Betydelsen av en hårsnodd/nät

Sv: Betydelsen av en hårsnodd/nät

Jag har ett plagg, en tjock fleecetröja med fluff på som jag har nästan varje vecka i stallet. Den är i hopplöst skick och luktar lite stall till och med efter tvätt. Men övriga plagg har jag aldrig heller haft problem med.

Ffa handlar det om att inte slita på de vanliga kläderna.
Jag har stallkläder, där ingår en del avlagda gamla "vanliga" tröjor.
Till vardags dör jag inte av en fläck på tröjan, stallkläder har en förmåga
att bli skitiga rätt fort.

Men jag vill inte komma till jobbet i hästluktande/smutsiga kläder.
Och nej, all stallskit går inte bort i en vanlig tvätt. Då krävs det
rejälare tvättgrejer och det pallar inte vanliga kläder.

Mao, billigare att ha stallkläder separat.

Fast jag håller inte med om det. Jag är lite av en tvättfanatiker och har svårt för när kläder luktar inpyrt av stallukt. Har mao en tröja i stallet max två-tre dagar sen åker den i tvätten, samma med byxor. Stallkläderna luktar alltid rent efter tvätt! Har heller inga problem med fläckar som inte går bort-vet inte vad det skulle vara? Och mina vanliga H&M-tröjor klarar detta utmärkt! Jag har tre polotröjor som nu säkert är sex år gamla och där är varken hål eller nånting i dom trots att de tvättas flitigt! Händer rätt ofta att de får agera vardagströjor också:p. Är nog sämre kvalité i mina dyra Pikeurkläder faktiskt-förutom ridbyxorna iofs.

Senast ändrad:

kl

Jag bryr mig inte nämnvärt över hur jag ser ut i stallet, det kan vara ridbyxor, mjukisbyxor, leggins, olika tröjor beroende på väder ofta ylle eller fleece på vintern, på fötterna är det allt ifrån gympaskor till ridskor till stövlar till kängor.

på vintern far jag allt som oftast runt i en skitful, för stor Röd (av alla färger...) skoteroverall.

Håret sätter jag upp för att jag tycker att det är i vägen annars inte för att jag reflekterar över om det är snyggt eller ej.

Hästarna mina är precis lika, det matchas eller ska jag säga omatchas hej vilt

Detta till vardags.

Till träning skärper jag mig och vi kan se riktigt prydliga ut. :)

Jag ser ingen vits i att vara snygg i stallet till vardags, praktiskt och bekvämt är det centrala för mig.

Det där är väl lite beroende på hur känslig man är.
Jag skulle aldrig blanda vanliga kläder med hästkläder.
Det kanske inte alltid luktar men jag tycker det känns ofräscht. Mina olika kläder får inte ens dela garderob eller tvättas ihop.

Ridbyxorna blir rena, dock slits de av tvättningen.
Vardagströjorna däremot tycker jag dels slits, dels gärna får
nån liten fläck av läderoljan eller nåt annat skit.
Då har jag ändå en väldigt korthårig och ren häst vars utrustning
håller forever eftersom hon inte sliter ut det. Antar att det är jag
som är klantig och alltid lyckas smutsa ned mig.

Håret har jag alltid uppsatt i stallet, oftast flätat.
Skulle bli galen på att ha det löst.
Men jag är mer för praktiskt (och sportigt) än snyggt. Även om det gärna
får kombineras.

Senast ändrad:

Ang fläck så fick jag olja på knäet från draget på mina mest älskade pikeurbyxor och trodde det skulle vara kört. Mao sket jag i att ens försöka tvätta dem (var rätt rentvättade och jag försöker låta bli att tvätta helskodda ridbyxor för ofta, de är ju så jäkla dyra i inköp oxå :p).

Men min första egna ridbyxetvätt här hemma gick prima och även oljefläken försvann i 40 grader med Grummesåpan, den för kulörta kläder utan sköljmedelseffekt i. Mycket glad blev jag :bump:

KL

Nu har jag skrattat hysteriskt i fyra sidor.

Att man kan orka bry sig om frisyr i stallet eller i att vara stilren. Hilfe.

Och ännu värre bry sig om hur ANDRA ser ut eller klär sig. Det har väl förfan ingen som helst praktisk betydelse.

Är väl inget fel eller konstigt att man vill vara/se fräsch ut i ett stall?

Skulle du sitta i tex kassan på en bank och ha ofräscha mjukisbyxor med smutsfläckar lite överallt, en skabbig fleece tröja med hål på, håret spretande under en keps?

Ungefär som att jag skulle strunta i att byta till rena kläder och borsta håret varje dag jag går till lagårn.
Jag träffar inte mycke folk om dagarna men vill för det inte se ut som en lodare.

Vad menar du med - Hilfe?

Tycker som du, jag har tre olika garderober, "vanliga kläder", hästkläder och lagårdskläder.
Blandar det inte.

Sambon har förstört lite kläder då han blandat hans mekartröjor med vanliga kläder i tvätten, då har det blivit fläckar från hans oljiga tröjor till andra klädplagg.

Lagårdskläderna och då framför allt det vi har ytterst = det som får mest skit på sej, luktar sedan sällan helt rent trots tvätt.
Bajs sitter väldigt "bra"...

Jag tolkar det lite som att hon, liksom jag, tycker det är underhållande att det verkar vara så... uppretande eller vad man ska säga, för vissa, när andra är för långt ifrån sitt egna ideal (viss typ av kläder/håruppsättning).

Förstår såklart att alla tycker olika och det är lugnt för mig. Själv skulle jag aldrig bry mig om vad andra har för kläder/håruppsättning så länge jag får ha mitt som jag vill.

KL

Nu har jag skrattat hysteriskt i fyra sidor.

Att man kan orka bry sig om frisyr i stallet eller i att vara stilren. Hilfe.

Och ännu värre bry sig om hur ANDRA ser ut eller klär sig. Det har väl förfan ingen som helst praktisk betydelse.

:bow:
Håller med!
Minns någon gammal säkerhetsfilm från Ridsportförbundet som vi fick se på teorilektionen på ridskolan. Först var det ett klipp med en "ovårdad" tjej. Fladdrig tröja, utsläppt hår och ring i näsan :eek: Sen bytte hon väl kläder (eller om det var en annan tjej?) och helt plötsligt hade hon blivit någon slags överklasskvinna med välvårdade kläder, små pärlörhängen eller vad sjutton det nu var.
Har tänkt mycket på den här filmen, och att den handlade mindre om säkerhet än om vilken stil som är passande i en stallmiljö.

Personligen rider jag i det sunkigaste jag har. Det blir ju ändå smutsigt. Håret utsläppt under hjälmen dessutom. Stör varken mig eller någon annan. Luvor på jackor/tröjor däremot, det skulle jag aldrig ha. Inte heller halsduk. Tycker att det är jättekonstigt att många ridsportmärken säljer tröjor/västar/jackor med fast luva. DET är en säkerhetsrisk!

Jag tolkar det lite som att hon, liksom jag, tycker det är underhållande att det verkar vara så... uppretande eller vad man ska säga, för vissa, när andra är för långt ifrån sitt egna ideal (viss typ av kläder/håruppsättning).

Förstår såklart att alla tycker olika och det är lugnt för mig. Själv skulle jag aldrig bry mig om vad andra har för kläder/håruppsättning så länge jag får ha mitt som jag vill.

Jo att bry sej i hur andra har hår/kläder på sej är inget jag gör heller, men jag fattade som att Cirkus även gjorde sej lustig över dom som bryr sej om sin egna frisyr/kläder.

:bow:
Håller med!
Minns någon gammal säkerhetsfilm från Ridsportförbundet som vi fick se på teorilektionen på ridskolan. Först var det ett klipp med en "ovårdad" tjej. Fladdrig tröja, utsläppt hår och ring i näsan :eek: Sen bytte hon väl kläder (eller om det var en annan tjej?) och helt plötsligt hade hon blivit någon slags överklasskvinna med välvårdade kläder, små pärlörhängen eller vad sjutton det nu var.
Har tänkt mycket på den här filmen, och att den handlade mindre om säkerhet än om vilken stil som är passande i en stallmiljö.

Personligen rider jag i det sunkigaste jag har. Det blir ju ändå smutsigt. Håret utsläppt under hjälmen dessutom. Stör varken mig eller någon annan. Luvor på jackor/tröjor däremot, det skulle jag aldrig ha. Inte heller halsduk. Tycker att det är jättekonstigt att många ridsportmärken säljer tröjor/västar/jackor med fast luva. DET är en säkerhetsrisk!

Varför menar du att filmen inte skulle vara ur säkerhetssynpunkt?
Nu har jag inte sett filmen du nämner men bara på din beskrivning så låter det inte omöjligt.
Allt löst/fladdrande har ju mycket lättare att fastna i saker än det som sitter mer åtstramat.
Ridbyxor - mjukisbyxa
Åtsittande tröja - löshängande skjorta
Dinglande örhängen - ploppar

Du nämner ju själv luva, halsduk.

Vet inte hur många ggr jag gått förbi nåt och då fastnat med jackfickan i dörrhandtag eller vad det nu kan vara. Såna ggr har jag haft jackan öppen (och fladdrig).

Jo, absolut är det så, det håller jag med om! Saker som kan fastna i t.ex stolpar eller träd om man skulle åka av är ju att undvika. Mjukisbyxor fastnar dock inte i träd så att man kan strypas. Men att hon behövde byta stil? Ringen i näsan kändes så typisk på något sätt, de kunde ju lika gärna ha varit diamantringar i öronen som behövdes plockas bort..

Åhå så du tycker att man kan likställa stallet med en bank. Det tycker inte jag. På banken får man inte ens ha med sig djur in än mindre skiter någon på golvet.

Inte konstigt att det finns såna som anser att hästfolk är snobbar om man retar sig på att någon inte har håret uppsatt eller att man är stilren.

Jag skulle aldrig få för mig att komma omatchande med slitna kläder. Jag har uppdelat stallkläder - vardagskläder.
Det närmast omatchande kan vara när jag skrittar barbacka i mjukisbyxor och jympaskor :D
Är väll knäpp men för mig känns det mer ordentligt när man är lite "fint klädd" och hästen är lite extra fin med. Vare sig det är träning eller vardagsridning så vill jag alltid att allt ska vara tip-top men det är inte så att man ser ner på de som inte är det. Är hur jag själv tycker om att vara.

Håret är alltid i tofs. På dressyr i donut och hoppning en tofs(mitt hår räcker inte till en fläta)

Hehe... tycker också det är lite roligt att läsa.

Men till Fioranos försvar får jag ändå hålla med om att på träning (och tävling) bör man se lite tillsnofsad ut. Hel och ren, samt givetvis ridklädd. Undantag för vargavintern då termobyxor är ok. Ingen är särskilt snofsig i termo... Håret i tofs/fläta/annat. Tycker det har lite med respekt emot tränaren att göra.

Jag håller däremot inte på och matchar lindor med schabrak, eller mig med lindorna, eller nåt. Och vardagsridning för man väl göra som man vill, vad spelar det för roll...

Åhå så du tycker att man kan likställa stallet med en bank. Det tycker inte jag. På banken får man inte ens ha med sig djur in än mindre skiter någon på golvet.

Inte konstigt att det finns såna som anser att hästfolk är snobbar om man retar sig på att någon inte har håret uppsatt eller att man är stilren.

:rofl::rofl:

KL

Man bör se lite fräsch ut på tävling och träning, men annars, vem bryr sig. Jag åker alltid till stallet i mjukisbyxor...mer eller mindre.

Apropå bank så var jag ett tag på Grönland. Skulle öppna bankkonto, döm om min förvåning när "min" bankkvinna mötte mig i sådana 90-tals adidasbyxor med knappar längs sidorna. Från den dagen älskade jag det landet :D

Liknande trådar

Dressyr Efter "sminkar du dig när du tävlar dressyr"-tråden, började jag fundera på vad folk gör med håret på dressyrtävling. Jag har alltid... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 698
Senast: rompiss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka