Bettringar

nilema

Trådstartare
Funderat ett tag på varför det är sån skillnad på storleken på bettringarna mellan trav & ridbett? ridbetten har ju oftast väldigt stora ringar medans travbetten har små...


bara en sån där funderare på förmiddagen
 
Dels behöver ringarna på ett travbett vara små eftersom travarna ofta har ett checkbett också när det tävlar. Och dels behöver inte ringarna vara så stora i och med attt det oftast sitter en halv parerstång på travbetten så att de inte kan glida genom munnen. På galoppbett är ju ringarna i stället ibland gigantiska just för att inte bettet ska åka genom munnen.
 
jag funderade idag på ifall det har någon betydelse förr inverkan? Tänker i första hand på "rid"bett eftersom jag stötte på ett bett men väldigt dtora ringar idag.
 
har hört något om det skulle var lite hävstång isf..har absolut ingen aning om det skulle vara sant??
Nån som vet kanske??
 
Tycker bett med små ringar ligger stadigare i hästens munn. Har man problem med att bettringarna går igenom munnen så är det bättre att köpa ett fullcheek!
 
Ligger stadigare och stängerna hindrar att bettet dras igenom munnen. Hjälper även till at svänga.
 
Finns ridbett med små också, jag vill ha större = större "anläggningsyta"...
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
795
Senast: Linda_A
·
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 469
Senast: iNHALE
·
Ekonomi & Juridik Jag har aldrig råkat ut för det själv så jag undrar hur det funkar om man får en väldigt hög veterinärräkning.Säg att hästen måste...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 489
Senast: ako
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 894

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp