Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
alfa460 skrev:Jag säger som jag brukar. För att ha nytta av en rejäl transport måste man nästan ha BE-kort. Kostar iofs några lusentappar men har du väl tagit det så har du helt andra möjligheter att välja optimala kombinationer. Efter att ha försökt att ljuga ihop det under flera år så tog både jag och min sambo BE-kort i våras.
I praktiken är drygt 1500 kg det du får dra med B-kort. Dvs du kan bara köra en häst i transporten oavsett hur rejäl den är och rätt ofta är redan detta på gränsen.
Vi har under flera år använt en 4wd personbil som dragare, den har gjort ett mycket gott jobb som sådan men när vi nu ska byta så kommer vi köpa en Toyota Landcruiser som kommer att användas i första hand som dragbil samt en "vanlig" personbil som vi åker långt i.
Om du vill ha fler förslag på duktiga B-kortsdragare med 4wd så kan du kolla på:
Skoda Octavia 1.8T 4x4
Audi A4 Quattro
BMW 330 xi
alfa460 skrev:Jag vet hur många hjul som driver på en xc-modell. Problemet är att dom är alldeles för tunga för att få dra något på B-kort precis som Maran påpekar.
GinTonic: Antar att svaret är menat till mig. Tack för dina förslag!Dina förslag är inte vad jag letat efter alls. Allroaden är en personbil, X3 en stadsjeep i ordet sämsta bemärkelse och att köpa alla problem som det innebär att äga en Landrover har jag inte ork med även om det är en charmig bil.
Toyotan är bekväm men samtidigt är den riktigt bruksig, den tål att användas på ett sätt som inget av dina förslag orkar med.
Jag tror inte på att köpa dieseljeep i Sverige innan riksdagen bestämt vad som händer med skatterna.
Maran skrev:Om du har råd med den nuvarande skatten på dieselbil beror på hur mycket du kör. Jag räknade på det för vanlig personbil och hamnade på en brytpunkt på ca 2500 mil/år som minsta körsträcka för att det skulle gå +-0 jämfört min nuvarande bil (en Honda CRV, bensin). Alternativt lastbilsregga dieseln, men jag har för mig att det inte är riktigt lika förmånligt längre som det var förut.
Skatten lär inte bli värre i alla fall på dieslarna. Många rykten säger att den kommer att sänkas, men när? I vissa EU-länder har det blivit trendigt med diesel och sådana bilar går som smör i solsken. För att inte tala om dieselförsäljningen. Dessutom har de nya dieselbilarna betydligt bättre avgasrening än tidigare.
Wilfa skrev:Alla ni som letar bra dragbil, undvik Toyota RAV4. Varför? Jo, det är en jättebra bil på alla sätt och vis, men du kan inte öppna bakluckan mer än ca 10 cm när du har ett släp kopplat till bilen![]()
![]()
Försök få ut något genom den öppningen
![]()
Vad menar du? Vad har jag rört ihop utan att ha fattat det, mer än att jag råkade vara så tanklös, korkade och okunnig att jag skrev lätt lastbil?alfa460 skrev:Typisk variant av jagtrorjagvetvadjagtalarommenharrörtihopallabegreppförullständigtochkanskelyckasjagluranågonmeränmigsjälvomjagpostarpåettInternetforum-syndromet. Oftast är dessa inte elakartade men kan vara ganska besvärande ändå...
Landrover Discovery: bra pris,drar 3500kg men har allt för hög bränsle konsumtion