Sv: Bil- o transportköpartankar
Instämmer

4-hjulsdrivet eller iaf bakhjulsdrivet är det bästa man kan ha som dragbil!
Föredrar volvo framför andra märken (saab..)å min bästa dragbil var fram till dagsläget helt klart en 245, god 2a plats en 945. Idag kör jag dock BMW 7-serien.
Viktigt vid köp av dragbil är oxå att det är långt mellanhjulbaserna! Lånade en gång en "stadsjeep", visserligen med 4-hjulsdrift, men med kort hjulbas å den for som en snorloska på vägen, riktigt obehagligt..
Det står i reg.beviset vilken max Totalvikt på släpet som du med B- repektive BE-kort får framföra.
Vissa bilmärken har dock en "begränsning" där bilmärket kan sätta en lägre max dragvikt pga bilen konstruktion.. Där har det ingen betydelse vilket körkort du har utan där begränsar bilen vad du maximalt får dra (bruttovikt)..
Du måste alltså kolla
1. Vad får du med just den bilen på B-kort dra?
2. Har bilen en begränsning av sin maximala dragvikt?
3. Med vilken transport kan du köra lagligt? Dvs hur hög maxlast behöver du=vad får släpet väga??
Alla nya släp kan vägas in i rätt totalvikt idag så du på papper kör lagligt, dvs med rätt totalvikt. Då kör du lagligt men oftast med lite överlast=böter.. Dock får du inte köra runt med hur mkt överlast som helst.. Det är ungefär som att köra för fort..

Mäter dom dig i 150 på motorvägen (110) så går ärendet vidare till åklagare, blir du stannad OCH vägd å kör med mer än 50% överlast så går ärendet vidare till åklagare...
Kom även ihåg att även allt du stoppar in i vagnen eller bilen väger oxå! Dvs passagerare + ev packning i bilen, hästen + ev packning/foder i släpet..

Tågvikten får aldrig överstiga 3500kg på B-kort! Dvs är släpet fullpackat (totalvikten uppnådd) så får inte bilen oftast inte väga mer än sin tjänstevikt (bil+ förare på 70kg)
B-kort= TOTALVIKTEN
BE-kort= Bruttovikten (släp + tillfällig last)
Dock viktigt att komma ihåg att dom måste väga dig för att kunna "fälla" dig..
Kontrollväg gärna släpet, många försäljare plockar ut inredning för att få ner tjänstevikten, men den dagen du blir stannad å vägd så är det vad vågen visar inte pappret!
Det finns en mkt enkel lösning dock, TA BE-KORT!! Det är faktiskt inte så himla svårt! Eller köp en b-kortslastbil

Jag gjorde både och så nu kan jag med BE-kort köra 4 Hästar vid behov