sidepull vara tillräckligt, ett med läder på nosen är "snällare" än de med rep. Hackamor kan skada hästen om man tar i för mkt så jag skulle noh hellre prova med ett sidepull med läder rem på nosen. Betless brid är nog också bra men jag vet inte tror att det på nåt viss är snällare mot hästen med side pull.

Jag började med sidepull för nån vecka sedan med min häst o det fungerar utmärkt, red innan på 3 delat o hon har väldigt fin o känslig munn. DEt kändes friare mot hästen med sidepullet än med bettet, gick väldigt bar med förhållningarn också. Behövde inte ta mkt alls.

Du ska slita och dra och ha ett mycket felinpassat hack för att kunna skada hästen med det. Jag skule vilja påstå att det är mcyket större risk att skada hästen med bett eller nosgrimma.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 210
Senast: sweep
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
610
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hej! Jag är helt ny till ridning, men funderar på att ge det ett försök. Har letat efter en hjälm som kan passa mig då det för...
Svar
1
· Visningar
248
Senast: Kristall10
·
Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 096
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Bildtråd