Hur vanligt är det att dräktighet missas på ultraljud?

Det är säkert olika på olika ston men jag hade en sån ”happening” på ett eget sto för ett par år sen. Hon var konstaterat tom på 17 ish dagar och sen beställde jag nytt.

När jag skulle seminera var det som 80 sandpapper redan i slidan. Gick faktiskt inte ens att komma in för att känna på cervix. Jag avbröt och sen när vi kollade igen så ja visst var hon dräktig!
Ja det är lite det som är min poäng. Det är väl säkert inte ovanligt att man lite i blindo försöker seminera om ett par dagar efter att hon konstaterats tom i tron att hon då ska vara i brunst.

Men att på ett sto som är dräktig på 30 dygn tycka sig se en livmoder som är brunstig och dessutom lyckas seminera på något vis, låter för mig helt orimligt.

Med ytterligare information att hon sprutades igång så låter den ännu konstigare att det är den första betäckningen som resulterade i ett föl…
 
Ja det är lite det som är min poäng. Det är väl säkert inte ovanligt att man lite i blindo försöker seminera om ett par dagar efter att hon konstaterats tom i tron att hon då ska vara i brunst.

Men att på ett sto som är dräktig på 30 dygn tycka sig se en livmoder som är brunstig och dessutom lyckas seminera på något vis, låter för mig helt orimligt.

Med ytterligare information att hon sprutades igång så låter den ännu konstigare att det är den första betäckningen som resulterade i ett föl…
Det händer ju att ston som är dräktiga visar brunst och låter sig betäckas. I litteraturen kan man läsa att de oftast kastar då. men jag har varit med om sto som fölade (normalt, fullgånget föl) i rätt tid efter betäckning på första brunsten trots att hon blivit ombetäckt på brunst 2. (Shetland, fribetäckning, jag såg betäckning vid båda brunsterna)
 
Det händer ju att ston som är dräktiga visar brunst och låter sig betäckas. I litteraturen kan man läsa att de oftast kastar då. men jag har varit med om sto som fölade (normalt, fullgånget föl) i rätt tid efter betäckning på första brunsten trots att hon blivit ombetäckt på brunst 2. (Shetland, fribetäckning, jag såg betäckning vid båda brunsterna)
Jag köper det är när det är naturligt men att en veterinär bedömmer att ett dräktigt sto går fint att seminera rent parktiskt är det jag ställer mig lite frågande till. Sperman skall ju liksom läggas in i den dräktiga livmodern?
 
Jag köper det är när det är naturligt men att en veterinär bedömmer att ett dräktigt sto går fint att seminera rent parktiskt är det jag ställer mig lite frågande till. Sperman skall ju liksom läggas in i den dräktiga livmodern?
Jo jag förstod det. Bara spann vidare lite. (det är 20 år sen mitt senaste swb-föl tillverkades, så jag "tänker inte semin" längre...)
 
Sprutades igång? De sprutade alltså bort dräktigheten innan hon seminerades? Förlåt, hör inte till denna tråden egentligen.
Du får läsa mitt tidigare svar som jag kopierade in nedan. Jag fick ett friskt hingstföl vilket var det enda som betyder något för mig.

”Hon sprutades igång minns jag. I övrigt vet jag inte hur dom gjorde eftersom hon stod på stationen under den tiden. Ifrågasatte inte heller faktiskt. 🤔
 

Du får läsa mitt tidigare svar som jag kopierade in nedan. Jag fick ett friskt hingstföl vilket var det enda som betyder något för mig.

”Hon sprutades igång minns jag. I övrigt vet jag inte hur dom gjorde eftersom hon stod på stationen under den tiden. Ifrågasatte inte heller faktiskt. 🤔
Förstår, klart man inte ifrågasätter om de säger att hon är tom och de betäcker om.

Det är dock oerhört mycket mer sannolikt att de seminerat med fel hingst andra gången. Dvs hon var tom och de betäcker om henne med samma hingst igen trots att du önskat byta☺️
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 683
Senast: Skjøldur
·
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
2 682
Senast: Karro-Lina
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 407
Senast: Novalisa
·
Avel På ultraljud dygn 50 upptäcks tvillingdräktighet på ett av våra ston. Ultraljudad 2 ggr innan detta på annan station (dag 17+30) och då...
Svar
13
· Visningar
2 555
Senast: Packipim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp