BH - bekvämt eller nödvändigt ont? (utbruten från Kvinnlig utseendehets)

@monster1 @nullo-modo @iNTOHiMO @Luff

Att hitta rätt bh är ofta en rätt komplicerad process. Speciellt när många kvinnor inte vet hur en bh ska sitta eller hur man ska ta på sig den. Och som sagt, olika bh:ar i samma storlek kan passa olika bra. Passformen kan till och med skilja sig mellan olika färger av samma bh (färgen påverkar tyget olika). Sanningen är att många butiker kan försöka kränga på en fel storlek bara för att sälja. Det finns en anledning till att de flesta kvinnorna har en för liten kupa, för många klädbutiker har ett väldigt begränsat sortiment. För att kompensera för den lilla kupan blir det då ofta för stor omkrets vilket leder till att bh:n glider. När bandet glider upp glider axelbanden ner, eller så kompenserar man genom att spänna åt axelbanden extra hårt. Då trycker de istället på axlarna vilket brukar orsaka spänningshuvudvärk.

Det här är en ganska bra kalkylator, den använder sig av flera olika mått.
https://www.abrathatfits.org/calculator.php
Problemet med att hitta en välsittande BH handlar även om hur stor byst du har. Jag har 85G, mina BH:ar som är utprovade och inköpta på specialbutik och ingen kedja kostade redan för 10 år sedan 1200 kr. De är bra, men kostar en smärre förmögenhet i inköp. Jag har testat att köpa billigare på andra ställen, men vad som jag trodde satt bra visar sig några timmar senare sitta allt annat än bra. :banghead:
 
@monster1 @nullo-modo @iNTOHiMO @Luff

Att hitta rätt bh är ofta en rätt komplicerad process. Speciellt när många kvinnor inte vet hur en bh ska sitta eller hur man ska ta på sig den. Och som sagt, olika bh:ar i samma storlek kan passa olika bra. Passformen kan till och med skilja sig mellan olika färger av samma bh (färgen påverkar tyget olika). Sanningen är att många butiker kan försöka kränga på en fel storlek bara för att sälja. Det finns en anledning till att de flesta kvinnorna har en för liten kupa, för många klädbutiker har ett väldigt begränsat sortiment. För att kompensera för den lilla kupan blir det då ofta för stor omkrets vilket leder till att bh:n glider. När bandet glider upp glider axelbanden ner, eller så kompenserar man genom att spänna åt axelbanden extra hårt. Då trycker de istället på axlarna vilket brukar orsaka spänningshuvudvärk.

Det här är en ganska bra kalkylator, den använder sig av flera olika mått.
https://www.abrathatfits.org/calculator.php
Är väldigt mycket ett förenklade att tro att om bara bandet och kupan stämmer så passar bh. Ingen hänsyn tas till vilken form brösten har. Det vanliga är att bh är sydda efter runda bröst.
 
@monster1 @nullo-modo @iNTOHiMO @Luff

Att hitta rätt bh är ofta en rätt komplicerad process. Speciellt när många kvinnor inte vet hur en bh ska sitta eller hur man ska ta på sig den. Och som sagt, olika bh:ar i samma storlek kan passa olika bra. Passformen kan till och med skilja sig mellan olika färger av samma bh (färgen påverkar tyget olika). Sanningen är att många butiker kan försöka kränga på en fel storlek bara för att sälja. Det finns en anledning till att de flesta kvinnorna har en för liten kupa, för många klädbutiker har ett väldigt begränsat sortiment. För att kompensera för den lilla kupan blir det då ofta för stor omkrets vilket leder till att bh:n glider. När bandet glider upp glider axelbanden ner, eller så kompenserar man genom att spänna åt axelbanden extra hårt. Då trycker de istället på axlarna vilket brukar orsaka spänningshuvudvärk.

Det här är en ganska bra kalkylator, den använder sig av flera olika mått.
https://www.abrathatfits.org/calculator.php
Eftersom du tydligen säljer bh's så kan du väl tala om varför det inte finns träningsbehåar i stora storlekar.
 
Är väldigt mycket ett förenklade att tro att om bara bandet och kupan stämmer så passar bh. Ingen hänsyn tas till vilken form brösten har. Det vanliga är att bh är sydda efter runda bröst.
Men läser du inte vad jag skriver? Jag skriver ju att olika modeller av bh passar olika bra. Min poäng är ju just att det inte bara är storleken som avgör utan även passformen. Olika bröst behöver olika stöd, det har jag ju skrivit tidigare.
 
Eftersom du tydligen säljer bh's så kan du väl tala om varför det inte finns träningsbehåar i stora storlekar.
Jag säljer inte bh:ar, däremot har jag läst på om hur man hittar en bh som passar. Själv har jag storlek 90H och har en sportbh som passar mig. Vet inte vart du brukar köpa dina, men underklädesbutiker har ofta större utbud än vanliga klädesbutiker.
 
Behöver?

Det finns nog lika många anledningar till att vilja ha bh som det finns kvinnor, men det behövs nog inte för själva brösten.

Personligen traskar jag genom livet bh-lös och har aldrig känt att mina bröst behöver stoppas in i en bh.
Om man använder bh behöver man ha en med rätt stöd, ja. En bh som sitter fel orsakar smärta och obehag. Spänningshuvudvärk är som sagt vanligt.
 
De gånger jag varit inne i en underklädesaffär och köpt bh har det alltid slutat med att den sitter stenhårt runt revbenen så att jag får ont. Kupan brukar visserligen passa men jag klarar verkligen inte av när de sitter för hårt runt revbenen. Har ändå varit inne på en tre-fyra ställen.
 
@monster1 @nullo-modo @iNTOHiMO @Luff

Att hitta rätt bh är ofta en rätt komplicerad process. Speciellt när många kvinnor inte vet hur en bh ska sitta eller hur man ska ta på sig den. Och som sagt, olika bh:ar i samma storlek kan passa olika bra. Passformen kan till och med skilja sig mellan olika färger av samma bh (färgen påverkar tyget olika). Sanningen är att många butiker kan försöka kränga på en fel storlek bara för att sälja. Det finns en anledning till att de flesta kvinnorna har en för liten kupa, för många klädbutiker har ett väldigt begränsat sortiment. För att kompensera för den lilla kupan blir det då ofta för stor omkrets vilket leder till att bh:n glider. När bandet glider upp glider axelbanden ner, eller så kompenserar man genom att spänna åt axelbanden extra hårt. Då trycker de istället på axlarna vilket brukar orsaka spänningshuvudvärk.

Det här är en ganska bra kalkylator, den använder sig av flera olika mått.
https://www.abrathatfits.org/calculator.php
Eftersom jag syr mina bh:ar så tänker jag att jag har relativ koll på min storlek eftersom jag måttsyr dom. Tycker ändå det är skönast utan.

Poängen är ju att bhn mestadels fyller en socialfunktion för de flesta.
 
Jag säljer inte bh:ar, däremot har jag läst på om hur man hittar en bh som passar. Själv har jag storlek 90H och har en sportbh som passar mig. Vet inte vart du brukar köpa dina, men underklädesbutiker har ofta större utbud än vanliga klädesbutiker.
Jodå. Gick till den proffsiga underklädsbutiken, fick dyr behå med kort band och stor kupa utprovad. Den åkte längst in i garderoben efter två användningar och sedan dess är jag extra varsam med sadelgjorden på hästen...
 
Jag gillar inte att vara utan bh. Jag vill kunna hoppa och skutta spontant utan att först behöva byta kläder och det är obekvämt när brösten flaxar runt. Det räcker ju att jag springer upp för trappan för att de ska behöva stöd för att inte hoppa runt.
 
Använder sällan BH hemma, inte ens när jag grejar i stallet hatar de. Använder de bara när jag måste ut bland folk eller tränar och då har jag sport bh. Använder sällan vanlig bh händer kanske max 2 gånger om året.
 
Jag har hittat en bygelfri ”mys-bh” som jag står ut med på jobbet. Sen åker den såklart av direkt jag kommer hem. Behöver inget direkt stöd utan det är enbart för att dölja bröstvårtorna. Om huden hade fixat klistret på nipple covers så hade jag nog haft det istället..
 
Jag använder ytterst sällan bh hemma, inte ens när jag rider eller tränar. Men så har jag ganska små bröst också, har jag på mig en bylsigare tröja utan bh syns inte ens brösten. Varit helt underbart under pandemin med hemarbete. Jobbar på kontor utan direkt klädkod men där många ändå har rätt strikt klädsel så underförstått kan jag inte komma till jobbet i precis vad som helst. Har i princip bara bh på mig på jobbet. (Alltså inte hemma, insåg att det lät som att jag gick till jobbet enbart iklädd bh och så är det så klart inte.)
 
Jag gillar inte att vara utan bh. Jag vill kunna hoppa och skutta spontant utan att först behöva byta kläder och det är obekvämt när brösten flaxar runt. Det räcker ju att jag springer upp för trappan för att de ska behöva stöd för att inte hoppa runt.
En till här, tycker det är jättejobbigt att springa eller rida om brösten börjar studsa. Sen behöver jag definitivt vara noga när jag shoppar BH:ar, näthandel går helt bort. Jag behöver nån personal som hjälper mig att hitta bra modeller och verkligen går in och petar i hur den sitter. Det är inte mycket skillnad som behövs för att BH:n ska gå från utmärkt till att kännas obehaglig. Det är först de senaste åren jag har insett att jag ska tänka mindre omfång, större kupa för att det ska bli bekvämare.
 
Irriterar mig stort på att mäns bröstvårtor får synas utan kommentarer medan kvinnliga dito måste döljas. Oavsett form och storlek på vårtan.
Varför kan inte detta avgöras av bäraren och bekvämlighet. Vissa får skav av vårtan andra inte alls. Nä det ska vara en åskådare som avgör det.
Ungefär friheten att välja mellan uppsatt eller utsläppt hår.



(ungefär samma irritation som jag har på att muslimska män inte behöver slöja - men det är en heeelt annan diskussion :D )
 
Jag har också varit i dyrare butiker och blivit mätt. Trots det tycker jag inte det är bekvämt. Har man som mig riktigt stora bröst så blir det ju att de lyfts upp och det är inte bekvämt.
Däremot så känner jag att jag måste ha bh bland folk och speciellt under sommarn då man inte kan gömma sig i stora jackor. Och om jag ska röra mig mer så har jag ofta två st bh för att det inte ska hoppa för mkt.
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp