Bil som får dra

Jag har cr-varit och är galet nöjd med min bil.
Men den känns lite överdriven när du inte ska dra mer. Tycker golf låter som ett utmärkt alternativ.
När jag bara kören en häst hade jag en Peugeot 308 halvkombi och den fungerade jättebra.

Jag har haft Honda Cr-V som var trevlig och fick dra drygt 1500 på b-kort. Nu har jag en Subaru Legacy -12 diesel som jag jättenöjd med. Bra drag under galoscherna om man trycker ned pedalen, drar 0,54 blandad körning om jag kör eco. Drar drygt 1500, kamkedja, stort lastutrymme. Trevlig på vägen, man kan ta i princip vilken kurva som helst i vilken hastighet som helst utan att den kränger.

Om du inte är i stort behov av hög markfrigång skulle jag rekommendera att du inte tittar på SUVar. De kränger mer än en lägre bil vilket, tycker jag, kan vara lite enerverande i vardagskörningen.

Jag har VW som första alterntiv just nu då jag tidigare haft VW och varit nöjd (dock inte som dragbil). Är det någon som har någon modell sådär spontant i huvudet? Slog upp några golf i morse men där fick jag inte lasta nämnvärt.

VW Golf i halvkombi fick visst dra 1400-släp med 505 kg last. Men jag ser nästan framför mig hur bilen åker baklänges med släpet i backar :p:nailbiting: Orkar en sådan bil verkligen? Och är 505 kg tillräckligt, har d-ponny på cirkus 450 kg (rejäl modell), är 55 kg tillräckligt för sadel och diverse packning?
Nä, så illa är det inte! Min lilla Audi A3 framhjulsdriven med 105hk tdi får dra 1400kg och det gör den sommartid. Vintertid är den något lätt i fronten och får inte riktigt fäste uppför med fulllastat släp på kroken men det funkar om det krisar även då, gäller att ta lite fart bara :)

Och uppkörningen för B96 gjorde jag i en golf tdi 2,0, fick dra 1600 kg och hade ett tungdraget släp med halv lastvikt, jättetrevlig att köra!

Jag körde och drog släp med en Saab 9-3 sportcombi, 1,8T. Väldigt trevlig att köra och fick dra 1390 om jag inte minns fel på B-kort. Aldrig några problem att dra med den. Tillverkas ju inte längre så är säkert hyfsade i pris också. Dessutom kamkedja!

Liknande trådar

Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 449
Senast: lillkillen
·
N
Utrustning Har ofrivilligt blivit av med vår dragbil i en rejäl krock för 2 veckor sedan och är nu tvingade att köpa en ny. Tänkte höra med er vad...
Svar
17
· Visningar
4 163
Senast: Nate
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka