BH - bekvämt eller nödvändigt ont? (utbruten från Kvinnlig utseendehets)

Luff

Trådstartare
Bara tänk på att MASSOR av kvinnor säger att det första dom gör är att ta av sig Bh när dom kommer hem. För att det är så obekvämt. Är själv en av dom. Jag har helt gått ifrån bågar o hårda Bh dock. Tyvärr behöver jag lite upplyft för annars så svettas jag under brösten och det blir obekvämt. Hemma kan en ju maka upp tröjan under så det inte blir skavigt. Hade helst gått i stretchiga bhtoppar istället för vanlig Bh men att hitta det i storlek 110 D har jag gått bet på. Mina bröst är ju inte tunga, bara slappa. Behöver inte tryckas uppåt.
 
Bara tänk på att MASSOR av kvinnor säger att det första dom gör är att ta av sig Bh när dom kommer hem. För att det är så obekvämt. Är själv en av dom. Jag har helt gått ifrån bågar o hårda Bh dock. Tyvärr behöver jag lite upplyft för annars så svettas jag under brösten och det blir obekvämt. Hemma kan en ju maka upp tröjan under så det inte blir skavigt. Hade helst gått i stretchiga bhtoppar istället för vanlig Bh men att hitta det i storlek 110 D har jag gått bet på. Mina bröst är ju inte tunga, bara slappa. Behöver inte tryckas uppåt.
Majoriteten av kvinnor har fel storlek på sin bh. En välpassande bh är inte obekväm. Om din bh skaver betyder det att den antagligen är för stor runt om så den glider omkring. Genom att gå ner i omkrets borde problemet försvinna, då måste du dock gå upp i kupa.
 
Majoriteten av kvinnor har fel storlek på sin bh. En välpassande bh är inte obekväm. Om din bh skaver betyder det att den antagligen är för stor runt om så den glider omkring. Genom att gå ner i omkrets borde problemet försvinna, då måste du dock gå upp i kupa.
Jag kämpade länge med att hitta en BH som var bekväm, har blivit mätt och fått råd osv men nej, det är absolut inte bekvämt. Speciellt inte lika bekvämt som att gå utan. 😅 Lite på samma vis som att jag tycker att stuprörsjeans är obekväma etc.
 
Majoriteten av kvinnor har fel storlek på sin bh. En välpassande bh är inte obekväm. Om din bh skaver betyder det att den antagligen är för stor runt om så den glider omkring. Genom att gå ner i omkrets borde problemet försvinna, då måste du dock gå upp i kupa.
Det är väll ändå en förenkling? Jag får ont av bygelbhar tex bygel pressar mot mina revben (nej jag är inte särskilt smal, lägger bara inte på mig fett/muskler på utsidan av revbenen). Även om man har breda axelband ligger det ju tyngd på dom och sen måste ju hela plagget sitta tight mot kroppen så det blir liksom lite klistrigt bara av det. Kliar under alla banden tex eftersom de ligger mot huden så länge. Jag tänker på alla män som av någon anledning sliter av sig byxorna så fort de kommer hem, det är antagligen inte för att de har illasittande byxor utan för att det är skönare att inte ha byxor alls. Samma med bh, skönare utan bh, bh har jag ju bara för att brösten inte ska dingla omkring och dra till sig blickar samt att bröstvårtorna inte ska synas genom kläderna, så den behöver vara paddad.
 
@Tonto @monster1

Det är självklart vissa som inte gillar känslan av bh överhuvudtaget, men om den nyper/skaver eller dylikt är det antagligen fel storlek. Det är som sagt väldigt vanligt att det är fel storlek, enligt en studie runt 85%. Sen är det dessutom viktigt att det är rätt modell, för olika bröst behöver olika typer av stöd.
 
Förstår inte detta med att bära obekväma kläder?
Skulle ju få spunk på att bära det mer än 8h om dagen.
Slutade använda annat än sport bh redan på gymnasiet då jag tröttande på att axelbanden ständigt åkte ner och var svårt och dyrt att hitta en bh som jag var riktigt bekäm med och som inte var sport bh.
Sover tom med bh ibland då jag inte känner än den, men huden tycker inte om när det blir för instängt för länge så får inte glömma för ofta😅
 
Förstår inte detta med att bära obekväma kläder?
Skulle ju få spunk på att bära det mer än 8h om dagen.
Slutade använda annat än sport bh redan på gymnasiet då jag tröttande på att axelbanden ständigt åkte ner och var svårt och dyrt att hitta en bh som jag var riktigt bekäm med och som inte var sport bh.
Sover tom med bh ibland då jag inte känner än den, men huden tycker inte om när det blir för instängt för länge så får inte glömma för ofta😅
Nu ska jag vara lite jobbig igen och berätta att axelband som glider ner är ett till tecken på för stor omkrets på bandet. :angel:
 
@Tonto @monster1

Det är självklart vissa som inte gillar känslan av bh överhuvudtaget, men om den nyper/skaver eller dylikt är det antagligen fel storlek. Det är som sagt väldigt vanligt att det är fel storlek, enligt en studie runt 85%. Sen är det dessutom viktigt att det är rätt modell, för olika bröst behöver olika typer av stöd.
Behöver de verkligen det? Stöd alltså, visst vid vissa aktiviteter behöver de kanske fästas ordentligt så de inte skuttar runt för det gör ju ont. Men i min vardag studsar jag inte runt särskilt mycket, så egentligen behöver de inget stöd alls, det är helt och hållet en fråga om utseende. Jag har inte bh eller sport topp av någon annan anledning än att jag känner mig obekväm utseendemässigt av hur brösten ser ut utan. Inte världens bästa källa på temat https://www.allas.se/halsa/9-fantastiska-saker-som-hander-om-du-gar-utan-bh/119527 .
 
Förstår inte detta med att bära obekväma kläder?
Skulle ju få spunk på att bära det mer än 8h om dagen.
Slutade använda annat än sport bh redan på gymnasiet då jag tröttande på att axelbanden ständigt åkte ner och var svårt och dyrt att hitta en bh som jag var riktigt bekäm med och som inte var sport bh.
Sover tom med bh ibland då jag inte känner än den, men huden tycker inte om när det blir för instängt för länge så får inte glömma för ofta😅
Jag har oftast mjukisbhar/toppar men tycker ändå det är skönast helt utan. Även med sporttopp så kläms ju brösten mot kroppen och du har den där stretchbandet runt bröstkorgen som kliar :P.
 
Tycker det är lika obehagligt utan bh som att vara utan trosor när jag har byxor på mig eller skor på mig utan strumpor.
okej jag går sällan utan trosor, men har inga problem med att gå barfota i skorna om de är väl ingångna :). Men har rätt specifika önskemål kring trosor med, klarar inte av sådana som smiter åt i kanterna, och inte heller string eller någon annan form som ska sitta mellan skinkorna och inte heller tex strumpbyxor det där gummibandet som sitter i midjan :P.
 
okej jag går sällan utan trosor, men har inga problem med att gå barfota i skorna om de är väl ingångna :). Men har rätt specifika önskemål kring trosor med, klarar inte av sådana som smiter åt i kanterna, och inte heller string eller någon annan form som ska sitta mellan skinkorna och inte heller tex strumpbyxor det där gummibandet som sitter i midjan :P.
Håller med om string, så vidrigt att bära😖
 
Majoriteten av kvinnor har fel storlek på sin bh. En välpassande bh är inte obekväm. Om din bh skaver betyder det att den antagligen är för stor runt om så den glider omkring. Genom att gå ner i omkrets borde problemet försvinna, då måste du dock gå upp i kupa.
Jag hade korrekt storlek och bh är fortfarande fruktansvärt obekvämt. Precis som att jeans i rätt storlek också är rätt osköna om man jämför med att gå i mysbyxor eller naken.

Går nu för tiden alltid utan bh (sportbh använder jag, mest för att samla upp tuttsvetten) och har aldrig varit mer bekväm. Stor skillnad i välmående även fast jag alltid hade specialbhar från dyra affärer och med konstiga storlekar som passade "perfekt".
 
Majoriteten av kvinnor har fel storlek på sin bh. En välpassande bh är inte obekväm. Om din bh skaver betyder det att den antagligen är för stor runt om så den glider omkring. Genom att gå ner i omkrets borde problemet försvinna, då måste du dock gå upp i kupa.
Det där är en tillrättalagd sanning. Visst en tillpassad Bh sitter "bättre". Det tar ibland 5-6 timmar för märkena att gå bort från skinnet under brösten. Ska jag då ta på mig något som sitter åt mer?! Tar jag på mig en mindre än 110 får jag huvudvärk och mår fruktansvärt. Dessutom sluttar mina axlar så banden behöver sitta i kors om dom inte ska kana - hitta det i min storlek...Bågar sticker in i mina armar och mellan brösten. Något mer som går att fixa med en bättre tillpassning?
 
Bara tänk på att MASSOR av kvinnor säger att det första dom gör är att ta av sig Bh när dom kommer hem. För att det är så obekvämt. Är själv en av dom. Jag har helt gått ifrån bågar o hårda Bh dock. Tyvärr behöver jag lite upplyft för annars så svettas jag under brösten och det blir obekvämt. Hemma kan en ju maka upp tröjan under så det inte blir skavigt. Hade helst gått i stretchiga bhtoppar istället för vanlig Bh men att hitta det i storlek 110 D har jag gått bet på. Mina bröst är ju inte tunga, bara slappa. Behöver inte tryckas uppåt.
Lite ot nu men har du provat köra deo under brösten? För mig gjorde det susen, mina tidigare besvär med värme och svett som gjorde det obekvämt och gav en massa finnar försvann helt :)
 
@monster1 @nullo-modo @iNTOHiMO @Luff

Att hitta rätt bh är ofta en rätt komplicerad process. Speciellt när många kvinnor inte vet hur en bh ska sitta eller hur man ska ta på sig den. Och som sagt, olika bh:ar i samma storlek kan passa olika bra. Passformen kan till och med skilja sig mellan olika färger av samma bh (färgen påverkar tyget olika). Sanningen är att många butiker kan försöka kränga på en fel storlek bara för att sälja. Det finns en anledning till att de flesta kvinnorna har en för liten kupa, för många klädbutiker har ett väldigt begränsat sortiment. För att kompensera för den lilla kupan blir det då ofta för stor omkrets vilket leder till att bh:n glider. När bandet glider upp glider axelbanden ner, eller så kompenserar man genom att spänna åt axelbanden extra hårt. Då trycker de istället på axlarna vilket brukar orsaka spänningshuvudvärk.

Det här är en ganska bra kalkylator, den använder sig av flera olika mått.
https://www.abrathatfits.org/calculator.php
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp