Bettlöst?

Maira

Trådstartare
Är det någon som har försökt tillverka ett bettlöst träns själv?

Hur gick det? Hur gjorde du?
Har du bilder vore det intressant att se!

Funderar på att testa själv... fick blodad tand efter "kuddpysslet" :grin:

Sv: Bettlöst?

http://i196.photobucket.com/albums/aa234/Mahogny_my/DSC02687.jpg

Ett typ av sidepull, behövs en grimma (som man tar ringarna av), ponny hackamore, snokrem och ett träns..:) fix färdigt. funkar rätt bra fast eftersom själva "plattan" på nosryggen är så bred är det ju väldigt mildt. Min häst är rätt stark så hon kan lätt dra emot om hon känner för det. Kanske ett bra alt för en lite kännsligare häst :D

Aha... tack för jättebra tips!!!

Min häst är väldigt känslig, tror det skulle funka! :grin:

Enklast av allt... Remontnosgrimma med tyglarna i ringarna på sidorna! :)

Jag har inte gjort den själv, men jag har en kapson som är gjord av en remontgrimma där övre nosremmen är utbytt mot en kraftigare rem och ett nosjärn med ringar.

Kanske inte är jättestadigt att använda ensamt, jag använder den som ridkapson tillsammans med träns. Gör man den av en kraftigare nosgrimma kanske det funkar?

Jag testade idag! Var verkligen tveksam över om känslan skulle vara densamma. Tänkte att det inte blir den där känslan när hästen suger fram på bettet.

Men det gick jättebra! Han gick banne mig bättre med det här. Mer stadig i formen. Han har en väldigt känslig mun.

Jag använde enbart nosgrimma som jag satt D-ringar i och ett pannband på den. Men det satt inte så bra. Får hitta på en lite stadigare konstruktion!

Men annars är jag helnöjd!

:bump: :banana: :bump: :banana: :bump:

Jag testade idag! Var verkligen tveksam över om känslan skulle vara densamma. Tänkte att det inte blir den där känslan när hästen suger fram på bettet.

Men det gick jättebra! Han gick banne mig bättre med det här. Mer stadig i formen. Han har en väldigt känslig mun.

Jag använde enbart nosgrimma som jag satt D-ringar i och ett pannband på den. Men det satt inte så bra. Får hitta på en lite stadigare konstruktion!

Men annars är jag helnöjd!

:bump: :banana: :bump: :banana: :bump:

Sätt på ett nosludd? Då smiter den åt bättre och sitter stadigare! :) Funkade för mig när jag skulle testa på en häst jag skötte om :) (hade remontnosgrimma som är beskrivet i ett av inläggen ovanför)

Köp ett separat nosjärn och fäst i nosgrimman, då blir det både stadigare och tydligare mot hästen.

Hej på er!

Jag sitter just och knåpar med ett nosludd nu! :laugh:

:laugh:Dessutom har jag modifierat ett nackstycke så jag har käkrem. :idea:

Ska testa i kväll!

fick e ide nu men som ja aldrig provat. ideen va att man tar en helt vanlig nosgrimma o fäster 1 partyglar i den ovan för "nackremmen", så att om inte glider ner.
ingen aning om det funkar men nån på buke kanske har provat.

blev inte riktigt som ja tänkt mig men ni fattar nog:banana:

När man använder en remontgrimma, hur små kan ringarna på sidan vara? Ska göra ett eget bettlöst och har hittat en jätte fin remontgrimma, men ringarna ser lite små ut.. Om man har plats att spänna fast tyglar, påverkar det inverkan över nosen något om ringarna är små?

Vill gärna se bilder på era hemmagjorda

Liknande trådar

Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 227
Senast: Capybara
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 138
Senast: ildiko
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på... 2
Svar
34
· Visningar
2 206
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka