Bukefalos 28 år!

Bil tappade hästsläp på E4

Sv: Bil tappade hästsläp på E4

Måste ju antingen varit dåligt påsatt på kulan eller fel på kulkopplingen så att den inte låst sig som den ska.

Men fy fan vad hämskt, tur att det verkar gått bra för alla inblandade iaf :)
 
Sv: Bil tappade hästsläp på E4

...eller en löstagbar dragkrok som inte monterats riktigt och därför inte låst sig ordentligt
 
Sv: Bil tappade hästsläp på E4

:eek:
De hade ändock "tur"
En rejäl trailer, oskodda hästar samt vajerräcket som bromsade:bow:
 
Sv: Bil tappade hästsläp på E4

Blir så jäkla förbannad på folk som inter ser till att släpet är ordentligt kopplat, allt fungerar som det ska, ser till att ev. avtagbart drag verkligen är kopplat. Det är ju för bedrövligt för hästarna att behöva hamna i diket för en sådan sak och sen ev. bli skrämda för all framtid.

Troligtvis slarv. Dyra böter borde det bli och tvingade att ta BE kort på körskola.

Stackars hästar.

http://hd.se/skane/2010/01/04/hasttransport-i-diket-pa-e4-vid/
 
Sv: Bil tappade hästsläp på E4

Blir så jäkla förbannad på folk som inter ser till att släpet är ordentligt kopplat, allt fungerar som det ska, ser till att ev. avtagbart drag verkligen är kopplat. Det är ju för bedrövligt för hästarna att behöva hamna i diket för en sådan sak och sen ev. bli skrämda för all framtid.

Troligtvis slarv. Dyra böter borde det bli och tvingade att ta BE kort på körskola.
Stackars hästar.

http://hd.se/skane/2010/01/04/hasttransport-i-diket-pa-e4-vid/

Med tanke på att de körde med 2 hästar, och att det är en stor shire på bilden i artikeln du länkade till, så har de med största sannolikhet redan BE (annars har de troligtvis redan förlorat körkortet i samband med olyckan, iom att det isf handlar om olovlig körning)
 
Sv: Bil tappade hästsläp på E4

Tur att de klarade sig...
Hade jag varit häst hade jag nog aldrig gått in i en transport igen!...
 
Sv: Bil tappade hästsläp på E4

Usch, sådant här är alltid så hemskt att läsa om.

Det visar igen hur himla viktigt det är att kolla en extra gång när man kopplar släpet så att allt stämmer.
Det kanske kan hända ändå men sannolikheten är nog inte så stor.

Hade jag varit häst hade jag nog aldrig gått in i en transport igen!...

Inte jag heller!! Vilken tur att hästar är sådana fantastiska djur.
Och vilken tur att det var ett rejält släp som klarade olyckan så bra.
 
Sv: Bil tappade hästsläp på E4

Tack och lov att det var ett bra släp och att det inte gick in i ett träd eller av en bro! Vilken tur dom har haft. Orsaken kan vi bara spekulera i så det är rätt onödigt att hetsa upp sig över vad de ev har gjort för fel, och fel kan vi alla begå. De hade iallafall släp bra nog för en Shire. Tycker att det är fantastiskt att se att ett boj håller för att välta med 2 hästar i - väl konstruerat!
 
Sv: Bil tappade hästsläp på E4

Blir så jäkla förbannad på folk som inter ser till att släpet är ordentligt kopplat, allt fungerar som det ska, ser till att ev. avtagbart drag verkligen är kopplat. Det är ju för bedrövligt för hästarna att behöva hamna i diket för en sådan sak och sen ev. bli skrämda för all framtid.

Troligtvis slarv. Dyra böter borde det bli och tvingade att ta BE kort på körskola.

Stackars hästar.

http://hd.se/skane/2010/01/04/hasttransport-i-diket-pa-e4-vid/


Spelar väl ingen roll om man har BE eller ej, en olycka kan hända ändå. Man är ju inte säkrare bara för att man har BE på körkortet:grin:
 
Sv: Bil tappade hästsläp på E4

Tur den stora hästen inte ramla på lilla hästen. usch få lite mer än ett ton på sig hade nog inte varit gott.
 
Sv: Bil tappade hästsläp på E4

Usch, slarviga människor. Ett släp som sitter ordentligt på en ordentligt fastsatt dragkrok lossnar INTE. Stackars hästar. Hoppas deras dumma ägare lärde sig en läxa.
 
Sv: Bil tappade hästsläp på E4

Det skall jag säga till dig nästa gång. Min kompis hade en avtagbar dragkrok och hon hade satt i den rätt, den klickar och hon stod och drog i kroken, den satt fast, men när hon skulle köra så lossnade hela dragkroken, visade sig att en viss årsmodell mellan 97-00 tror jag hade återkallats pga fel. Idag har hon en som sitter fast.

Så man skall inte dömma när man inte har mer fakta på bordet:mad:

Alla kan vara med om en olycka, skall man straffas för det då eller??
 
Sv: Bil tappade hästsläp på E4

-kl-

Tycker oxå att det är j-kligt onödigt att slänga ur sig saker som man inte kan garantera är 100% sann fakta.
Det kan vara många olika orsaker till att ett släp lossnar, som några redan har varit inne på. Så låt bli att spekulera och dra egna slutsater om den "troliga" anledningen till varför det släppte. Jag tycker att det är fruktansvärt respektlöst att gå till sånt angrepp om man inte vet exakt hur det gick till och vad som hände.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Vid 16-tiden skrämdes två hästar av en bil på Ragvaldsbovägen i Sigtuna. En av hästarna hamnade i diket men ingen skadades.
Svar
0
· Visningar
472
Senast: Gunnar
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 652
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Hästnyheter En personbil med hästsläp började brinna på E45 i Alvhem. Ombord hästsläppet befann sig en häst, men räddningstjänsten lyckades kopplat...
Svar
0
· Visningar
325
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En personbil med hästsläp började brinna på E45 i höjd med Alvhem på söndagseftermiddagen. Jana Ahlquist, 26, hade sin häst i släpet och...
Svar
0
· Visningar
511
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp