Beviljad semester

För mig är allt ett givande och tagande, dvs kompromisser.
Jag stället gärna upp för kollegor. Men - jag gillar inte om jag då möts av egoism tillbaka.
Jag vet att saker händer i folks liv som gör att deras jobb påverkas dvs folk blir sjuka eller skaffar barn etc. Men man måste också skälv vara lite ödmjuk. Man kan inte bara kräva utan att ge något själv.

Och jag är rädd för konsekvenserna dvs om mammor kräver för mkt så kommer mammor få ett enormt dåligt läge på arbetsmarknaden. Jag vet många arbetsgivare som redan tycker detta är besvärligt och dyrt med föräldraledighet. Och vi måste vara rädda om föräldraledigheten etc och inte utnyttja rättigheterna.
Jag känner att jag skulle bli både elak och ogenerös. Mig veterligt har jag som tur är aldrig haft en kollega som resonerat så - men om jag haft det skulle jag riskera bli väldigt osamarbetsvillig. Behöver du gå tidigare idag? Ledsen, men jag kan inte täcka upp för dig. Behöver du byta ett arbetspass? Tyvärr, jag kan inte den dagen, du kanske kan ta föräldraledigt istället. Behöver du komma först framåt lunch imorgon? Alltså jag har så mycket imorgon förmiddag så jag kan tyvärr inte ta ditt jobb, hemskt ledsen.

Sådan vill jag inte vara. På mitt jobb hjälps vi åt.

@Kattennizze tycks heller inte bry sig om de av sina arbetskollegaer som har barn som har passerat åldern för föräldraledighet men inte är stora nog att ta hand om sig själva och där hon tydligen förväntar sig att dom skall anpassa sig efter henne. Bara hennes barn behöver lång sommar, andras barn är likgiltiga.

Jag håller med 100% om att attityder som din bidrar till kvinnors svårigheter/löneskillnader på arbetsmarknaden.
Det är också en aspekt..,
Är det inte till typ sju år som man får vara föräldraledig?

Så barn över den gränsen ska aldrig få fira storhelger då med föräldrarna?

Nej det bästa är att man turas om. Och pusslar ihop det. Inte att någon alltid kommer först.

Jag känner att jag skulle bli både elak och ogenerös. Mig veterligt har jag som tur är aldrig haft en kollega som resonerat så - men om jag haft det skulle jag riskera bli väldigt osamarbetsvillig. Behöver du gå tidigare idag? Ledsen, men jag kan inte täcka upp för dig. Behöver du byta ett arbetspass? Tyvärr, jag kan inte den dagen, du kanske kan ta föräldraledigt istället. Behöver du komma först framåt lunch imorgon? Alltså jag har så mycket imorgon förmiddag så jag kan tyvärr inte ta ditt jobb, hemskt ledsen.

Sådan vill jag inte vara. På mitt jobb hjälps vi åt.
Precis. Jag vill jobba med människor som har en lag- anda dvs man hjälps åt och man ser inte bara sig själv och sina behov.

Ytterligare en tanke- om man vill styra helt själv när man ska jobba kanske man snarare ska ha tim-anställning eller nåt sånt?
Jag har flera vänner som lever så dvs de kommer överens med arbetsgivaren när de ska jobba. Det finns inga skyldigheter från något håll,

För man måste förstå att det också följer skyldigheter med att vara anställd. Jag kan inte bara kräva saker

Någon skrev att arbetslivet inte är anpassat till barn. Visst kan det vara så.
Men - vi kan ju inte säga att alla företag ska stänga ner över jul och nyår så att alla får vara lediga. Ska vi inte ha någon polis och brandkår under storhelger för de vill vara lediga med sina barn?

Nej då måste ansvaret ligga på individen att skaffa sig ett jobb som passar hur man vill leva.

Senast ändrad:
Men - vi kan ju inte säga att alla företag ska stänga ner över jul och nyår så att alla får vara lediga. Ska vi inte ha någon polis och brandkår under storhelger för de vill vara lediga med sina barn?

Jag tänker mig att vi låter de häktade sitta inlåsta några dygn i sträck, utan mat. Inga häktningar bryr vi oss om heller. Och viktigast av allt, vi släpper inte ut någon som gått fri.

Eller nä. Kanske inte det.

Men tänk på BARNET!

69QYIqHQQEVbO.gif

Det är också en aspekt..,
Är det inte till typ sju år som man får vara föräldraledig?

Så barn över den gränsen ska aldrig få fira storhelger då med föräldrarna?

Nej det bästa är att man turas om. Och pusslar ihop det. Inte att någon alltid kommer först.
Jag tänkter mig att det oftast är viktigare för en sjuåring att fira jul just på julafton än för en treåring.

Jag formulerade mig olyckligt. Jag tycker att barnens rättigheter går före andra vuxnas rättigheter till ledighet. Därav mitt agerande på mina arbetsplats där jag nog inte anses vara superegoist eller andra otrevliga saker, utan det har faktiskt accepterats, helt okontroversiellt faktiskt där jag är anställd. Jag har nog haft tur när jag ser hur andra tänker här.

Jag tänkter mig att det oftast är viktigare för en sjuåring att fira jul just på julafton än för en treåring.
Äsch behövde ej citera men jag tror att det är till och med det år som barnet fyller 8 som man har rätt att ta föräldraledigt. Men regeln har kanske ändrats, jag har för mig det.

Jag formulerade mig olyckligt. Jag tycker att barnens rättigheter går före andra vuxnas rättigheter till ledighet. Därav mitt agerande på mina arbetsplats där jag nog inte anses vara superegoist eller andra otrevliga saker, utan det har faktiskt accepterats, helt okontroversiellt faktiskt där jag är anställd. Jag har nog haft tur när jag ser hur andra tänker här.
Men att dina barns "rättigheter" (det känns ärligt talat för jävligt att använda utrrycket med tanke på att andra barn drunknar i Medelhavet) skulle gå före andra vuxnas rätt till ledigt är ju superegoistiskt. Kalla det inget annat.

Grejen är ju också att man ofta kan få förståelse för ledighet med barn om man antar en annan attityd och ställer upp för andra när de behöver. Inte ställer ultimatum och beter sig egoistiskt, utan planerar tillsammans.
Precis! Jag fock förra året möjlighet att åka på semester vid värsta möjliga tidpunkten (bortsett från dagisveckorna på sommaren då... ) med kort varsel, just för att jag hade så djäklas mycket goodwill att casha in för alla gånger jag täckt upp. Det var liksom inget snack om det "åk! Vi löser det!".

Det är skillnad på om det är många Kattennizze i gänget eller föräldrar med lite vett.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 830
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 308
Senast: Edla
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 519
Senast: Otherside
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 676

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka