Sv: Bettlöst?
Mjodå, hööks bettlösa träns är ett sk. bitless bridle. Jag tycker det är ett halvbra alternativ. Det ger tygliga böjande/ställande signaler, men har otydlig stoppsignal och eftergiften är långsam.
Jag rider själv en travare som är väldigt het. I början drog han tygeln ur handen på en och sprang iväg, ungefär. Han funkade inte alls på vanligt tränsbett, var helt omöjlig att hålla, och stoppsträckorna var väldigt långa. Provade sidepull med repnos (från hööks, deras äldsta sidepull av de två de har nu) och det blev en helt annan häst. Lugn och fin med huudet, visserligen trippade han och ville iväg fortfarande, men han var mycket mer kontrollerbar.
Har upplevt samma sak på de anra hästarna i stallet. Många har gått och fipplat och inte riktigt trivts med bettet, men funkat klanderfritt på sidepull.
Tyvärr rider jag inte på det så ofta nu då jag bara har ett eget hemmaknutet. Ska dock investera i ett så fort plånboken säger "ja".
Sen är givetvis inte alla hästar likadana. Vissa kanske inte alls fungerar på sidepull utan skiter i det totalt. Men jag tror att om en häst inte fungerar på sidepull så är det svårt att få den att fungera på något annat bettlöst alternativ.