Bila genom Finland

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare feel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 916

feel

Trådstartare
Vi ska besöka Åbo och Muminlandet som finns där, bilar från Norrbotten så vi kör i princip genom hela Finland. Reser med 2årigt barn.

Är det någon här som har mer koll på Finland än mig? Finns det någon bra djurpark man inte bör missa? Någon extra trevlig stad som man bör se osv?

Tacksam för tips :)

Sv: Bila genom Finland

Jag vet inget alls. Men vi skulle vilja bila från söder till norr och sen tillbaka via Sverige.

Vi ska besöka Åbo och Muminlandet som finns där, bilar från Norrbotten så vi kör i princip genom hela Finland. Reser med 2årigt barn.

Är det någon här som har mer koll på Finland än mig? Finns det någon bra djurpark man inte bör missa? Någon extra trevlig stad som man bör se osv?

Tacksam för tips :)

Antar att ni då kommer ner längs Riksväg 8 på finska sidan.

I Kalajoki finns vattenparken Jukupark. Det ligger vid havet och där finns också härliga sanddyner.

10 km norr om Karleby finns Toivonens djurpark och drängmuseum. Det är en "husdjurspark" med husdjur där man får umgås med djurena.

Om man tar en avstickare en bit in i landet, finns Ähtäri djurpark där, en traditionell djurpark med bl.a. lo, björn och varg.

En par mil från Ähtäri finns köpcentret Tuuri

I Vasa finns nöjesparken Wasalandia och vattenparken Tropiclandia

I Åbo finns, förutom Mumindalen, även Zoolandia

Beror på vart ni startar men Rovaniemi och deras tomte park och sedan finns ju ranua djurpark

Liknande trådar

Kropp & Själ Min make och jag vill långsamt börja planera en resa ner genom Europa med våra barn. Vi tänkte bila och det ska inte ske än på ett tag... 2
Svar
25
· Visningar
913
Senast: Mia_R
·
Fritid Jag är egentligen en lantis. Gillar inte städer, har historiskt sett varit rätt ”kulturellt ointresserad” och känner mig jättebortkommen... 2
Svar
28
· Visningar
1 003
Senast: Kirre
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 716
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
28 998
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna