Bukefalos 28 år!

Bh-storleksguide

Om det är från olika tillverkare, berätta gärna om du upplevde skillnad i hur stora de var. Jag ska själv beställa från Asos om ett tag, men köper bara bhar från Freya eller Fauve eftersom det är de enda där jag känner mig helt säker på storleken :p Testade att köpa en från Panache förut, men trots att den skulle vara samma storlek som en av mina från Fauve så var den mycket mindre :(


Absolut. Jag har beställt 2 Pour Moi Amour och 4 olika från Asos eget märke. Lite olika modeller också så jag förväntar mig att det blir blandad kompott men hoppas att jag hittar nåt som passar så kan jag beställa fler såna.
 
Gah! Var in till Twilfit idag trots allt eftersom de hade 50% rea på massor av underkläder. Hittade efter en stund en bh som var otroligt bekväm OCH billig. Sedan kom det lilla problemet... Redan i provrummet fick jag knäppa den så hårt det gick i ryggen och det skulle lätt ha gått att ha den något snäpp hårdare om det funnits möjlighet. En bh med mindre omkrets? Fanns inte. Inte om man ska ha rätt kupstorlek också... Och så babblar folk om att klädaffärer bara har kläder för små, smala personer osv. Hallå! Var är då alla bhar med liten omkrets? Jag blir på så jäkla dåligt humör av sånt här, för jag VILL ha en bh som sitter bra och jag vet precis hur de ska sitta för att vara bra också. Dumma affärer :(
 
Redan i provrummet fick jag knäppa den så hårt det gick i ryggen och det skulle lätt ha gått att ha den något snäpp hårdare om det funnits möjlighet. En bh med mindre omkrets? Fanns inte. Inte om man ska ha rätt kupstorlek också...

Ovanstående är standard-scenariot som uppstår när jag skall handla bh/bikiniöverdel. Sjukt dyrt blir det också. Jag delar din frustration över eländet @Red_Chili! :arghh::down:

Ursäkta för trådkap här TS:
Vad är egentligen den vanligaste BH-storleken? (Med tanke på att många går runt med "fel" storlek?)
 
@Reykjavik, inte kändes det roligare heller när jag bad personalen ta bort stöldskyddsklumpen (som satt på bandet som ska gå runt bröstkorgen) för att kunna prova ordentligt. Frågade redan då om det fanns med mindre omkrets men hon sa snabbt ungefär "Men nej, DET kommer du absolut inte behöva! Se till bara att spänna bhn på yttersta hålet när du provar den." Och tja, sedan såg hon att den satt lite löst oavsett hur man gjorde och var plötsligt spårlöst försvunnen, sa inte heller hejdå när jag gick förbi henne i kassan för att lämna bhn där (så att hon kunde sätta tillbaka stöldskyddet) :meh:

När det gäller vanligaste storlekarna så skulle jag tippa på att det vanligaste för folk som har strl small eller medium i kläder är bh med en omkrets på 65-70 och det borde vara väldigt vanligt med D-kupa, i alla fall vanligare än vad det verkar vara nu. Folk som har medium-large har väl kanske 75 i omkrets osv? De tankarna bildar jag helt och hållet på vad som framkommit när jag pratat med vänner och bekanta om klädstorlekar och läst lite i forum :p
 
@red chili

Det här med storlekar verkar svårt. När jag kollade runt på nätet hade väldigt få storlekar mindre än 70 i omkrets. Några hade 65 och ett fåtal hade 60 men inte särskilt stort utbud och ganska höga priser (4-500).

Jag hoppas verkligen att något från asos passar, där hade de faktiskt mycket i 60. Och runt 200 kr är helt ok pris tycker jag. :)

Jag klassar mig ändå inte som "storbystad" på något sätt. Förstår inte var de med större bröst hittar underkläder.
 
folk som har strl small eller medium i kläder är bh med en omkrets på 65-70.
Folk som har medium-large har väl kanske 75 i omkrets osv?

Jag har strl small(/x-small på vissa tröjor/linnen) och jag drar 75 cm i omkrets, men så har jag bara en b-kupa som ska fylla ut på framsidan. Har man stora bröst så kommer man nog inte i small/x-small på ett snyggt sätt om inte omkretsen är mindre kan jag tänka mig.
 
Av exakt den här anledningen överväger jag att konventera till sportbh på heltid.. Jag tänker strunta i att det inte är så snyggt under urringat, att det ser konstigt ut under linne och klänning. Det fungerar, de finns i många fina färger och det är lätt att hitta rätt storlek för en billig peng i typ Ullared.

När jag väl hittar en bh som passar köper jag halva lagret :angel:
 
Jag har XS-S i de flesta tröjor/linnen och skulle nog egentligen behövt 65 i omkrets. Har B-kupa men det finns oftast bara ner till 70, så då får man knäppa på innersta hålet och köpa nya ofta :crazy: Blir oftast HM då de inte är så dyrt och deras 70B brukar sitta ok.
Så det är inte helt enkelt att hitta passande även om man är "mindre"...
 
Hade tänkt bege mig till nån vettig underklädesbutik för att få hjälp med bh-storlek, så jag spanade in de större kedjornas hemsidor för att kolla i deras guider och se vad de har för utbud.

Detta kom jag fram till (med samma mått och tillvägagångsätt):
Hos Ch*nge ska jag ha 60D eller 60DD, ligger precis på gränsen.
Hos Tw*lfit ska jag ha 65AA eller 65 A. Ligger på gränsen där med.

Eeeeh, ja vad ska man säga? :crazy::banghead:

Kan ju säga att 65A eller 65AA finns inte en chans att jag kan klämma mig i.



Vart har ni varit? Var är det bra utbud och var får jag rätt storlek?

Även om Change's kupstorlekar är små, så kan det omöjligt bli så stor skillnad som från DD-AA i kupan du ska mäta precis under bysten och hålla måttbandet tight för att se vad du har för omkrets.
Tabell för omkrets här:

OMKRETS UNDER BYSTEN, CM STORLEK
63-67 65
68-72 70
73-77 75
78-82 80
83-87 85
88-92 90
93-97 95
98-102 100
103-107 105
108-112 110

sedan mäter du över bysten (där du är som störst och med bh på) måttbandet kan vara lite lösare här och skillnaden i cm mellan omkrets och byst avgör din kupstorlek (detta ska gälla överallt, på Change kan man dock behöva större kupa för de har små kupor på sina BHar).
Tabell för kupstorleken:

SKILLNAD I CM KUPA
13 A
15 B
17 C
19 D
21 E
24 F
26 G
30 H
32 I
- -

Om jag köper Bh på Change får jag köpa 75J (sist jag köpte fanns det 4 st i hela butiken att välja mellan, inte så stor valmöjlighet tyvärr). Köper jag BH någon annanstans har jag nog mer 75G och fler att välja mellan.
Den absolut bästa BH-affären jag handlat i är Gustaf Mellbins i Gamla Stan Sthlm, då får man dock vara beredd med den stora plånboken...

EDIT: En sak som ni smala kan tänka på, är ju att Change syr in BHn gratis åt dig om du inte hittar i din omkrets (har fått göra detta på bikini då de inte haft min storlek, så jag har fått köpa med större omkrets men kupan passat)
 
Men enligt den tabellen, jag fick 78cm och 9-10 cms skillnad skulle jag då ha 75A eller till och med 80A. Nog för att mina bröst inte är så stora men det ser inte klokt ut i A-kupor och 75cm hade nog hängt nere runt höfterna på mig :o Fattar inte hur det kan vara sååå stor skillnad? Nyfiken på att gå till en "riktig" affär och se vad de hade provat ut för storlek!
 
Men enligt den tabellen, jag fick 78cm och 9-10 cms skillnad skulle jag då ha 75A eller till och med 80A. Nog för att mina bröst inte är så stora men det ser inte klokt ut i A-kupor och 75cm hade nog hängt nere runt höfterna på mig :o Fattar inte hur det kan vara sååå stor skillnad? Nyfiken på att gå till en "riktig" affär och se vad de hade provat ut för storlek!


Om 75 är så stort på dig, låter det ju skumt att du skulle vara 78 cm i omkrets, kan du inte få hjälp att mäta, kan ju vara svårt att få till själv. Fast det bästa, och det jag rekommenderar är att gå till en riktig butik (inte Change, även om de iofs kan hjälpa dig med själva mätningen).
 
låter ju snarare som om du skulle vara mer åt 60 D-E hållet då... Och då är du omöjligt 78 i omkrets under bysten.
 
Tabellen stämmer absolut inte på mig.

Enligt den skulle jag ha 80 alt. 85 i storlek och det går absolut inte. 75 i de flesta, 70 i någon. De modeller som inte funkar i den storleken går bort, det är helt enkelt modellen i sig som inte funkar.
 
@SusieQ, den där tabellen stämmer inte för mig (heller). Enligt den ska jag ha 75 runtom i bh, inte 65. Har jag en bh som är 75 så sitter bandet runt kroppen uppe på skulderbladen eller så ramlar bhn ner.
 
skumt, men kuptabellen stämmer bättre iaf och omkretsen är inte så svårt att räkna ut ändå....

Jag brukar inte bry mig så mkt om tabeller själv, mäter i affären varje gång jag köper, har gjort det så länge nu så jag tänker inte på det längre...
 
Även om Change's kupstorlekar är små, så kan det omöjligt bli så stor skillnad som från DD-AA i kupan du ska mäta precis under bysten och hålla måttbandet tight för att se vad du har för omkrets.
Tabell för omkrets här:

OMKRETS UNDER BYSTEN, CM STORLEK
63-67 65
68-72 70
73-77 75
78-82 80
83-87 85
88-92 90
93-97 95
98-102 100
103-107 105
108-112 110

sedan mäter du över bysten (där du är som störst och med bh på) måttbandet kan vara lite lösare här och skillnaden i cm mellan omkrets och byst avgör din kupstorlek (detta ska gälla överallt, på Change kan man dock behöva större kupa för de har små kupor på sina BHar).
Tabell för kupstorleken:

SKILLNAD I CM KUPA
13 A
15 B
17 C
19 D
21 E
24 F
26 G
30 H
32 I
- -

Om jag köper Bh på Change får jag köpa 75J (sist jag köpte fanns det 4 st i hela butiken att välja mellan, inte så stor valmöjlighet tyvärr). Köper jag BH någon annanstans har jag nog mer 75G och fler att välja mellan.
Den absolut bästa BH-affären jag handlat i är Gustaf Mellbins i Gamla Stan Sthlm, då får man dock vara beredd med den stora plånboken...

EDIT: En sak som ni smala kan tänka på, är ju att Change syr in BHn gratis åt dig om du inte hittar i din omkrets (har fått göra detta på bikini då de inte haft min storlek, så jag har fått köpa med större omkrets men kupan passat)



Nej jag sitter ju bara här och hittar på för skojs skull. ;)

Precis så blev det. Mina mått då, som bevis. ca 63-64 under och 77 över (dock utan bh, med bh som lyfter blir det ju ett par cm extra.)

Enligt twilfits tabell ligger jag på 65 AA/A.

Tjejen i butiken tog först fram en 65 B och ändrade sig fort då det pös över både här och där :o
Den storleken borde jag ju ha enligt din tabell. Kanske hade funkat i ett annat märke. skiljer ju som sagt väldigt.
65 C funkade bra men jag fick spänna på det innersta, så 60 D hade troligtvis varit bättre om det funnits i butiken.

Återstå att se imorgon om paketet kommer. :)
 
Lite trådkap..

Jag letar bikini inför utlandsresa. Jag har kollat de vanliga kedjorna utan att hitta något jag får plats i. Har ni något tips, vill helst ha en fysisk butik så jag kan gå och prova. Jag är relativt liten runt om 70/75 men har stora och fladdriga bröst :o:p Boobsen vill både ha plats och gärna hållas på plats med. HELP :D
 
Jag mätte mig själv och kom fram till att jag skulle ha 70E vilket också stämde. På twilfit trodde de först 75E men det var fel men å andra sidan kikade hon på mig med tröja och allt på och bara gissade. Hon såg sen när jag provade att det inte funkade. Fick bra hjälp där, jag tycker att de är bra här i stan i vilket fall. De mäter inte utan tar fram en storlek de tror passar sen hjälper de dig och kikar i provrummet. Jag har 70E på i stort sett alla BH:ar jag provat från dem, vissa har jag behövt 65F på.

Innan körde jag på 75B eller C vilket var helt galet (hade 70C på en BH iaf..)! Så glad att jag hittat rätt storlek för det är så mycket snyggare och bekvämare när BH:n faktiskt sitter bra :)
 
Om 75 är så stort på dig, låter det ju skumt att du skulle vara 78 cm i omkrets, kan du inte få hjälp att mäta, kan ju vara svårt att få till själv. Fast det bästa, och det jag rekommenderar är att gå till en riktig butik (inte Change, även om de iofs kan hjälpa dig med själva mätningen).
Numera är det så idiotiskt att BH mäts utan att vara utsträckta i resår har jag insett, förr var det inte så fattar inte varför de ändrat. Jag är 78 runt om och 75 är numera för stora runt om på innersta utan behöver ha tag på 70. På change fick jag också mkt riktigt att jag skulle ha 70 när jag skrev in 78. Och ja varenda en av mina 75 är numera för stora inkla stenhårda sportbh de passade dock utmärkt innan när jag var 83 alltså exakt 5 cm mer.
70G enligt change 75F enligt twilfit, har i verkligheten just nu 75E i de flesta men som sagt för stora runt om nu så lär nog vara en medelväg mellan dem som är rätt 70F som jag bör satsa på nu gissar jag och det är ju jättelätt att hitta ;)

Har för övrigt S i tröjor för att även medverka i den diskussionen, ligger så dumt att S sitter perfekt som nya medans M är för stora men krymper dem kan S bli tajta, men en sak har man lärt sig det som skall krympa krymper aldrig och tvärtom.
 
Nu har paketet äntligen kommit. Kunde inte levereras i postfacket så igår fick jag en avi om att det fanns på posten.

Jag beställde alla 6 i samma storlek, men olika märken, modeller och färger.

Det var 1 av 6 som passade ok. Och jag fick förklaringen när jag kollade på lappen. Den storleksguiden jag hittade på nätet stämde inte. Så nu vet jag att 30 är 65 och inte 60 som jag trodde. Så därför blev ju alla lite för stora (utom en som var lagom i kupan men lite stor runt om, funkade helt ok på innersta spännet så den får va kvar.)

Däremot var det en som helt klart var felmärkt för den var ca 15-20 cm större än den andra i samma märke. Den måste varit minst 80.

I övrigt upplevde jag Asos egna som något mindre i kupa än Pour Moi Amour. Kanske även något mindre runt om. Svårt att säga helt säkert när de inte passade.

Så nu blir det till att skicka tillbaka och enligt returlappen kommer det ta 3-4 veckor innan jag fått pengarna tillbaka. Riktigt samma information fick man ju inte på hemsidan. Suck! Jaja inte mycket att göra.

Får se om jag vågar mig på en bh-butiksjakt i Stockholm i helgen.
Har ni tips på några bra som är lätta att hitta till får ni gärna tipsa. Säg gärna om ni vet ifall det finns i storlek 60D.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp