Bettlyftare

Bettlyftaren som @SkorpSmulan har på sin häst har samma effekt som den jag har köpt. Den lyfter mest upp mot taket på gomen, kan man väl säga.

Den på travhästen både lyfter uppåt mot gommen och upp mot mungipan, även om den kraften upp mot mungipan är betydligt mindre än uppåt gommen.

Jag tror man ska testa den första förts och travvarianten om den andra inte fungerar.
Om jag förstod på tandläkaren så var det travvarianten jag skulle prova, vill helst hitta en lösning så hästen förstår att jag inte kommer göra den illa i munnen, så den måste skydda sig med tungan.

Förresten hur placerar man tungan rätt smidigast om man tränsar och hästen hinner lägga tungan över innan man fäst ev bettlyftare?

När jag läste bettlyftare tänkte jag på Kineton Nosgrimma. Har inte själv använt någon variant i just lyftsyfte utan micklem med clips för att avlasta lanerna vid het häst.
Men som fler tipsat om, testa med någon lämplig läderrem som du har för att se om det hjälper. Vill du ha tips på hur du kan fästa remmen, bildgoogla bettlyftare.:)

Jag har ridit litegrann med bettlyftare på två olika hästar. Första hästen som haft stora tandskador, är svår att hålla/bromsa och då hade ganska mkt smärtminne kvar -var en upplevelse i fartens tecken! Aldrig har jag ridit så fort så länge. Trots att jag satt bettlyftaren jättelöst så gick det inte att få kontakt med kusen utan han tyckte sig ha fria tyglar o sprang så fort han ville. Aldrig igen på den hästen, han får ha sin pelhamstång...

Min andra mer väluppfostrade häst fick order om bettlyftare i fjol, det eller stångbett. Så jag sydde oss en egen bettlyftare, blev riktigt bra! Vet egentligen inte varför jag slutade använda den, för den är nog inte använd på ett halvår... Hon rids numera mest på rak stång hon med.
wpid-dsc_5569_20141013110216460.jpg

på min häst behövde jag inte göra nya hål i aachenremmen när jag använde aachennosgrimma som bettlyftare, men det är ju lite olika hur hästarna är skapta. En aachenrem man redan har och inte använder = 0 kr kostnad.

Lite synd jag inte har ett bett hemma, tror vi hade 12,5 och tandläkaren ville att vi ska gå ner till 9,5 för att hästen inte är så stor i munnen och så skulle det vara ett bett med fasta ringar också. Så jag får helt enkelt rida bettlöst tills jag får hem bettet (har inte möjlighet att åka till hästaffär), och eftersom jag ändå måste beställa bett, var jag lite inne på att beställa bettlyftaren också.

Förresten, hur är det med dom egna bettlyftarna med t ex remmar osv. Får man ha dom på tävling typ hopp, dressyr?

Jag kan inte tänka mig att det är tillåtet i dressyr. Kollade TR II snabbt nu och det står inte där att det är tillåtet, så förmodligen inte.
Jag har aldrig riktigt blivit klok på det där TR, tycker det verkar va väldigt mycket tolkningar ibland. Jag är väl en sådan som helst vill ha svart på vitt "att det här gäller punkt". :p

Undra om man får tävla med rambo micklem och sådana där bettclips:
dsc02809.jpg

(lånad bild från google)

Jag har aldrig riktigt blivit klok på det där TR, tycker det verkar va väldigt mycket tolkningar ibland. Jag är väl en sådan som helst vill ha svart på vitt "att det här gäller punkt". :p

Undra om man får tävla med rambo micklem och sådana där bettclips:
dsc02809.jpg

(lånad bild från google)

Det är ganska mycket tolkning, men i stort så bygger TRII (dressyrens) på att det som inte står att det är tillåtet är det inte. Micklem avtecknas som godkänd nosgrimma med det här tillägget: "Micklem bridle med låg käkrem." Jag vet inte i praktiken vad det betyder, äger inte micklem själv. Vad gäller clipsen vet jag tyvärr inte, det står inget om dem. Så min gissning är inte tillåtet, men det är bara en gissning som sagt.

Det är ganska mycket tolkning, men i stort så bygger TRII (dressyrens) på att det som inte står att det är tillåtet är det inte. Micklem avtecknas som godkänd nosgrimma med det här tillägget: "Micklem bridle med låg käkrem." Jag vet inte i praktiken vad det betyder, äger inte micklem själv. Vad gäller clipsen vet jag tyvärr inte, det står inget om dem. Så min gissning är inte tillåtet, men det är bara en gissning som sagt.
Det är just dom där tolkningarna jag inte gillar, genrellt brukar det vara det som inte står är tillåtet, men här verkar det vara tvärtom eller? :confused:

Tur jag inte är så mycket för dressyrtävlingar då. :p
För jag antar att man inte får rida på hackamore än i dressyren? Har för mig man får göra det i hoppningen.

Nej, hack är inte tillåtet i dressyr, men är det i hoppning.
Finns det några bettlösa alternativ som är tillåtna än eller håller de på att försöka få igenom det?
Är det bara på riktiga tävlingar som TR regler gäller, tänker att de kanske är lite friare på pay and ride t ex?

Finns det några bettlösa alternativ som är tillåtna än eller håller de på att försöka få igenom det?
Är det bara på riktiga tävlingar som TR regler gäller, tänker att de kanske är lite friare på pay and ride t ex?

Nix pix, inget bettlöst är tillåtet än och jag vet inte alls när eller om det kan bli aktuellt. Det handlar ju om mer än bara val av utrustning i och med att "accepterande av bettet" är en del av bedömningen o.s.v.

På pay and ride brukar säkerhetsreglerna följas och resten är upp till arrangören eftersom det räknas som träning och inte tävling.

Nix pix, inget bettlöst är tillåtet än och jag vet inte alls när eller om det kan bli aktuellt. Det handlar ju om mer än bara val av utrustning i och med att "accepterande av bettet" är en del av bedömningen o.s.v.

På pay and ride brukar säkerhetsreglerna följas och resten är upp till arrangören eftersom det räknas som träning och inte tävling.
Själv ligger jag bara på pay & ride/pay & jump nivån just nu och kommer troligen hålla mig där ett tag. :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av... 2
Svar
31
· Visningar
4 677
Senast: Kristall10
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Frågan har väl ställts om och om igen men nu står jag här och ber kloka buke om råd, om någon orkar läsa. Haft en mindre sund relation... 2
Svar
32
· Visningar
5 665
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 872
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka