Bettskivoooor

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Elinskii
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 1 596
Sv: Bettskivoooor

med våld....

värm dom lite i varmt vatten o tvinga dom över bettringarna bara... (om de e sånna där i gummi du menar??)

när du trätt på den så långt det går så trår du bettringen igenom ett dörrhantag så att bettskivan inte ramlar av eller bettringen snurrar rund.. sedan ar det bara att dra.. jag är skitbra på det.. synd att du bor så långt bort.. annars om du inte lyckas får du skicka den på post så gör jag det :D

Lägg dem i en burk med varmt vatten, så att dom blir mjukare. Sedan trär du på bettskivan en liten bit, hänger bettringen på en krok (kroken genom bettringen, ovanför bettskivan) och sedan drar du på bettskivan genom att dra den neråt över bettringen. Då behöver du inte hålla emot utan det gör kroken "åt dig".
Skitsvårt att förklara, hoppas du fattar!
Obs kroken ska sitta väl fast i väggen annars går det inte så bra :D

De jag köpte för några veckor sedan i min lokala ridsportaffär var av jättemjukt gummi (mycket mjukare än jag kommer ihåg att bettskivor var). De är även "slitsade" (något nytt patent, enligt sadelmakaren) och är superlätta att få över bettringarna. Det tog mig några sekunder att byta från det ena tränset till det andra idag. Köp sådana så slipper du kämpa :D !!

Med våld, vilja och vaslin går allt! :p

Men jag brukar byta ut vaselin mot ett bad i kokhett vatten. ;)

Så värm upp dom så dom blir mjukare sen börjar du trä på dom och var inte rädd för att ta i, för det måste du göra!

bettysmatte skrev:
De jag köpte för några veckor sedan i min lokala ridsportaffär var av jättemjukt gummi (mycket mjukare än jag kommer ihåg att bettskivor var). De är även "slitsade" (något nytt patent, enligt sadelmakaren) och är superlätta att få över bettringarna. Det tog mig några sekunder att byta från det ena tränset till det andra idag. Köp sådana så slipper du kämpa :D !!

Jag förstår inte hur du menar med slitsade men jag har såna i mjukt gummi.
Har döpt om bettskivorna.

Dom mjuka kallar jag gummibettskivor och dom hårda kallar jag plastbettskivor.

Som dom andra sagt, lägg dom i lite varmt vatten och använd våld :p
Skulle det inte gå kan man klippa upp hålen lite, men klipp inte för mycke då bara :p

Behövs inget vilja våld ..eller vaselin...Man tar helt enkelt balsören och trär två öglor om bettskivan..sätter ena öglan runt foten och drar den andra uppåt.. pluttar in bettringen i hålet.. KLART!!

Sätt fast bettet i en tygel i ena bettringen. Knyt tygeln i en boxdörr/annat fast föremål och dra sen över bettringen.

Álin skrev:
Lägg dem i en burk med varmt vatten, så att dom blir mjukare. Sedan trär du på bettskivan en liten bit, hänger bettringen på en krok (kroken genom bettringen, ovanför bettskivan) och sedan drar du på bettskivan genom att dra den neråt över bettringen. Då behöver du inte hålla emot utan det gör kroken "åt dig".
Skitsvårt att förklara, hoppas du fattar!
Obs kroken ska sitta väl fast i väggen annars går det inte så bra :D
Så gör jag också...

Man tar en kompis som tar två hovkratsar och drar ut bettskivan och sen använder man lite våld och drar igenom bettringen.

Köpa såna lite tjockare som inte är så "plastiga" utan lite mer gummiaktiga, som är skitlätta att trä på. Behövs inget varmvatten.

Liknande trådar

Utrustning Hästen är överkänslig mot gummi/silikon men skulle behöva bettskivor pga känslig hud. Finns det några alternativ?
Svar
9
· Visningar
704
Senast: Fiorano
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 096
Senast: Görel
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Nu är det säkert jag som är lite trögtänkt, men finns det nåt smart och smidigt sätt att se till att equibandet inte glider bakåt (eller...
Svar
4
· Visningar
393
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka