Bettstorlek

Sv: Bettstorlek

på bilden är det 12,5.. och han har 10,5 i bettstorlek

bilden är gamal och det var den storleken han hade före jag lärde mig hur det ska vara och jag var nyfiken på om de som har stora bett (13,5 - 14,5) tycker att det sitter ok

Jag har då aldrig fått någon kunnig hjälp på Hööks, tyvärr.

Inte jag heller... :crazy:

Har jobbat i ridsportsbutik så de e tur man har koll på saker o ting själv. Handlar också där en del, men främst till mig själv. Ska jag handla till hästen föredrar jag butiken jag praktiserade i! ;)

Sweet skrev:
Ja, vad ska man säga... :smirk:

Jag har då aldrig fått någon kunnig hjälp på Hööks, tyvärr.

Men jag gillar Hööks ändå, handlar ofta där!

Jag tycker man får ungefär lika bra/dålig hjälp var man än handlar.

Självklart blir problemet större på de stora kedjorna eftersom det anställs så många fler människor där.

I en liten affär jobbar det kanske bara en eller två personer. Dessa har kanske dessutom hästar som sin stora passion. Då är det inte konstigt att de sitter på större kunskaper.

Det bästa är nog att kunna tillräckligt mycket själv så man slipper fråga om hjälp!! ;) ;)

Hejsan! :)
kul att du har köpt en häst.
Det här med bett är svårt om man inte är insatt i det, och det finns många olika aspekter.
Men jag tycker inte att du ska ha över 12.5. Jag tycker att du skall köpa 10,5 eller 11,5, Men det är svårt eftersom jag inte vet hur stor munn din häst har.
Men j min häst är ett halvblod på 165 och han har 10,5 på bett.
Tänk på att inte köpa ett för tjockt bett då det måste få plats i munnen, endel hästar passar med det då de har "djup" gom, men hästar med en grund gom kommer sannolikt inte kunna ha ett tjockare bett än normaltjockt. Tänk på att ett för stort bett orsakar jättemycket skada, tryckskador.
Ett tips är att du antingen åker till en specialliserad hästtandläkare så hjälper han dig att mäta ut din hästs munstorlek, därifrån vad du skall ha för bettstorlek på din häst.
Det finns också en jättebra film som kommit ut. det är av Anders Eriksson och filmen heter Betsling Den kommer att hjälpa dig mycket tror jag. Et bett skall ligga nästintill rakt inne i hästens munn, alltså ett vanligt tränsbett skall inte ligga som ett V. Om du provar att dra i ena bettringen så ska den inte dras ut så man ser mer än 2 mm, det är min åsikt. Och om du är rädd att bettringarna ska nupa i mungipan, så köp ett bett med fasta bettringar.
Jag har ett jättebra bett hemma som jag kan rekomendera, det är Pessoa magic vanligt tränsbett, finns att köpa på odal eller hööks
Lycka till med din häst! :)

A-a skrev:
Hejsan! :)

Men jag tycker inte att du ska ha över 12.5. Jag tycker att du skall köpa 10,5 eller 11,5, Men det är svårt eftersom jag inte vet hur stor munn din häst har.

Så kan du väl inte säga? Det finns halvblod som har 13,5 i bett och de som har 10,5. Bara för att ditt halvblod har 10,5 så betyder det inte att alla halvblod har det... :smirk:

Det bästa är om trådskaparen kan mäta på ett ungefär hur stor mun hennes häst har och gå efter det.

Annars så får hon prova allt mellan 9,5 - 13,4 cm...

Vår D-ponny hade 12,5 i bettstorlek och samma storlek fick sen hästen. Jag hade aldrig några problem med D-ponnyns eller hästens mun. Efter tandläkarbesök blev jag rekommenderad 11,5 för att det skulle passa bättre. Jag bytte och rider nu på 11,5. Jag har inte känt någon skillnad eller märkt att hästen reagerat för storleken. Jag har dock inte så stor erfarenhet av bettets inverkan på hästens mun och tänder som någon som sett hundratals hästar i munnen, därför litar jag på en person med den erfarenheten och det goda ryktet.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
866
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
418
Senast: Emuliiaa
·
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
530
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka