Bettlöst?

Uppsnarjd

Trådstartare
Fundera på att börja rida min ponny på bettlöst då han kämpar emot bettet hela tiden.
aldrig ridit bettlöst innan, så vad bör jag testa hackamore, sidepull eller bettlöst träns?

Sv: Bettlöst?

Är ni inte skolade på stångbett så bör sidepull, kapson eller annat alternativ utan hävstångsinverkan vara det bästa.

läst på väldigt många ställen att man få väldigt dålig kontrollpå hästen med sidepull,
stämmer det eller?

Jag gick från bett till hackamore på mitt halvblod, vilekt fungerade utmärkt. Men det kan ju iofs bero på hur hästen i fråga är. Men jag rekommenderar hackamore, då jag aldrig testat de andra sortens betten! :p

Jag tycker inte man får sämre kontroll. Men det beror ju på om man bara sitter och drar och inte ger eftergift. Det är eftergiften som styr hästen.

dra jag gör ingenting, så fort jag tar minsta lilla slår han med huvudet
så rider alltid på långa tyglar som det är nu

men är det svårt att rida på hackamore?
minns hur min ridlärare varnade för det för 15 år sen och jag har aldrig ens vågat titta åt det sen dess...
hackamore e ju helt klart det billigaste alternativet om inte annat

Precis som pinky skrev innan så bör ni vara skolade på stångbett för att rida på hack.

Angående sämre kontroll på sidepull - nej, det tycker jag absolut inte. Ett sidepull med repnos är tvärtom ganska skarpt, och är ju från början skapt för att ridas på med långa tyglar.

jag få lita på er,
men du har ingen koll på sk bettlöst träns som finns att köpa på Hööks?
men du tro inte jag har några problem att kunna få stopp på min häst med sidepull? han är väldigt het....

Grejen är det att man kan inte ta i med alla sina krafeter när man rider på hackamore (vilekt man itne ska göra när man har bett heller..) Och det är det man varnar för. Har man en lyhörd häst, och en lätt hand, vilket du sa att du hade så tycke rjag att man ska prova hackamore. Men rådfråga även din tränare om hon har något förslag till bett. :)

Tränare, sån lyx finns inte hos mej, har ju haft hästen mitt ute i ingenstans, inte ens nån ridbana.
fast ska iofs försöka ta mej till ridskolan nu på semestern.
fast att dra i hästen har nog ingen tränare nånsin anklagat mej för, snarare så att jag borde ta mer o sluta rida på långa tyglar...

Mjodå, hööks bettlösa träns är ett sk. bitless bridle. Jag tycker det är ett halvbra alternativ. Det ger tygliga böjande/ställande signaler, men har otydlig stoppsignal och eftergiften är långsam.
Jag rider själv en travare som är väldigt het. I början drog han tygeln ur handen på en och sprang iväg, ungefär. Han funkade inte alls på vanligt tränsbett, var helt omöjlig att hålla, och stoppsträckorna var väldigt långa. Provade sidepull med repnos (från hööks, deras äldsta sidepull av de två de har nu) och det blev en helt annan häst. Lugn och fin med huudet, visserligen trippade han och ville iväg fortfarande, men han var mycket mer kontrollerbar.
Har upplevt samma sak på de anra hästarna i stallet. Många har gått och fipplat och inte riktigt trivts med bettet, men funkat klanderfritt på sidepull.
Tyvärr rider jag inte på det så ofta nu då jag bara har ett eget hemmaknutet. Ska dock investera i ett så fort plånboken säger "ja".

Sen är givetvis inte alla hästar likadana. Vissa kanske inte alls fungerar på sidepull utan skiter i det totalt. Men jag tror att om en häst inte fungerar på sidepull så är det svårt att få den att fungera på något annat bettlöst alternativ.

Jag rider på sidepull och har tidigare ridit i en ridgrimma som jag gjorde själv som fungerade som ett sidepull. Jag tycker absolut inte han slutar lyssna på det eller något liknande. Han går faktiskt riktigt bra på det. Så jag rekommenderar Sidepull som en start iaf iom att det är så pass mildt.

Din häst låter som min.
ska nog ta och investera i ett sidepull, men dom är ju inte helt gratis som du också märkt
och då är ju ändå Hööks billigaste stället jag hittat.
Dock fundera jag på om inte min pålle kommer drunkna i ett cob, finns ju tyvärr inga i ponnystorlek :(

verka som folk här föredra sidepull
ska bara hitta nåt tillräckligt litet så det passar...

Min syster varierar mellan hackamore och tränsbett på sin ungponny (arab) som inte riktigt trivs med bett. (trillar gärna lite bakom hand)
För henne har det iallafall funkat väldigt bra, både hon och hästen trivs med det, så för tillfället hoppar hon på det och rider dressyr på vanligt tränsbett.
Hästen var alltså inte skolad på något stångbett, men det har funkat fint ändå.
Men det är ju som fler har sagt, att man kan inte sitta och slita i ett hackamore (iofs inte i ett vanligt bett heller), utan det gäller att vara lätt på hand. Och det lät det ju som du var också.

Ett tips kan ju vara att försöka låna ihop lite olika bettlösa alternativ från någon, så kan du testa alla och se vilket som funkar bäst innan du köper.
(har ingen erfarenhet av sidepull så det kan jag inte uttrycka mig om)

grejen är ju den att alla jag känner rider stor häst, dvs deras saker är alldels för stora till min lilla pålle.
vet att en av tjejerna i stallet testat massa olika bett på honom (utan min vetskap) och då endast testat skarpare och det hade inte funkat alls.
därför jag tänkte testa bettlöst.
men ett sidepull kostar ju 700, mycket pengar...
hackamore kunde jag ev få låna ett om några veckor, fast inte säkert att det är tillräckligt litet.
ibland önskar jag att jag var som vanligt folk och red stor häst...

Uppsnarjd skrev:
verka som folk här föredra sidepull
ska bara hitta nåt tillräckligt litet så det passar...
Nja inte jag, jag rider på ett bitless och man behöver inte slita o dra i den heller. Jag gör halt med allt annat än tygeln i första hand, men behövs det så stannar han lätt med handen.
Ja tycker inte att den är otydlig heller eller att eftergiften är sen.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
251
Senast: Nevermind
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
613
Senast: Lavinia
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
465
Senast: Sryoqwe
·
Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 120
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka