Sv: Bettstorlek
Hejsan!
kul att du har köpt en häst.
Det här med bett är svårt om man inte är insatt i det, och det finns många olika aspekter.
Men jag tycker inte att du ska ha över 12.5. Jag tycker att du skall köpa 10,5 eller 11,5, Men det är svårt eftersom jag inte vet hur stor munn din häst har.
Men j min häst är ett halvblod på 165 och han har 10,5 på bett.
Tänk på att inte köpa ett för tjockt bett då det måste få plats i munnen, endel hästar passar med det då de har "djup" gom, men hästar med en grund gom kommer sannolikt inte kunna ha ett tjockare bett än normaltjockt. Tänk på att ett för stort bett orsakar jättemycket skada, tryckskador.
Ett tips är att du antingen åker till en specialliserad hästtandläkare så hjälper han dig att mäta ut din hästs munstorlek, därifrån vad du skall ha för bettstorlek på din häst.
Det finns också en jättebra film som kommit ut. det är
av Anders Eriksson och filmen heter Betsling Den kommer att hjälpa dig mycket tror jag. Et bett skall ligga nästintill rakt inne i hästens munn, alltså ett vanligt tränsbett skall inte ligga som ett V. Om du provar att dra i ena bettringen så ska den inte dras ut så man ser mer än 2 mm, det är min åsikt. Och om du är rädd att bettringarna ska nupa i mungipan, så köp ett bett med fasta bettringar.
Jag har ett jättebra bett hemma som jag kan rekomendera, det är
Pessoa magic vanligt tränsbett, finns att köpa på odal eller hööks
Lycka till med din häst!