Bil i enskilda firman

Sv: Bil i enskilda firman

Svar från Skatteverket:


Det är inte körjournalen i sig som gör om man ska förmånsbeskattas eller inte. Bilförmån ska tas
upp till beskattning om en bil bokförts i näringsverksamheten och bilen använts privat i mer än
ringa omfattning. Med ringa omfattning menas att man använder bilen privat mer än tio gånger per
år eller kör mer än 100 mil.

Om man inte använder bilen privat ska givetvis ingen bilförmån tas upp. En körjournal ska innefatta
både resor i näringsverksamheten och privata resor. Skatteverket kan begära in körjournal för att exempelvis kontrollera om bilförmån ska tas upp.
Eftersom bevisbördan ligger på företagaren att bilen inte använts privat måste man normalt ha en
löpande förd körjournal för att kunna bevisa att bilförmån inte ska tas upp."

Jag bryter mot lagen om jag talar om vem jag pratat med.


Tror att det är olika för olika yrken kanske... att en renodlad hästverksamhet granskas mer under lupp då det kanske är svårt att dra gränsen för vad som är privat intresse eller vad som gagnar företaget.
En vän till mig köper och säljer hästar och ett tag fick hon inte ens TÄVLA sitt företags hästar - för det ansågs då som att hon använde hästarna för privat ändamål (!) Men hon köpte ju gröna outbildade hästar och för att kunna sälja dem för bättre pris så måste de ju startas på tävling och tillsist gav SKV med sig och förstod tanken....
 
Sv: Bil i enskilda firman

de skriver körjournal, lätt lastbilsreggad bil (tror jag iaf... ) , - datum, antal mil, till och från ort. Och enligt revisorn och tydligen SKV med - så räcker det hur bra som helst - så har han gjort i 20 år nu... ;)

Som sagt, jag tror det beror på VAD man jobbar med och VILKEN verksamhet man bedriver? läs ovan. Att hästverksamhet lätt kan missbrukas för privat intresse.

(tillägg: min företagsbil är också en lätt lastbil)
 
Sv: Bil i enskilda firman

Nej, journalplikt har inte med verksamhet att göra. Däremot är det ju olika hur hårt reviderad olika verksamheter är. Allt går så länge man inte blir kontrollerad.

Att inte uppge namn är en sak, men att bara skriva JOBB är en helt annan. Vid en revision kan det ju komma till att de kontrollerar med den du besökt om du verkligen varit där.
 
Sv: Bil i enskilda firman

fast de får de ju inte göra - mina källor är skyddade i svensk grundlag. Om jag ens ska kunna jobba som journalist så kan jag ju inte springa med namnen på mina intervjupersoner till en av de största myndigheterna i Sverige - som jag dessutom arbetar med att granska!

Jag menade på att körjournalen bedöms olika pga verksamhet. Har man ett yrke som går hand i hand med ett privat intresse så tror jag de är hårdare helt enkelt - än om man har ett yrke som ex min sambo som kör samma skördare dag ut o dag in.


Jag kan lugnt ändra till intervju ist för jobb, det gör mig inget om det gör SKV mer nöjda :)
 
Sv: Bil i enskilda firman

Min tjänstebil har inget som helst med hästverksamhet att göra, och vi hade som sagt revision från SKV med resultat att körjournalerna måste förbättras avsevärt.
 
Sv: Bil i enskilda firman

ok. fel av mig.

Och just pga detta med körjournalerna så blir de ju då min akilleshäl; att jag tvingas förmånsbeskatta bara för att jag har det jobb jag har?! tror inte att mina intervjupersoner skulle bli speciellt lyckliga och ha något vidare förtroende om SKV knackar på dörren och frågar om jag varit där hos dem och vill veta av vilken anledning..... Vet ju inte hur pass Källskyddet fungerar i sådana fall, men annars åker jag på hårda straff om jag yttrar vem jag pratat med.
 
Sv: Bil i enskilda firman

Det måste finnas andra sätt än namngivning för att identifiera ditt ärende. Intervju i samband med artikel xxx t ex.
 
Sv: Bil i enskilda firman

Jag tror inte heller att skatteverket köper ditt resonemang.

Ifall de gör det så är det ju fritt fram för alla att utnyttja det. Då kan man ju bara hävda att man håller på att skriva en artikel som kommer att avslöja något stort och hemligt (något liknande IB-affären). Att sen det tar väldigt lång tid att sammanställa artikeln är ju en annan sak, men man har ju 'fri' bil under tiden.

Man kanske får säga till skattemyndigheten att ens företag även sysslar med frilansjournalistik. Det lär ju inte finnas något krav på någon utbildning för en frilansjournalist så det kan de ju inte gärna vägra.
 
Sv: Bil i enskilda firman

Det är många som tror och tycker här på buke och jag har inte blivit något klokare (revisorn hävdar att det eg räcker med antal körda mil, men ser helst en körjournal för "säkerhets skull", samma med SKV! Och de säger inget om att uppge namn osv)
.... så jag tar och lämnar tråden och förlitar mig på min revisor och på de svar jag fått från SKV och sen får vi se hur det går. Jag får kanske uppdatera tråden efter att bokslutet är klart och Skatteverket sagt sitt :)
 
Sv: Bil i enskilda firman

Bokslutetet säger ju inte mycket, intressant hade varit en uppdatering efter SKV-revision.

SKV säger själva så här om innehållet i körjournal:
---
Innehållet i körjournalen

Mätarställning vid årets början
Datum och mätarställning vid resans start samt varifrån resan startade
Ärende samt vilka platser/företag/kontaktpersoner du besökt (behövs inte vid privata resor)
Hur många kilometer du kört
Datum och mätarställning vid resans slut samt var resan avslutades
Mätarställning vid årets slut
---

källa: skatteverket.se
 
Sv: Bil i enskilda firman

Ja jag skrev ju "när SKV sagt sitt" ;)


Jag tolkar att ett "snedstreck" är av samma betydelse som ordet "eller". Dvs man anger plats eller företag eller kontaktperson? annars skriver man ju kommatecken ist för snedstreck om man vill mena " ange plats och företag och kontaktperson"


Tecknet / anger alternativ i vissa kortare texter där utrymmet är begränsat, till exempel i blanketter, och ersätter då ordet "eller".

Så det är ju återigen tolkning, tolkning tolkning. I mina ögon ska man ange endera eller nåndera när man skriver "snedstreck". Andra kanske tolkar det som "och"
 
Sv: Bil i enskilda firman

Du gör ju såklart precis som du vill, och det är ditt ansvar (även följderna). Jag kan dock tycka att du är en smula naiv när du inte vill ta till dig av det vissa av oss skriver.

Om du tolkar snedstrecket som "eller", så - visst. Men när det företag som jag är anställt av hade revision 2009 så fick vi som sagt påbackning på detta, och jag måste numer skriva namn på alla personer jag besöker. Allt enligt SKV. Jag kan tänka mig att om man åberopar källskydd och måste skicka in sin körjournal till SKV så blir den inte offentlig handling?
 
Sv: Bil i enskilda firman

fast de får de ju inte göra - mina källor är skyddade i svensk grundlag. Om jag ens ska kunna jobba som journalist så kan jag ju inte springa med namnen på mina intervjupersoner till en av de största myndigheterna i Sverige - som jag dessutom arbetar med att granska!

Men nu gör du det alldeles för enkelt för dig. Man måste inte tagga ett frilansjobb med VEM man intervjuar/besöker. Däremot är det väl tänkt att publiceras på något sätt? Då kan du tagga det med artikel/jobb 002 och sedan har du någonstans en korsreferenslista till 002. Eller helt enkelt skriva "artikel om jordbruk i Skåne" eller liknande.

Det finns ingen konflikt i att beskriva syftet med en resa och det källskydd som finns i grundlagen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp