Bil- o transportköpartankar

Sv: Bil- o transportköpartankar

Helt rätt, så kan det vara!
Men det står ju på bilens registreringsbevis, så där bör man inte kunna ta fel om man bara läser innantill (vilket många glömmer).

I det läget hade du fått hänga på ett släp med totalvikt 1500 kg, men lastat till bruttovikt 1300 kg och blivit godkänd med B-kort.
Lovisaleonora_s slamkrypare! ;)

Den ständiga frågan...
jag ringde polisen och frågade, de visste knappt heller. Men de pratade om sk tågvikt. Dvs hur mycket väger hela härligheten om vi ställer det på en våg (och det gör dom). Över 3,5 ton, då blir det böter på B-kort. Händer det en olycka så blir det hårda straff på det (vårdslöshet i trafik). Tänk vad många som ligger o drar ett släp med två stora hästar efter en Volvo---på B-kort.:eek:
Hela härligheten är alltså hästen +tomt släp+bilen+ förare osv-
Man får helt enkelt sätta sig ner med bilens o släpets registreringsbevis o räkna på det. Och ska du köpa ny bil eller släp, be att få se beviset, lita inte på att "den drar nog två ton". För det finns flashiga stora SUV som bara får dra typ 1500 kg. Och väger själva hur mycket som helst...
tillägg: det brukar stå på en platta på transporten hur mycket den väger. Inte totalvikt utan tjänstevikt, det är den du räknar på. Totalvikten är tjänstevikten+last.
Hoppas jag inte snurrat till det alltför mycket nu...

Det är inte alltid man kan lita på vad det står att transporten väger. På min Boj (boggie) står det i reg-pappren 620 kg men jag har varit och vägt den och den väger 720 kr.

Vad är det för modell och årtal på den? *nyfiken*

Jag har vägt tre olika Boj och alla har varit mycket nära registrerad tjänstevikt nämligen (2000-talare).

Vad är det för modell och årtal på den? *nyfiken*

Jag har vägt tre olika Boj och alla har varit mycket nära registrerad tjänstevikt nämligen (2000-talare).

Det är en 220E -99. Nu är det bara transportvikten. Detta är också en sådan som man kan få upp totalvikten på 2000 kg, jag har min totalvikt på 1260.

Ok.

Jag har vägt en Boj Bravo 216, en 220 EH och en 220 SEH. Alla vägde bara några tiotal kilo fel på tjänstevikten, den äldsta var en-04:a.
Med mellanvägg, bommar och dörrar, om någon undrar.

Förresten, jag undrar hur det har förändrat sig där.
Om man tittar på tjänstevikterna på Bojs släp idag (gå in på deras hemsida) så hittar du inte några 620 kg på en boggi med "E", utan de ligger ca 100 kg högre.
Om du har läst rätt i ditt registreringsbevis kan man ju misstänka att de "rättat" vikterna sedan dess för jag kan knappast tro att de hängt på 100 kg mer utrustning då de jobbar för att hålla nere tjänstevikterna...

Senast ändrad:

Jag vägde min också med innerdörrar mellanvägg och bommar.
Tur att man har islänning. Jag tänkte jag skulle väga upp den då jag bytt bil nu.

Det är inte alltid man kan lita på vad det står att transporten väger. På min Boj (boggie) står det i reg-pappren 620 kg men jag har varit och vägt den och den väger 720 kr.

Din är säkert precis som min invägd tom. Min väger också 100kg mer med inredning.
// Linda

Instämmer :bow: 4-hjulsdrivet eller iaf bakhjulsdrivet är det bästa man kan ha som dragbil!
Föredrar volvo framför andra märken (saab..)å min bästa dragbil var fram till dagsläget helt klart en 245, god 2a plats en 945. Idag kör jag dock BMW 7-serien.
Viktigt vid köp av dragbil är oxå att det är långt mellanhjulbaserna! Lånade en gång en "stadsjeep", visserligen med 4-hjulsdrift, men med kort hjulbas å den for som en snorloska på vägen, riktigt obehagligt..
Det står i reg.beviset vilken max Totalvikt på släpet som du med B- repektive BE-kort får framföra.
Vissa bilmärken har dock en "begränsning" där bilmärket kan sätta en lägre max dragvikt pga bilen konstruktion.. Där har det ingen betydelse vilket körkort du har utan där begränsar bilen vad du maximalt får dra (bruttovikt)..
Du måste alltså kolla
1. Vad får du med just den bilen på B-kort dra?
2. Har bilen en begränsning av sin maximala dragvikt?
3. Med vilken transport kan du köra lagligt? Dvs hur hög maxlast behöver du=vad får släpet väga??

Alla nya släp kan vägas in i rätt totalvikt idag så du på papper kör lagligt, dvs med rätt totalvikt. Då kör du lagligt men oftast med lite överlast=böter.. Dock får du inte köra runt med hur mkt överlast som helst.. Det är ungefär som att köra för fort.. :angel: Mäter dom dig i 150 på motorvägen (110) så går ärendet vidare till åklagare, blir du stannad OCH vägd å kör med mer än 50% överlast så går ärendet vidare till åklagare...

Kom även ihåg att även allt du stoppar in i vagnen eller bilen väger oxå! Dvs passagerare + ev packning i bilen, hästen + ev packning/foder i släpet.. :angel:
Tågvikten får aldrig överstiga 3500kg på B-kort! Dvs är släpet fullpackat (totalvikten uppnådd) så får inte bilen oftast inte väga mer än sin tjänstevikt (bil+ förare på 70kg)

B-kort= TOTALVIKTEN
BE-kort= Bruttovikten (släp + tillfällig last)

Dock viktigt att komma ihåg att dom måste väga dig för att kunna "fälla" dig..

Kontrollväg gärna släpet, många försäljare plockar ut inredning för att få ner tjänstevikten, men den dagen du blir stannad å vägd så är det vad vågen visar inte pappret!

Det finns en mkt enkel lösning dock, TA BE-KORT!! Det är faktiskt inte så himla svårt! Eller köp en b-kortslastbil :angel: Jag gjorde både och så nu kan jag med BE-kort köra 4 Hästar vid behov :love:

Senast ändrad av en moderator:

Har precis tagit mitt BE-kort och det var väl värt pengarna (4-5000 kr).

Jag har en Hyundai Santa Fée att dra med, som med B-kort endast får dra ett släp med totalvikt på 1100 kg, alltså INTE mycket! Men med BE får den dra 2300 kg...ganska stor skillnad.

Min enkla regel lyder så här:

Släpets totalvikt får inte överstiga bilens tjänstevikt och deras sammanlagda totalvikt får inte överstiga 3500 kg. Uppfylls det, OK med B annars BE.

En sak som jag dock inte aldrig riktigt fattde på körskolan var att du fick hänga på ett olastat släp med en totalvikt över bilens tjänstevikt om du uppfyllde "ngt annat" som stod i papprena. Men jag kommer inte ihåg va det va. Ska kolla med mammsen om hon kommer ihåg det. Vi tog nämligen BE tillsammans, för vi beställde ett nytt släp som krävde BE för att sätta fart på döfläsket och fixa det ngn gång.... :idea:

Ett annat tips är: Bestämmer du dig för att köpa ett nytt släp kan du som sagt sätta totalvikten själv. Sätter du den på 2000 kg eller mer kommer du i en annan skatteklass som gör att skatten på släpet blir betydligt mycket dyrare. Vi satte därför vårt på 1990 kg...släpet väger 870 kg, så vi får lasta 1120 = ca 2 små hästar. Dock kör mammsen Volvo V70 med en max vikt bromsat släp 1800 kg vilket innebär att hon aldrig med sin bil får utnyttja släpets totala lastvikt.

Kram banan

En sak som jag dock inte aldrig riktigt fattde på körskolan var att du fick hänga på ett olastat släp med en totalvikt över bilens tjänstevikt om du uppfyllde "ngt annat" som stod i papprena.

Med BE (ej B) är det inte totalvikten du håller reda på, det är bruttovikten. Du kan hänga på ett släp med totalvikt 3000 kg på en bil som får dra 1000 kg, så länge inte bruttovikten går över 1000 kg.

Din regel är farlig att gå efter, det finns många begränsningar som gör att den inte stämmer. ALLTID titta på bilens registreringsbevis.

Med BE (ej B) är det inte totalvikten du håller reda på, det är bruttovikten. Du kan hänga på ett släp med totalvikt 3000 kg på en bil som får dra 1000 kg, så länge inte bruttovikten går över 1000 kg.

Ja det vet jag, men du får det även med B om du uppfyllde ngt annat som stod i reg. beviset. Men som jag kommer inte ihåg vad...ska kolla med mamma som sagt....

Din regel är farlig att gå efter, det finns många begränsningar som gör att den inte stämmer. ALLTID titta på bilens registreringsbevis.

Absolut ska man alltd titta i reg. beviset annars vet man ju inga vikter och då kan man inte följa några lagar/regler......Men den regeln får man lära sig i körkortsböckerna. På många nya bilar idag står det: Högsta totalvikt på släpet för B-körkort. Så det är ju lätt att följa!! Det jag däremot inte vet är om Högsta vikt bromsat släp kan vara lägre än bilens tjänstevikt i bilens reg. bevis..ngn som vet?? För kan den vara det stämmer inte min regel.
Ngt annat som kan begränsa dig är det som står under : Högsta sammalagda bruttovikt för bil och släp.

Helt rätt, så kan det vara!
Men det står ju på bilens registreringsbevis, så där bör man inte kunna ta fel om man bara läser innantill (vilket många glömmer).

I det läget hade du fått hänga på ett släp med totalvikt 1500 kg, men lastat till bruttovikt 1300 kg och blivit godkänd med B-kort.
Lovisaleonora_s slamkrypare! ;)

Det var det jag menade som jag inte kom ihåg!! Ahhh nu trillade slanten ner. Visste inte att Högsta vikt bromsat släp kunde vara lägre än Högsta vikt på släpet för B-körkort. Då brister ju min regel ännu mer :crazy: sorry! att jag klarade BE- kort var nog ett under med tanke på vad körskolan lärde mig....tur att ni finns så man alltid kan lära av varandra! :banana:

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 112
Senast: tara
·
Utrustning Går i tankarna att köpa en ny bil samt en transport, bilen är dock prio ett då jag har tillgång till att låna transport. Det jag söker...
Svar
11
· Visningar
903
Senast: lillan222
·
Fordon Vi ska köpa nyare bil för att kunna dra 2000 kg (två hästar) och funderar på en Subaru Forester 2.0 automat årsmodell 2014 som har gått...
Svar
0
· Visningar
219
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 522

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Jobba som veterinär
  • Eurovision 2025
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka