Bettproblem

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare _Mimmii_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 690
M

_Mimmii_

Vilken slags bett är bra till hästar som gapar mycket?:confused:
Jag har prövat några bett på pållan nu men hon verkar inte trivas med nått, hon gapar och håller på hela tiden när jag tar i tyglarna :(
Behöver råd nu vad jag ska prova... Jag är inte så kunnig när det gäller bett, tyvärr. :crazy: Idag provade jag ett rakt tränsbett men nehepp, det var inget för henne. :confused:
Just nu rids hon på ett vanligt tredelat, det funkar men hon gapar och håller på rätt mycket. När jag frågade en i stallet som kan rätt mycket sa hon att jag skulle använda mig av snok, men jag vill att pållan ska trivas på bettet och därför ser jag inte snok som en bra lösning då jag hört att det bara "drar ihop" hästens mun.

Såååå... Någon som har något tips på bett som jag kan prova?

Sv: Bettproblem

Har du låtit en veterinär kolla på tänderna??? Kan ju va så att hon har krångel med nån tand eller så... Använd ingen "snok" innan veterinär kollat tänderna det kan göra mer skada än nytta!

Om tänderna är okej kanske du skulle prova med ett gansksa smalt 3-delat bett... (är ingen expert på dethär området)

För det första - är du säker på att det är bettet hon reaggerar på och inte din hand? Det är ofta man är hårdare i sin hand än man tror.
Vidare - är hennes tänder kollade? Hon kan ha hakar eller några andra problem som gör det obehagligt för henne.

Hur gammal är hon? Hur högt till tak har hon?

Om hon är kollad i munnen och du är medveten om dina händer så kanske bettlöst är ett alternativ.

Jag skulle kolla med veterinären först och se om det var något krux med hästens mun. Om det inte är det så skulle jag skaffa en Aachen-nosgrimma, håller ihop hästens mun, men är skonsam. Har en aachen på min arabvalack (8 år).

Aachen skonsam? Nja.. Tror mera på remont i så fall om det ska vara någon nosgrimma som förhindrar att hästen gapar.

I övrigt tycker jag med att du ska låta en veterinär kolla munnen på hästen. Är det inga fel då så kanske du ska kolla upp din hand, är den tillräckligt mjuk och följsam (tänk gummisnodd).

Bettet kanske är för långt? För kort? För tjockt? För smalt?

Senast ändrad av en moderator:

Tänderna är kollade för ett tag sen, men ska ta ut tandläkaren så snart som möjligt nu för säkerhetsskull. :)
Och ja, jag är 100 % säker på att det inte är min hand, alla tränare som jag ridit för säger att jag är väldigt mjuk och följsam i min ridning osv. :bump:
Hon är 13 och jag vet inte riktigt hur högt i tak det är, men det är ett nytt och fräscht stall och jag bedömer det som rätt högt i tak, men jag har inte heller någon aning om hur högt i tak det ska vara. ;)
Hade tänkt att prova hackamore nu om jag inte hittar något annat, hon är väldigt stark och het i hoppningen så det kommer att bli en utmaning och kanske en smärre risk men den är jag villig att ta :banana: :angel:.
Men det vore ju ändå bäst om man hittade något vanligt bett som hon funkar bra på, för jag tycker inte att hackamore är ett bra alternativ i dressyren. :cool:

För långt eller kort är det inte, det är kollat, har också provat med smalare bett och tjockare, men det blir ingen skillnad... Man kanske borde testa ett bett med tungfrihet? :idea:

Haha, förlåt, jag uttryckte mig klumpgt :D Jag menar, har hon högt eller lågt gomtak, alltså, hur mycket plats har hon i munnen?
Sa inte tandis något om bettet när du var där sist?

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
488
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i... 2 3
Svar
49
· Visningar
9 297
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 069
Senast: Blyger
·
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
2 027
Senast: Aconite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka