Bettstorlek?

mysboll

Trådstartare
Ska man ha samma storlek på ett oledat (rakt) bett som på ett ledat? Läste någonstans att man ska gå ner en storlek i det oledade, stämmer det? Hur har ni gjort?

Sv: Bettstorlek?

Ja, jag brukar gå ner en storlek på raka bett. Om det inte är ett muffbett, för på bett med fasta ringar brukar man behöva en storlek större och då blir det ju samma storlek iaf. Tex min häst har 11,5 i vanliga tränsbett. På ett rakt bett med löpande ringar skulle jag ta 10,5 och på ett ledat med fasta ringar har han 12,5. Så på ett rakt med fasta ringar är vi tillbaka på 11,5 :)

Men det kan vara lite olika så det bästa är att mäta betten själv tycker jag.

När jag var inne med fullblodet o kollade tänderna så såg de även ut bett åt henne. De rekommenderade samma storlek på både rakt o 3 delat/2 delat åt henne samt 2 stl mindre än vad jag själv trodde att hon skulle ha.

Jag är alltid upplärd att det är mindre viktigt om ett rakt bett är för långt medan ett ledat ska vara exakt i storlek.

Var och kolla tänderna på min för inte så längesen, då prova dom ut bett samtidigt. Jag skulle gå ner ½ eller 1 storlek i rakt beroende på vad det var för ringar.

Konstigt.. Jag skulle absolut inte kunna ha mindre storlek på mitt raka bett, då skulle det bli för litet.

Jag har samma storlek. Som andra har skrivit innan - så skulle det bli för kort om jag gick ned en storlek!

Samma här.
Sen kan jag ändå inte gå ner i storlek utan att specialbeställa, lilleman har 8.5 cm :D

Liknande trådar

Utrustning Vad jag läst mig till så ska wobbi vara riktigt bra stövlar. Men vilken modell kan ni rekommendera? Hur är de i storlek?
Svar
15
· Visningar
1 073
Senast: ii-ssa
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 417
Utrustning Racesafe säkerhetsväst! Jag behöver hjälp! Jag är så jäkla puckad, läste att man kunde tvätta säkerhetsvästen i tvättmaskinen. Sagt och...
Svar
4
· Visningar
366
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 232
Senast: dukie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka