Jag håller med dig i det stora hela!
Jag som ensamstående småbarnsförälder vill inte riskera att bli förfördelad på arbetsmarknaden bara för att jag är ensamstående förälder. Därför blir jag förbaskat trött när en del föräldrar utnyttjar föräldraledigheten i onödan, typ "måste" vara ledig julen eftersom det är barnens högtid, trots att man är sammanboende med den andra föräldern som är ledig.
Nu är det rätt enkelt för mig att peka på att jag inte är något större risktagande sett till VAB. Hittills har jag tagit ut 0 VAB-dagar 2015. Under 2014 0 VAB-dagar. Mitt första år som ensamstående, 2013, tog jag ut ett fåtal VAB-dagar, typ 3-5 stycken. Mina två första år som förälder, 2011-2012, tog jag ut 0 VAB-dagar. Inte är jag sjuk själv heller, 0 sjukdagar hittills i mitt yrkesliv.
Gällande ledigheter så kan jag jobba julen jämna år och nyår udda år. Ser också till att det går att lösa eftersom det inte är så himla smidigt att fixa barnvakt över julen alternativt nyår. Har en gång tagit ut föräldraledighet över nyår eftersom jag inte fick semester beviljad. (Samma år jobbade jag julafton, juldagen och annandagen.)
Jobbar jag kväll så fixar jag barnvakt. Enda gången det inte löst sig var vid en akuttransport till PIVA så det var ju lite svårt att planera.
Överlag så anser jag att det är rimligt att göra sitt bästa för att även kollegor utan barn ska få möjlighet att vara ledig när de önskar, sluta tidigt och liknande. Jag byter gärna pass när det önskas eftersom jag vill vara en schysst kollega som ställer upp.