Bidragsfusk

Thaliaste

Trådstartare
Eftersom det blir så mycket inlägg om fusk och utnyttjande av bidrag i tråden om den skjutna polisen tycker jag det kan vara lämpligt att ta i en egen tråd. Tesen där verkar vara att det är i utanförskapsområden som bidragsfusk sker och främst av invandrade, och det är därför barnen där blir kriminella och en del till slut dödar andra människor, men jag tänker att bidragsfusk är en mer allmän fråga än så.

Eller är det värre att en invandrad person uppger att hen inte delar hushåll ihop med sin partner än en infödd, för att partnern ska kunna få försörjningsstöd? Och är det fusket värre än att anmäla VAB trots att det egentligen är en själv som är sjuk?

Och löser man fusket inom de offentligt finansierade bidragssystemen genom att inte ta in några invandrare? (Eh...nej säger jag O_o)

Mod @Mineur - om det är möjligt att bryta ut bidragsinläggen från andra tråden, skulle de kunna flyttas hit?
 
Tror att den övergripande termen hos FK är felaktiga utbetalningar eller något sådant.
En del återbetalningskrav beror på att folk skrivit fel, missat att anmäla ändringar, missförstått reglerna osv.
Eftersom orsaker och åtgärder kan skilja beroende på vad som är fel behöver man vara lite tydligare med vad man syftar på.
Rent allmänt när det talas om "fusk" i de termer som TS refererar till så uppfattar jag det som att man syftar på de fall där någon medvetet haft att syfte att skaffa sig pengar som de inte har rätt till och aktivt ljugit/mörkat för att uppnå det.
 
Tillfället gör tjuven brukar man ju säga. Precis som när det gäller snatterier så är lockelsen större om det är enklare att göra fel.

Folk har alltid fuskat och bedragit. Det är inget nytt. Det är inte heller något som är kopplat till socialgrupp eller ursprung. Miljardärer försöker också sko sig, precis som högadel.

För mig är det viktigare att vi har en trygg socialförsäkring än att jaga upp mig över att några enstaka skor sig otillbörligt.

en del skattefuskar och trixar för miljoner. Andra tar inte upp att de jobbat några timmar och inte redovisat det när de söker försörjningsstöd.
 
De som utnyttjar vårt välfärdssystem, skattefuskar eller på annat sätt undandrar sig sina skyldigheter i vårt samhälle ska hanteras av myndigheterna; oavsett ursprung eller socioekonomisk tillhörighet. Så som redan sker. Intet nytt under solen.

(Vad gäller den andra tråden så finns det mörka krafter som tar varje chans när det händer nåt tragiskt att hetsa, hetsa, hetsa. Skräm upp människor och peka på syndabocken. Jag är tacksam för att det finns så många här på buke som hjälps åt med källkritiken. Det ger mig hopp.)
 
Tror att den övergripande termen hos FK är felaktiga utbetalningar eller något sådant.
En del återbetalningskrav beror på att folk skrivit fel, missat att anmäla ändringar, missförstått reglerna osv.
Eftersom orsaker och åtgärder kan skilja beroende på vad som är fel behöver man vara lite tydligare med vad man syftar på.
Rent allmänt när det talas om "fusk" i de termer som TS refererar till så uppfattar jag det som att man syftar på de fall där någon medvetet haft att syfte att skaffa sig pengar som de inte har rätt till och aktivt ljugit/mörkat för att uppnå det.

Ja jag tolkar också det som att det är de fall man med någon grad av aktiv handling har fått pengar man egentligen inte hade rätt till. Men i det stora hela så finns det ju också många felaktiga utbetalningar som är rena misstag från något håll. Och även en stor gråzon, där man mer tolkar systemets gränser till sin fördel än systemets syfte. För inte så länge sen hade vi en tråd om huruvida det är ok eller inte att använda föräldraledighet för att få ledigt de veckor man vill, så att utnyttja systemet för egen vinning görs ju inte heller bara gällande ekonomiska ersättningar.

I trådstarten valde jag att inte vara så specifik, eftersom jag är intresserad av det i ett allmänt perspektiv så jag hoppas att andra fyller tråden med konkreta frågor. Uppenbarligen finns det intresse för frågan, enligt vad som kom upp i den andra tråden.
 
Senast ändrad:
Eftersom det blir så mycket inlägg om fusk och utnyttjande av bidrag i tråden om den skjutna polisen tycker jag det kan vara lämpligt att ta i en egen tråd. Tesen där verkar vara att det är i utanförskapsområden som bidragsfusk sker och främst av invandrade, och det är därför barnen där blir kriminella och en del till slut dödar andra människor, men jag tänker att bidragsfusk är en mer allmän fråga än så.

Eller är det värre att en invandrad person uppger att hen inte delar hushåll ihop med sin partner än en infödd, för att partnern ska kunna få försörjningsstöd? Och är det fusket värre än att anmäla VAB trots att det egentligen är en själv som är sjuk?

Och löser man fusket inom de offentligt finansierade bidragssystemen genom att inte ta in några invandrare? (Eh...nej säger jag O_o)

Mod @Mineur - om det är möjligt att bryta ut bidragsinläggen från andra tråden, skulle de kunna flyttas hit?

Såklart det inte är värre beroende på vem som gör det, jag bara säger att det är väldigt vanligt. Och förmodligen något som väldigt många av oss andra också hade gjort om man märkte att det funkade/man var tvungen för att överleva/man inte förstod bättre, osv osv.

Det räcker att kolla i sitt närområde på typ hitta.se. Kollar jag på de 6-7 invandrar-familjer jag har i mitt närområde, står alla männen utom en skrivna på andra adresser, trots att jag vet till 100% att man bor ihop.

Männen står dessutom ofta skrivna på adresser ihop med flera andra män som förmodligen inte heller bor där.

För att förtydliga, bidragsfusk är förmodligen vanligt i samtliga samhällsgrupper, men här finns det ett kryphål där mörkertalet förmodligen är jättestort.
 
För mig är det viktigare att vi har en trygg socialförsäkring än att jaga upp mig över att några enstaka skor sig otillbörligt.

Håller med. I alla system kommer det finnas ärenden som hamnar på ena eller andra sidan gränsen. Inom rättssystemet accepterar vi ju att alla skyldiga inte kommer att fällas, för att alternativet att dra gränsen hårdare så att några oskyldiga kommer med istället, skulle vara sämre. Jag tänker samma princip om välfärdssystemen.
 
Det räcker att kolla i sitt närområde på typ hitta.se. Kollar jag på de 6-7 invandrar-familjer jag har i mitt närområde, står alla männen utom en skrivna på andra adresser, trots att jag vet till 100% att man bor ihop.

Männen står dessutom ofta skrivna på adresser ihop med flera andra män som förmodligen inte heller bor där.
Hur tänker du om att anmäla det eller inte till SKV som misstänkt felaktig folkbokföring, om det nu är fall där du är helt övertygad om att det är fuffens bakom?
 
Här är en artikel om en person som försöker fuska till sig bidrag:

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/Epd5bl/nekas-sjukpenning-trots-cancer-och-stroke

Sådana måste sättas åt hårdare, de enda små besvär hon har är obotlig cancer, blodproppar och hjärnblödningar som gjort henne delvis förlamad och gör att hon sitter i rullstol. Så självklart kan hon arbeta heltid - det är arbetslinjen som gäller. Att hennes behandlande läkare säger något annat är inget att bry sig om, vad vet denne om hur mycket hon kan arbeta.

(Obs! Sarkasm för den som inte förstod)

Det är underligt, värdegrunden hos ansvariga politiker har aldrig varit finare (enligt dem själva då) men behandlingen av och synen på sina medmänniskor har aldrig varit sämre.
 
Såklart det inte är värre beroende på vem som gör det, jag bara säger att det är väldigt vanligt. Och förmodligen något som väldigt många av oss andra också hade gjort om man märkte att det funkade/man var tvungen för att överleva/man inte förstod bättre, osv osv.

Det räcker att kolla i sitt närområde på typ hitta.se. Kollar jag på de 6-7 invandrar-familjer jag har i mitt närområde, står alla männen utom en skrivna på andra adresser, trots att jag vet till 100% att man bor ihop.

Männen står dessutom ofta skrivna på adresser ihop med flera andra män som förmodligen inte heller bor där.

För att förtydliga, bidragsfusk är förmodligen vanligt i samtliga samhällsgrupper, men här finns det ett kryphål där mörkertalet förmodligen är jättestort.

Det påstås ofta i sådana här diskussioner ganska svepande att bidragsfusk - i den mening det är helt medvetet och planerat - är väldigt vanligt, men senast jag försökte grotta ner mig något i detta - för flera år sedan ska sägas - verkade det i praktiken inte vara så vanligt förekommande, totalt sett, enligt de siffror som fanns då. Självklart förekommer det, men bilden då var snarare att dylika svepande påståenden snarare riskerade att öka benägenheten till att försöka bidragsfuska, i den mening att folk började tänka ”kan alla andra, kan jag”. Hur ser det ut nu? Någon som vet?

Och i de här specifika exemplen; vet du med säkerhet att personerna även uppbär bidrag som går på tvärs med att de t.ex. skulle vara skrivna på en viss adress?

Jag tänker allmänt ibland att det förefaller vara ganska enkelt att tycka och tro och veta saker om folk i ens perifera umgängeskrets, t.ex. att man vet att de är sjukskrivna för X men SER DEM klara att göra Y (typ ”Är sjukskriven för fysisk åkomma men har gjort det och det i trädgården hela dagen!”) men som får mig i mitt stilla sinne att undra om man verkligen kan veta att man faktiskt har hela bilden …
 
Jag tycker det är riktigt illa med folk som skyller på ickesvenskar att de skulle vara mer benägna att bidragsfuska än oss "svensksvenskar". Jag jobbar ju mycket med att kontrollera att arbetslösa följer sin plan för att få aktivitetsstöd, etableringersättning och A-kassa och kan konstatera att när vi väljer att skicka en krav om återbetalning för en felaktig utbetalning till någon handlar det många gånger om att personen inte förstått vad som krävts av den (vilket inte är en ursäkt, som vuxen människa har man naturligtvis ett eget ansvar), eller att personer helt enkelt hamnat mellan stolarna. Väldigt sällan misstänker vi att personen fuskar för att få pengar och semestra på a-kassa till exempel, det händer definitivt men jag skulle nog säga att de med svenskt namn kanske ligger högre i den misstänkta statistiken än ickesvenskt namn. Nu har vi ju ingen koll på socialbidrag etc, men bidragen som man kan få via a-kassa och fkassan under förutsättning att man är inskriven i etablering eller jobbsökande har vi god koll på, och jag skulle som sagt säga att det handlar oftast om människor som inte förstått eller som hamnat mellan stolarna på ett eller annat sätt vilket bara är tragiskt, inget annat.

Ska man anklaga människor att fuska, då får man nog se till att ha på fötterna tycker jag.
 
Jag tänker allmänt ibland att det förefaller vara ganska enkelt att tycka och tro och veta saker iom folk i ens perifera umgängeskrets, t.ex. att man vet att de är sjukskrivna för X men SER DEM klara att göra Y (typ ”Är sjukskriven för fysisk åkomma men har gjort det och det i trädgården hela dagen!”) men som får mig i mitt stilla sinne att undra om man verkligen kan veta att man faktiskt har hela bilden …
Precis.
Jag kan verka skapligt pigg när man träffar mig en stund. Men då ser man inte hur mycket jag kämpar innan och efter.
Grannen var sjukpensionär. Han hade skadat ryggen. Ibland när han stannade för att prata la han sig på marken och fortsatte obekymrat samtalet. Inte en chans att han skulle klarat jobba hela dagar bara för att han klarade att träffa folk och prata.
 
Jag tror inte att invandrare är mer benägna att fuska än etniska svenskar, däremot tror jag att systemet som det är uppbyggt gör det lättare för dem att så att säga komma undan med det, därför kan det nog verka skevt.

Jag har en i min umgängeskrets (etnisk svensk) som bidragsfuskar, lagom glad är man åt det som skattebetalare när man dessutom vet att de finns de som hon i artikeln idag som är sjuka på riktigt men där ja.. jag vet inte hur de kan bli nekade, nån nemesis på försäkringskassan? idiotiskt är det.
 
Jag tänker allmänt ibland att det förefaller vara ganska enkelt att tycka och tro och veta saker om folk i ens perifera umgängeskrets, t.ex. att man vet att de är sjukskrivna för X men SER DEM klara att göra Y (typ ”Är sjukskriven för fysisk åkomma men har gjort det och det i trädgården hela dagen!”) men som får mig i mitt stilla sinne att undra om man verkligen kan veta att man faktiskt har hela bilden …

Ja! Jag är rent ut sagt livrädd för att någon ska göra bedömningen (och underförstått tipsa FK) att jag visst inte kan vara funktionsnedsatt om jag råkar bli sedd medan jag gör något som de fått för sig att man inte ska göra för att vara legitim sjukpensionär. Jag har alltför ofta varit med om just det, att andra tror sig veta hur stora mina svårigheter är efter att ha pratat med mig en kort stund och inte märkt något avvikande. Det är verkligen inte deras plats att uttala sig om sånt.

När det skrivs om att det är så många som fuskar osv så undrar jag hur det står till med människosynen hos de som skriver de inläggen. Jag tror faktiskt att de flesta vill göra rätt för sig och inte försöker åka räkmacka på bidragen, oavsett ursprung. Och därför blir jag också rent äcklad av antydningar om att man minsann kan lata sig och leva så fett på samhällets bekostnad. Alltså nej, det funkar inte så, speciellt om man aldrig har lyckats komma in på arbetsmarknaden ordentligt.
 
Fusket med att par bor i sär på pappret för att öka sina bidrag är oerhört utbrett.
Men det gäller ju bara just för bidragstagare och pensionärer.
Att skilja sig och att sedan den ena skriver sig på sommarstugan för att få hyrestillägg för båda bostäderna har jag sett flera exempel på. Men det beror väl mest på att de reglerna är så knäppa.

Jag tror att den största gemensamma faktorn med fuskande bidragstagare är just att de är bidragstagare.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Fjordingtråden
  • Löss

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp