Bettlyftare

Min häst hade aldrig lagt tungan över bettet förr och helt plötsligt började han. Jag har hästar som jag ständigt byter bett och inställningar på beroende på vad de behöver för perioden.

Han visade på ett tydligt sätt att han inte var nöjd. Varje 10 meter lade han tungan över bettet. När vi satte på bettlyftare slutade han helt med det. Försökte inte ens. Så, visst har det betydelse var bettet sitter.
Många hästar skulle nog behöva lyftare, inte bara av denna anledning.

Jag hoppas det blir tillåtet i alla grenar att tävla med detta. Som jag förstår är det just nu bara tillåtet i körning. En bettlyftare är ett sätt att lätta på tryck för hästens skull. Vore konstigt om det inte blir tillåtet i både hoppning och dressyr.

Detta har inte med handen att göra utan bettets läge i munnen.

Våran ponny fipplade ganska mycket med bettet förut, och tungan är vig så han kan lätt lägga tungan över.
Vi testade att sätta en vanlig liten rem i bettringarna tvärs över nosen, han blev faktiskt mer nöjd med det och efter en period kunde vi sluta med remmen och han fipplade inte så mycket längre, så jag tror absolut det kan "bota" om det bara är en fix idé hästen har.
Om hästen lägger tungan över redan vid tränsning får man helt enkelt peta in ett finger och knöla tillbaka den, sen spänner man remmen över nosen lite kvickt. Kan hända att man skulle fundera på att korta sidostyckena lite också, så att bettet hänger lite högre upp i munvinkeln.
Numera vill ponnyn bara lägga tungan över om man blir för stum i handen, och vi rider alltid helt utan nosgrimma :)
Detta bett är det han gillar bäst, det är lite rörligt men kan ändå inte nypas:
Oh, det lät spännande. Så ni trädde bara remmen i ringarna och sen lite som typ nosgrimma tvärs över till den andra ringen och spände lite då eller?
Har själv varit inne lite på Micklem tränsen med bettclips, funderat på om det har samma effekt som att lyfta bettet?

Jag misstänker det är en fix idé nu, förr var det en försvarsmekanism då hästen hade en vargtand på höger sida, som bettet skavde mot och då la hästen tungan över för att skydda. Sen måste det varit obehagligt att ha tungan över bettet, samt att vargtanden gjorde ont, så hästen gick väldigt mycket med huvudet ställt åt höger för att lätta på trycket.
Nu är vargtanden borta, men nu återstår att koppla om i hjärnan, vilket kanske kommer bli väldigt svårt då hästen hade gått med vargtanden i säkert 10 år.

Min häst hade aldrig lagt tungan över bettet förr och helt plötsligt började han. Jag har hästar som jag ständigt byter bett och inställningar på beroende på vad de behöver för perioden.

Han visade på ett tydligt sätt att han inte var nöjd. Varje 10 meter lade han tungan över bettet. När vi satte på bettlyftare slutade han helt med det. Försökte inte ens. Så, visst har det betydelse var bettet sitter.
Många hästar skulle nog behöva lyftare, inte bara av denna anledning.

Jag hoppas det blir tillåtet i alla grenar att tävla med detta. Som jag förstår är det just nu bara tillåtet i körning. En bettlyftare är ett sätt att lätta på tryck för hästens skull. Vore konstigt om det inte blir tillåtet i både hoppning och dressyr.

Detta har inte med handen att göra utan bettets läge i munnen.
Ah, skit. Där tog du upp en annan bra sak - tävlingar. Jag vill kunna tävla dressyr och hoppning, men vad kan man ha för andra lösningar istället för t ex bettlyftare, men som ändå fungerar som en? Kan dom där bettclipsen till micklem tränsen vara något?
Eller kanske är det bättre att rida bettlöst, fast vänta det får man väl heller inte tävla med hur som helst va? Skit, det här känns inte lovande. :arghh:

Ett sadelhandtag kostar inte många kronor och kan vara värt för att prova och se vad hästen tycker.
Hur fäster man ett sånt där sadelhandtag?

Googlade lite snabbt på sadelhandtag och det verkar som det då är billigare att köpa en bettlyftare, då bettlyftaren ligger på ca 70 kr och sadelhandtaget ca 100 kr, eller tänker du att det går att använda sadelhandtaget till annat om nu inte hästen skulle gilla det?

Oh, det lät spännande. Så ni trädde bara remmen i ringarna och sen lite som typ nosgrimma tvärs över till den andra ringen och spände lite då eller?
Har själv varit inne lite på Micklem tränsen med bettclips, funderat på om det har samma effekt som att lyfta bettet?
Ja, precis. Testade lite hur mycket han ville ha lyft.
Jag tror att Micklem kanske inte lyfter åt precis samma håll, bra eller dåligt vet jag inte.

Ah, skit. Där tog du upp en annan bra sak - tävlingar. Jag vill kunna tävla dressyr och hoppning, men vad kan man ha för andra lösningar istället för t ex bettlyftare, men som ändå fungerar som en? Kan dom där bettclipsen till micklem tränsen vara något?
Eller kanske är det bättre att rida bettlöst, fast vänta det får man väl heller inte tävla med hur som helst va? Skit, det här känns inte lovande. :arghh:
Luuugn, det behövs antagligen bara under en övergångsperiod :)

Googlade lite snabbt på sadelhandtag och det verkar som det då är billigare att köpa en bettlyftare, då bettlyftaren ligger på ca 70 kr och sadelhandtaget ca 100 kr, eller tänker du att det går att använda sadelhandtaget till annat om nu inte hästen skulle gilla det?
Har du inte bara en rem, typ aachen eller nått annat.

100? Nån tjuga kosta den när jag köpte. Men kostar en bettlyftare bara 70 så är det ju ingen kostnad för att testa :)

Nä, jag är glad att jag håller på med körning där alla bett är tillåtna (till viss gräns givetvis). Man får ha det bettet hästen trivs bäst i och går bäst i.
Det har väldigt sällan med lydnad att göra.

Min ena häst är inte tävlad i dressyr för att han inte går med vanligt två eller tredelat, inte heller vanligt rakt. Det går bara inte.

I körningen lär vi oss just nu att välja bett efter hur hästen är byggd, hur den är tränad, vad den behöver hjälp med just nu och vilken effekt alla delar på ett bett har.

När man bestämmer ett enda sorts bett så främjas de hästar som är födda efter de permisserna. Som att säga att alla som tävlar löpning måste ha Nike.

Ja, precis. Testade lite hur mycket han ville ha lyft.
Jag tror att Micklem kanske inte lyfter åt precis samma håll, bra eller dåligt vet jag inte.
Jag har varit intresserad av ett micklemträns tidigare pga anatomin och bettclipsen, men det kostar lite. Vet att man även kan rida bettlöst med det tränset också.

Luuugn, det behövs antagligen bara under en övergångsperiod :)
Jag hoppas det, i värsta fall får jag rida på bett med en häst som lägger tungan över bettet och blir stark och vill dra till sig tyglarna.

Har du inte bara en rem, typ aachen eller nått annat.
Jo, det har jag, fast den som finns är för stor för hästen. När jag haft det tränset, så trots att den remmet varit inspännd max så har den glappat väldigt mycket ändå, vilket förvisso inte gjorde mig någonting då jag inte ville snöra ihop munnen på hästen. Kanske behöver man göra nya hål då om man ska använda den som hjälprem till bett?

Nä, jag är glad att jag håller på med körning där alla bett är tillåtna (till viss gräns givetvis). Man får ha det bettet hästen trivs bäst i och går bäst i.
Det har väldigt sällan med lydnad att göra.

Min ena häst är inte tävlad i dressyr för att han inte går med vanligt två eller tredelat, inte heller vanligt rakt. Det går bara inte.

I körningen lär vi oss just nu att välja bett efter hur hästen är byggd, hur den är tränad, vad den behöver hjälp med just nu och vilken effekt alla delar på ett bett har.

När man bestämmer ett enda sorts bett så främjas de hästar som är födda efter de permisserna. Som att säga att alla som tävlar löpning måste ha Nike.
Kanske lika bra att få tummen ur och köpa den där selen och vagnen, hästen är inkörd, och börja köra istället. :rofl:

100? Nån tjuga kosta den när jag köpte. Men kostar en bettlyftare bara 70 så är det ju ingen kostnad för att testa :)
Ja, denna modell kostar ca 70 kr, men tycker den känns lite ful.. (hade helst velat haft något diskretare, men får väl se till hästen bästa i första hand) :o
kautostar-878047l.jpg

Sadelhandtag 69 kr på hööks. Lite diskretare :) Ser typ bara ut som en aashenrem. Fäster den bara i nosgrimman där aachenremmen egentligen ska sitta.

Oh, just ja. Nu när jag sitter och tittar på den bilden jag la upp. Om man nu skulle välja att testa den modellen, är det som med bettringar/bettskivor(?) att man måste hålla isär så inte hästen får de i munnen? Vet jag aldrig gillat dom för jag hade svårt att få bägge utanför hästens mun samtidigt på de hästar som haft sådana.
Kanske helt klart bättre att satsa på en rem då, men frågan är hur man ska fästa den så det får samma resultat som bettlyftaren? Är lite osäker på den här fronten.

Bettlyftaren som @SkorpSmulan har på sin häst har samma effekt som den jag har köpt. Den lyfter mest upp mot taket på gomen, kan man väl säga.

Den på travhästen både lyfter uppåt mot gommen och upp mot mungipan, även om den kraften upp mot mungipan är betydligt mindre än uppåt gommen.

Jag tror man ska testa den första förts och travvarianten om den andra inte fungerar.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av... 2
Svar
31
· Visningar
4 679
Senast: Kristall10
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Frågan har väl ställts om och om igen men nu står jag här och ber kloka buke om råd, om någon orkar läsa. Haft en mindre sund relation... 2
Svar
32
· Visningar
5 665
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 872
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka