Bf i Juni men om fölet kommer i juli *ombetäckning*

norrsol

Trådstartare
Mitt sto har bf 22/6 är första gången hon väntar föl så naturligtvis har man ju ingenting att jämföra med då med tanke om hon kommer att föla innan bf eller efter bf dag.

Om hon skulle föla sent typ 3 veckor efter bf och det då är i slutet av Juli. Om man har bokat en hingst som är tillgänlig till 31/8 hur stor "risk" tror ni det är att man inte hinner få henne dräktig?

Vid betäckningen sommaren -11 tog det på 2 brunstens försök MEN det resorberades då och vi fick henne dräktig på 4:e brunsten. (började insiminera första gången i April och hon blev dräktig i Juli)

Hur ska jag göra, boka denna hingst och hoppas att fölis kommer lite tidigare eller chansa att hon kan föla i Juli och att man kanske inte hiner få dräktigt.

Eller ska jag välja någon av mina andra ston (de har aldrig heller varit dräktiga förr, så det är också en chansning, man vet ju inte hur ett av dom är att få dräktig) :confused:

Oj, hoppas någon orkade läsa och förstår vad jag menar:o
 
Senast ändrad:
Sv: Bf i Juni men om fölet kommer i juli *ombetäckning*

Ston som har föl vid sidan brukar vara lättare att få dräktiga, sen kan du kanske seminera på fölbrunsten om fölningen går bra (utan skador)!
 
Sv: Bf i Juni men om fölet kommer i juli *ombetäckning*

En följdfråga kommer här....är det vanligare att förstagångs ston fölar före bf dag eller är det vanligare att dom går över tiden??
 
Sv: Bf i Juni men om fölet kommer i juli *ombetäckning*

Jag tycker att man hör fler som fölar tidigt än sent, men jag vet inte om det stämmer...
 
Sv: Bf i Juni men om fölet kommer i juli *ombetäckning*

Den erfarenheten har inte jag, jag hör att det är vanligt att förstagångsfölerskor går över tiden.
Min egen gick 350 dygn första dräktigheten och 330-334 de övriga.
 
Sv: Bf i Juni men om fölet kommer i juli *ombetäckning*

Jag instämmer med Görel, min erfarenhet är att förstagångare tenderar att gå över.

Jag tycker också att du ska överväga att betäcka på fölbrunsten om allt ser fint ut. Ett annat alternativ är att efter fölbrunsten spruta igång henne, så tidigarelägger du det hela lite grann iallafall.
 
Sv: Bf i Juni men om fölet kommer i juli *ombetäckning*

Alltså om hon går över 3 v så är man på 13/7 och sedan ska fölbrunsten vara och......sedan är man liksom inne i Augusti.

Alltså 2500kr i språng och sedan stationsavg. det känns lite trist att "kasta pengar i sjön" bara för att man kanske inte tänker på detta att fölet kanske föds sent.

Tack för tipsen ni ger :bow:
 
Sv: Bf i Juni men om fölet kommer i juli *ombetäckning*

Är hingsten så mycket bokad att du måste boka för att få en plats då? Annars är det väl bara att avvakta tills du ser vartåt det barkar?
 
Sv: Bf i Juni men om fölet kommer i juli *ombetäckning*

En populär hingst inom travet, så jag vill gärna boka så jag vet att jag får en plats :)
 
Sv: Bf i Juni men om fölet kommer i juli *ombetäckning*

Men språng och stationsavgift lär du väl inte behöva betala om du inte kommer att seminera?
 
Sv: Bf i Juni men om fölet kommer i juli *ombetäckning*

Jag menar om du bokar hingsten, och sen inte seminerar pga för sen fölning så betalar ju ändå inte de avgifterna.
 
Sv: Bf i Juni men om fölet kommer i juli *ombetäckning*

Bokningsavgiften förlorar jag ju om jag bokat ;)
 
Sv: Bf i Juni men om fölet kommer i juli *ombetäckning*

Alltså om hon går över 3 v så är man på 13/7 och sedan ska fölbrunsten vara och......sedan är man liksom inne i Augusti.

Alltså 2500kr i språng och sedan stationsavg. det känns lite trist att "kasta pengar i sjön" bara för att man kanske inte tänker på detta att fölet kanske föds sent.

Men det var så här du skrev.
Och då verkade det som du trodde att du var tvungen att betala språng och stationsavgift, även om du avstod från att seminera för att hon fölade så sent.

Vad är det för hingst det handlar om? Det är ju inte många som blir fullbokade.
 
Sv: Bf i Juni men om fölet kommer i juli *ombetäckning*

Jag har spolat ur och ombetäckt på fölbrunsten flera gånger med goda resultat. Det fungerar fin fint ifall man har lite ont om tid. Sen tänker jag hellre ett sent föl än inget föl alls, ifall märren inte har något annat jobb att utföra.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 990
Senast: Karro-Lina
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 112
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 153
Senast: __sofia__
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 409
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp