Sv: Betydelsen av en hårsnodd/nät
Samma här oxå, aldrig några bekymmer!
Samma här oxå, aldrig några bekymmer!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ffa handlar det om att inte slita på de vanliga kläderna.
Jag har stallkläder, där ingår en del avlagda gamla "vanliga" tröjor.
Till vardags dör jag inte av en fläck på tröjan, stallkläder har en förmåga
att bli skitiga rätt fort.
Men jag vill inte komma till jobbet i hästluktande/smutsiga kläder.
Och nej, all stallskit går inte bort i en vanlig tvätt. Då krävs det
rejälare tvättgrejer och det pallar inte vanliga kläder.
Mao, billigare att ha stallkläder separat.
KL
Nu har jag skrattat hysteriskt i fyra sidor.
Att man kan orka bry sig om frisyr i stallet eller i att vara stilren. Hilfe.
Och ännu värre bry sig om hur ANDRA ser ut eller klär sig. Det har väl förfan ingen som helst praktisk betydelse.
Jag tolkar det lite som att hon, liksom jag, tycker det är underhållande att det verkar vara så... uppretande eller vad man ska säga, för vissa, när andra är för långt ifrån sitt egna ideal (viss typ av kläder/håruppsättning).
Förstår såklart att alla tycker olika och det är lugnt för mig. Själv skulle jag aldrig bry mig om vad andra har för kläder/håruppsättning så länge jag får ha mitt som jag vill.
Håller med!
Minns någon gammal säkerhetsfilm från Ridsportförbundet som vi fick se på teorilektionen på ridskolan. Först var det ett klipp med en "ovårdad" tjej. Fladdrig tröja, utsläppt hår och ring i näsanSen bytte hon väl kläder (eller om det var en annan tjej?) och helt plötsligt hade hon blivit någon slags överklasskvinna med välvårdade kläder, små pärlörhängen eller vad sjutton det nu var.
Har tänkt mycket på den här filmen, och att den handlade mindre om säkerhet än om vilken stil som är passande i en stallmiljö.
Personligen rider jag i det sunkigaste jag har. Det blir ju ändå smutsigt. Håret utsläppt under hjälmen dessutom. Stör varken mig eller någon annan. Luvor på jackor/tröjor däremot, det skulle jag aldrig ha. Inte heller halsduk. Tycker att det är jättekonstigt att många ridsportmärken säljer tröjor/västar/jackor med fast luva. DET är en säkerhetsrisk!
Åhå så du tycker att man kan likställa stallet med en bank. Det tycker inte jag. På banken får man inte ens ha med sig djur in än mindre skiter någon på golvet.
Inte konstigt att det finns såna som anser att hästfolk är snobbar om man retar sig på att någon inte har håret uppsatt eller att man är stilren.