• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare sweet_extraa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 566
S

sweet_extraa

Undrar lite, ni som lever på hästföretagen.
Vad har ni för bidarg om ni har det?
Vart kan man få det ifrån, vart söker man osv.?

Hur får ni allt att gå runt?
Vore jätte tacksam för svar

Sv: Bidrag

Om man måste bygga affärsverksamheten på bidrag så ska man nog fundera på en annan verksamhet! Det enda generella bidraget är nog gårdsstödet men det har inget med hästnäringen att göra, snarare tvärtom. Som "hästbonde" får du mindre bidrag (endast för att hindra igenväxning) än om du har får eller kor.

Det finns en del bidrag att söka via länstyrelsen för att starta upp näringsverksamhet i landsbyggd. Kolla med dom.

Om man måste bygga affärsverksamheten på bidrag så ska man nog fundera på en annan verksamhet!

:bow: Skulle fler behöva ta till sig...

Det är bättre att skaffa sig riktiga intäkter från riktiga kunder och se till att försöka leva på det. De bidrag och stöd som finns är kraftigt beroende av politiska beslut och just nu arbetas hårt för att få NER subventionerna till jordbruket i Europa.

Själv har jag vare sig sökt eller fått en enda krona i bidrag för något alls... och det fungerar alldeles utmärkt.

Har man jordbruksfastighet med mark är det dock nästan "tjänstefel" att inte undersöka möjligheterna med gårdsstöd....

I detta högskatteland så tycker jag att man skall ta tebax det man har rätt till, jag får cirka 60 000 om året i gårdstöd. Nu är ju gårdstödet en betalning för ett åtagande så det är inte utan kostnader och arbetstimmar att leva upp till kraven.

Givetvis så kan man inte bygga sin affärsverksamhet på bidrag men det kan vara en hjälp när man startar upp. Är det så att det finns stöd att få så tycker jag att man skall kolla upp det.
Var lugn för att man får betala tillbax med råge på skatten sen.

I detta högskatteland så tycker jag att man skall ta tebax det man har rätt till, jag får cirka 60 000 om året i gårdstöd. Nu är ju gårdstödet en betalning för ett åtagande så det är inte utan kostnader och arbetstimmar att leva upp till kraven.

Givetvis så kan man inte bygga sin affärsverksamhet på bidrag men det kan vara en hjälp när man startar upp. Är det så att det finns stöd att få så tycker jag att man skall kolla upp det.
Var lugn för att man får betala tillbax med råge på skatten sen.

Nej, det är snarare fel att inte söka. Det jag menade var bara att för ett normalt företag är det fel väg att börja på, att titta på bidragen. Med ganska hög sannolikhet kommer reformer på det området som minskar stöden radikalt.

Nu har kanske marknaden utvecklat sig på det sättet att det kan vara svårt att konkurrera om man inte söker de stöd man har möjlighet till eftersom de som söker kan lägga sig på lägre priser. Dessutom kan det väl vara svårt att få lönsamhet i verksamheten under uppstartsperioden och det kan vara motiverat att fundera över bidrag åtminstone under den tiden. Därför menar jag att den som är seriös och ska starta en verksamhet absolut bör kontrollera vilka bidragsmöjligheter som finns.

Och jag menar inte heller att det är fel. Men om man tänker sig bidragen som huvudsaklig inkomst, tycker jag rent principiellt att det är fel. Då är jag också för en politisk åsikt att vi måste minska och renodla de europeiska jordbruksstöden. Inte subventionerat bevara ett jordbruk som inte behövs (överskottsproduktion), utan subventionera för att vårda de naturvärden som är viktiga.

Därför menar jag att den som är seriös och ska starta en verksamhet absolut bör kontrollera vilka bidragsmöjligheter som finns.
Att inte söka bidrag man är berättigad till är dumt. Däremot så är det mycket vanskligt att bygga sin verksamhet långsiktigt på bidrag som har en tendens att ändras mycket snabbt på grund av politiska beslut.

Kunskap om regelverk (inklusive bidragsregler) är en förutsättning för att överleva som företagare inom alla branscher. Jordbruket, dit hästnäringen hör, är mer reglerad än många andra områden vilket ställer extra krav på kunskap. Kombinerar man det sedan med regelverken kring skatt och företagande så krävs mer än en högskoleutbildning!

Jag arbetar själv som byråkrat och har 17 år i skola men tycker regelverken är krångliga, för den som inte har det tålamod och uthållighet som krävs kan byråkratin kännas både krävande och frustrerande!

Jag arbetar själv som byråkrat och har 17 år i skola men tycker regelverken är krångliga, för den som inte har det tålamod och uthållighet som krävs kan byråkratin kännas både krävande och frustrerande!

Håller med! Jag trodde att jag skulle klara av det där med stödrätter och EU-bidrag hur lätt som helst med min juristutbildning. Men det slutade med att jag gick till LRF!

Senast ändrad av en moderator:

Undrar lite, ni som lever på hästföretagen.
Vad har ni för bidarg om ni har det?
Vart kan man få det ifrån, vart söker man osv.?

Hur får ni allt att gå runt?
Vore jätte tacksam för svar

Inga bidrag alls än. Vi bedriver inte verksamheten på jordbruksfastighet och diskvalificeras därför för MÅNGA typer av bidrag.

Vi får verksamheten att gå runt genom att ha lägre kostnader och investeringar än de intäkter som kommer in (vilken företagsekonom jag är :), men det är grundtanken med alla bra företag......). Intäkterna kommer i huvudsak från de som besöker oss för ridning och boende. Däremot har det krävts en stor egen insats för att klara första årens investeringar, för att kunna driva verksamheten på det lönsamma sätt vi gör idag. Och vidare satsningar av "intjänade" medel för att ytterligare öka lönsamheten.

nu är det ju inte så att jag ska DRIVA företaget på bidrag. Efter som det har fungerat väldigt bra hitills utan. Men antog att man kankse kunde spekulera lite i vad det fanns för bidrag?

Då jag själv aldrig haft ett enda bidrag förutom studiebidrag och barnbidrag som mindre så funderade jag på om man kanske kunde få nått gårdsstöd eller liknande. Det är visserligen inte mycket pengar. Men det är alltid lite mer i kassan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 550
Katthälsa Vilket foder tycker ni är bäst för dräktig katthona, under digivningen och till ungarna när de börjar äta? Planerar en kull på min hona...
Svar
4
· Visningar
500
Senast: MissFideli
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 745
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka