BI-program?

Cattis_E

Trådstartare
Jag misstänker att man I detta faller menar Business Intelligence program.
För mig en ny term som kom upp i samband med uppföljning av prestation jämfört med målvärden.

Är det någon som jobbar i ett sådant program.
De programmen, "ersätter" de Excel för skapande av rapporter, dvs kan ta fram diagram och allt?

Kort svar: Ja

Om de är korrekt konfigurerade, och man har ett fungerande sätt att tanka in data i dem...
Okej. Tack.
Jag som tycker Excel är outstanding.
Får väl se vad det nya företaget (verksamhetsövergång) bestämmer sig för att jag ska jobba i då. Om jag nu ska göra samma sak som nu.

Jag jobbar dagligen i Business Objects som är ett BI-program och det fungerar mycket bra till all form av uppföljning av stora mängder data. I vissa fall upplever jag att Excel är mer lättarbetat men det handlar nog mest om kunskapsbrist hos mig än brister i programmet.

Jag jobbar dagligen i Business Objects som är ett BI-program och det fungerar mycket bra till all form av uppföljning av stora mängder data. I vissa fall upplever jag att Excel är mer lättarbetat men det handlar nog mest om kunskapsbrist hos mig än brister i programmet.
Tack för svar.
Får nästan hoppas de vill göra det så då om de vill att jag gör samma saker, så jag får lära mig något nytt.
Har förvisso en del av den mer avancerade makroprogrammeringen kvar at tlära i Excel. det finns ju enorma möjligheter där.

Vet du eller någon annan om BI-programmen brukar vara lika heltäckande på att till exempel leta efter ett ord i datamängden och räkna antal rader där det finns?
Använda formler eller makron för att ta reda på det man vill ha ut ur en stor datamängd?
Och sedan sätta det i en pivottabell eller liknande?

Tack för svar.
Får nästan hoppas de vill göra det så då om de vill att jag gör samma saker, så jag får lära mig något nytt.
Har förvisso en del av den mer avancerade makroprogrammeringen kvar at tlära i Excel. det finns ju enorma möjligheter där.

Vet du eller någon annan om BI-programmen brukar vara lika heltäckande på att till exempel leta efter ett ord i datamängden och räkna antal rader där det finns?
Använda formler eller makron för att ta reda på det man vill ha ut ur en stor datamängd?
Och sedan sätta det i en pivottabell eller liknande?

Jag upplever att jag kan utföra ungefär detsamma i BO som i excel, dock kräver BO lite mer tänk och "programmeringsskills" än Excel. Vissa formler fungerar på precis samma sätt i bägge systemen och visa skiljer sig åt. Exemplen du nämner ovan kan garanterat utföras i ett BI-program. Åtminstone vårt BI-program är ett "click- and drag"-program där man skapar frågor som tar ut rätt data och sedan drar du in det du önskar visa i en tabell på samma sätt som i en pivot, fast enklare och mer flexibelt.

Kolla på youtube, det lär finnas massor av filmer och tutorials så att du kan skapa dig en bild. Är du en avancerad excel-användare idag är jag helt säker på att du kommer att älska BI.

Jag upplever att jag kan utföra ungefär detsamma i BO som i excel, dock kräver BO lite mer tänk och "programmeringsskills" än Excel. Vissa formler fungerar på precis samma sätt i bägge systemen och visa skiljer sig åt. Exemplen du nämner ovan kan garanterat utföras i ett BI-program. Åtminstone vårt BI-program är ett "click- and drag"-program där man skapar frågor som tar ut rätt data och sedan drar du in det du önskar visa i en tabell på samma sätt som i en pivot, fast enklare och mer flexibelt.

Kolla på youtube, det lär finnas massor av filmer och tutorials så att du kan skapa dig en bild. Är du en avancerad excel-användare idag är jag helt säker på att du kommer att älska BI.
Avancerad och avancerad. Kan koda makron som gör en hel del saker men inte de mest avancerade. Å andra sidan finns det ju instruktioner för hur man går vidare med det också.
Får väl lära mig programmeringsskills om det blir ett sådant program kanske.
Kan inga andra språk än VBA i dagsläget.

Dock ingen som helst idé att oroa sig nu, vet inte ens vad de tänker erbjuda mig även om de inte lär förändra verksamhten så mycket. De lär dock fokusera på att komma igång och få verksamheten rullande från första dagen de tar över i december.
Vore skönt med information, men de har ingen att ge så det är bara vänta ut tiden.
Smart idé att kolla in någon film, så är jag lite förberedd om de vill att jag ska använda nåt sånt.

Termen slängdes ju bara ut i luften som en fråga också, inte mer än:
Görs det enbart i Excel, inte nån typ av BI-program?

Huruvida de redan har ett på plats eller tänker köpa in är osagt.
Hos oss har vi väl Excel för att alla redan har det i sina datorer och vet hur man gör ändringar.

Jag gillar vårt BI, direktkoppling till Affärssystemet och alla som har behörighet kan plocka fram sina rapporter utan att behöva vara bra på excel.
Siffrorna kan vridas och vändas på med en knapptryckning, göras om till grafer och diagram.
Vi lägger även prognoserna i ett program kopplat till BI, det blir en sammanhängande kedja utan alltför många möjligheter till mänskliga misstag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka